عصر خودرو

شناسایی ۳۲ فرصت جدید کار در ایران

عصر بازار- کارشناس ارشد بازار کار با اشاره به وجود ۷ هزار مجوز کسب و کار در کشور، از شناسایی ۳۲ فرصت جدید اشتغال مبتنی بر IT و فناوری اطلاعات در ایران خبر داد.

شناسایی ۳۲ فرصت جدید کار در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا, مسلم خانی با اشاره به اینکه مدیریت کسب و کار 104 ابزار و نکته مهم دارد گفت: کسب و کار فرآیندی پویا است به نحوی که منابع انسانی و سرمایه ها در این بخش نقش مهمی خواهند داشت. در مدیریت منابع انسانی تا 29 عامل وجود دارد که اولین مورد آن حقوق کار و مناسبات کارگری و کارفرمایی است که در قالب قوانین و مقررات مانند قانون کار و تامین اجتماعی به آنها توجه می شود. این مناسبات باعث احساس امنیت نیروی کار می شود و نوعی ثبات و آرامش در بنگاه کسب و کار نیز حاکم خواهد شد.

    کارشناس ارشد بازار کار و اشتغال اظهارداشت: علاوه بر این، مدیریت نظرات و پیشنهادات نیروی انسانی شاغل در بنگاه ها هم بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از بنگاه ها مدیریت نظام پیشنهادات اجرا شده و در برخی موارد تبدیل به یک فرایند شد و امروز بخشی از کارگران و کارفرمایان به این نتیجه رسیده اند که برای پیشنهادات و آراء نیروی کار پاداش در نظر گرفته شود. در عین حال، موضوع مدیریت ایده های کسب و کار و نظام پیشنهادات باید بسیار جدی گرفته شود و تیم سازی نیز در مدیریت کسب و کار بسیار حائز اهمیت است، به موجب مطالعاتی که صورت گرفته، راز موفقیت بنگاه ها در کشوری مانند ژاپن الگوی کار تیمی و گروهی است که به صورت کامل عملیاتی شده است.

    خانی افزود: کسب و کارهای ایرانی امروز در حال گذار از دوره سنتی به مدرن هستند. ایجاد باشگاه مشتریان، نظرسنجی و حضور در شبکه های اجتماعی؛ اقداماتی است که از سوی بنگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم یک بنگاه کسب و کار پایدار بماند، باید ارتباط زنده و مستمری با مشتریان وجود داشته باشد. امروز ارتباط با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی به وجود آمده و می توان از این طریق آخرین انتقادات و پیشنهادات مشتریان را دریافت کرد. از رازهای موفقیت کسب و کارها این است که موفقیت ها از زبان مشتریان شنیده شود. در بنگاه های کسب و کار موفق دنیا، بیان دستاوردها از جانب مشتریان بسیار حائز اهمیت است و این از مواردی است که به عنوان ابزارهای مدیریتی شناخته می شوند.

    وی خاطرنشان کرد: بررسی گزارش سال 2017 میلادی بانک جهانی از 11 شاخص سهولت کسب و کار در ایران نشان می دهد که 43 درصد اقتصاد ایران زیرزمینی بوده و مالیات نمی‌پردازد. همچنین این 11 مولفه نشان می‌دهد در بین 190 کشور، ایران در جایگاه صد و بیستم قرار دارد. از سویی، حدود 7 هزار مجوز کسب و کار در کشور داریم و فرآیندهای طولانی موازی وجود دارد که کسب و کار را با اختلال مواجه کرده است.

    این استاد دانشگاه کارآفرینی گفت: مطالعه ای درباره اطلس کسب و کار در ایران مبنی بر اینکه اصولا کسب و کارها طی چند سال آینده به کدام سمت خواهند رفت انجام شده که نشان می دهد افراد در چه حوزه هایی سرمایه گذاری کنند تا منافع مناسبی را داشته باشند. بر مبنای این مطالعه 7 شاخص در نظر گرفته شده که اولین مورد آن در اطلس کسب و کارهای ایرانی موضوع نیاز بازار است. به بیان دیگر، بررسی شده در سال جاری و بعد از آن در ایران و منطقه چه نوع کسب و کارهایی بیشتر مورد نیاز است؟ با توجه به شاخص های 7 گانه، 32 فرصت جدید کسب و کار در سال جاری شناسایی شده که از برجسته ترین فرصت ها در سال 96 می توان به کسب و کارهای مبتنی بر IT و فناوری اطلاعات نام بُرد که خوشبختانه بستر آن در کشور در حال گسترش است.

