عصر خودرو

امسال ؛

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳ الی ۴درصد

عصر بازار- نائب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است تک نرخی شدن ارز به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز قدرت بیشتری خواهد داد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳ الی ۴درصد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین ، پدرام سلطانی، نائب رییس اتاق ایران در خصوص بسته شدن حساب بانکی تجار ایرانی در کشور امارات گفت: «البته امارات و چین مدتی است این کار را انجام می دهند؛اما باید در نظر داشت که دلیل اینکه برخی از حساب ها بسته شده است یا خبری عنوان می شود که حساب ها بسته خواهد شد،متفاوت است. در اصل قوانین یا مقررات مبارزه با پولشویی مبنا قرار گرفته است و این موضوع دیگر ارتباط مستقیمی با تحریم ندارد.»

    او افزود:«تجار ایرانی به دلیل اینکه هنوز ارتباطات بانکی شان با دنیا به میزان لازم بر قرار نشده، مجبور هستند که حساب‌هایی را در کشور های دیگر داشته باشند تا بتوانند نقل و انتقالات پولی شان را از آن طریق انجام بدهند،اما به این دلیل که برای نقل و انتقالات اسناد و مدارکی را نمی توانند ارائه دهند یا مورد قبول قرار نمی گیرد، به جهت ظن پولشویی این حساب ها بسته می شود.»

    دلار به 3800 برنمی‌ گردد

    نایب رییس اتاق ایران در رابطه با افزایش قیمت دلار به بالای 4 هزار تومان گفت:« به نظر من ما نباید انتظار داشته باشیم دلار به 3 هزار و 800  تومان بازگردد.»

    او ادامه داد:« دلار با تناسب تورمی که در چند ساله گذشته داشته، خود را تعدیل و ترمیم می کند؛ بالاخره در چهار سال دولت آقای روحانی اگرچه در سال آخر تورم تک رقمی شد و دستآورد بسیار خوبی بود، ولی انباشت  این تورم و وما به التفاوت آن با تورم جهانی لاجرما باید اثر خود را در نرخ ارز نشان می داد که  این اتفاق افتاد.»

    سلطانی بیان کرد:« البته عوامل دیگری هم  مؤثر بود؛ که از جمله می توان به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد که خود مقداری پول‌ها را به سمت بازار موازی مثل بازار ارز منتقل می کند. همینطور کاهش قیمت نفت،کاهش صادرات نفت،کاهش درآمد های ارزی ناشی از فروش نفت و همینطور کاهش صادرات غیر نفتی،همگی عواملی بودند که در کنار هم قرار گرفته و موجب شدند که نرخ ارز افزایش پیدا کند.»

    نائب رییس اتاق ایران تصریح کرد:« من این افزایش نرخ ارز را در حال حاضر لازم و درست می بینم؛ یعنی اتفاق عجیبی در اقتصاد ما نیفتاده است. نباید نگران باشیم . دولت فقط باید تلاش کند که کماکان انضباط پولی را حفظ کند که مجدداً باعث نشود تورم کشور شعله ور شود، یا دو رقمی شود. اگر نهایتا در این چرخه معیوب بیفتیم، دوباره باید منتظر نرخ تورم بالا نرخ باشیم.»

    او در رابطه با تأثیر افزایش قیمت ارز وتک نرخی کردن  گفت:« البته این افزایش مقداری می تواند بهسیاست تک نرخی کردن ارز کمک کند به شرط آنکه دولت احتیاط کند.»

    ارز تک نرخی به بانک مرکزی قدرت می دهد

    نایب رییس اتاق تهران همچنین گفت:« دو سال پیش زمانی که بازار ارز با ثبات بود ،بهترین زمان برای حرکت ها و گام های بلند به سمت تک نرخی کردن بود؛اما متاسفانه بانک مرکزی در آن زمان این اقدام را انجام نداد. الان طبیعتا باید محتاطانه این کار را کند. یعنی  حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز نباید متوقف شود.»

    او بیان کرد:«یکی از راههای حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز این است که به تدریج کالاهایی را که نرخ ارز مبادله ای به آنها تعلق می‌گیرد بر حسب اولویت و ضرورتشان طبقه بندی شوند. همچنین کالاهایی که ضرورت پایینی برای دریافت ارز دارند،از شمول تعلق ارز مبادله ای باید خارج کنند.»

    نائب رییس اتاق ایران عنوان کرد:« باید مرحله به مرحله این تصمیم اجرایی شود و امیدوارم که به زودی به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم. اتفاقاً  تک نرخی شدن ارز به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز قدرت بیشتری خواهد داد.»

    او در پاسخ به این سئوال که پیش بینی شما از رشد اقتصادی سال جاری چیست،نیز گفت:« فکر می کنم رشد اقتصادی امسال با توجه به محیط کسب و کار و شاخص های تولید رقمی در بازه 3 تا حداکثر 4 درصد باشد.»

    سلطانی ادامه داد:« در مجموع با توجه به وضیعتی که قیمت نفت داشت،میزان صادرات نفت کشور، صادرات غیر نفتی و سایر اجزای تعیین کننده نرخ رشد اقتصادی در بخش های دیگر نشان می دهد که رشد اقتصادی بیشتر از 4 درصد نخواهد بود.»

    برچسب ها