    خانی ادامه داد: در دنیا بیش از 408 رشته شغلی به صورت مستقیم در فناوری اطلاعات وجود دارد و 26 درصد مشاغل موجود در ایران نیز در این بخش است؛ بنابراین افراد به این فرصت برجسته توجه بیشتری داشته باشند. در حوزه حمل و نقل نیز IT و فناوری می تواند کمک قابل توجهی داشته باشد؛ همچنین در بخش تغذیه و سلامت نیز می توانیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم. با توجه به رونق بانکداری الکترونیک و حرکت بانکداری ایران به سمت یکپارچه سازی و تجمیع کارت های اعتباری، اقدامات باعث تسهیل انجام کسب و کارهای بین المللی می شود. به صورت کلی، امروز در دنیا 12 هزار رشته شغلی و در ایران 6 هزار رشته شغلی فعال وجود دارد.

    وی تدوین اطلس کسب و کار و فرهنگ ملی مشاغل در کنار اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها و تعیین یکی از وزارتخانه‌ها به عنوان فرمانده بازار کار کشور؛ را از مهم‌ترین مسائل پیش روی دولت در 4 سال آینده برشمرد و تاکید کرد: در خصوص اولویت های اشتغال زایی و مبارزه با بیکاری در دولت دوازدهم، 24 پیشنهاد عملیاتی به رییس جمهور دوازدهم در زمینه توانمندسازی نیروی کار و توسعه کارآفرینی و اشتغال می توان ارائه کرد. در عین حال، طراحی نظام جامع مدیریت حرفه ای و الگوی ملی توانمندسازی در کنار آمایش سرزمینی و طراحی و عملیاتی سازی فرهنگ ملی مشاغل در ایران نیز از دیگر اولویت های بازار کار محسوب می شود. در کنار این موارد باید گفت مهارت ها مادر مشاغل است و یک مهارت می تواند تا چند شغل خلق کند و در علاقه مند سازی افراد به مشاغل نیز نقش آفرین است. افراد وقتی در شغلی متبحر می شوند، کاربلدی به انگیزه های شغلی آنها کمک می کند؛ بنابراین مهارت و تخصص می تواند به ما در موفقیت در اشتغال کمک کند.

    مدرس کسب و کار و کارآفرینی تصریح کرد: اقتصادمقاومتی نسخه شفابخش دردهای اقتصاد کشور است و حاصل ابلاغ این سیاست‌ها رشد اقتصادی شتابان، پایدار و اشتغال در جامعه خواهد بود. در عین حال، ‌با بسیج تمامی ظرفیت ها و امکانات می‌توان به بهبود مستمر فضای کسب و کار در جامعه امیدوار بود. در همه بندهای 24 گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مولفه‌های اساسی از قبیل توانمندسازی، کارآفرینی، پویایی، تحرک، خلاقیت، نوآوری، ابداع، آفرینش و غیره به چشم می‌خورد. تحقق پذیری اقتصاد مقاومتی با تکیه بر استعدادها و قابلیت‌های درونی و استفاده بهینه از منابع انسانی امکانپذیر است و فرهنگ اقتصاد مقاومتی باید به یک اقدام راستین و واقعی در جامعه تبدیل شود، چون نسخه شفابخش دردهای اقتصادی جامعه است.

    این استاد دانشگاه کارآفرینی افزود: مبحث قراردادها، دستمزد، نوع شغل، بیمه بیکاری، سنوات، حق اولاد، مرخصی‌ها و ... از بخش‌های مهم قانون کار محسوب می‌شوند. از طریق قانون کار مقرراتی تنظیم می شود که کارگران و کارفرمایان می توانند طبق آن فعالیت کنند و نکات برجسته و مهمی در قانون کار وجود دارد که این قانون را از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار کرده است. در مکتوب کردن قراردادها باید 24 نکته مورد توجه قرار بگیرد که اولین مورد آن نوع کار است و در تمام کشورهای دنیا برخی وظایف مرتبط با شغل نیز اعلام می شود. در عین حال، باید ساعت کار افراد مشخص باشد که در ایران طی یک هفته 44 ساعت است و کمتر از آن شغل ناقص محسوب می شود؛ بنابراین به صورت میانگین در شبانه روز باید 8 ساعت کار صورت بگیرد. اولین بار در جهان قانون کار در ایران در دوره کوروش کبیر عملیاتی شده و نباید بگوییم قانون کار وارداتی بوده و از فرانسه آمده، بلکه در واقعیت اروپایی ها از ایران قانون را کپی برداری کرده اند. ایرانیان در دوران باستان و هخامنشیان حتی بیمه بیکاری نیز داشته اند.

    برچسب ها