عصر خودرو

رئیس خانه صنعت :

تولیدکنندگان از دریافت تسهیلات واهمه دارند

عصر بازار- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: بانک‌ها از تمامی اهرم‌های فشار در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی استفاده می‌کنند که موجب شده واحدهای تولیدی از دریافت تسهیلات ترس و واهمه داشته باشند.

تولیدکنندگان از دریافت تسهیلات واهمه دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عبدالوهاب سهل‌آبادی در ارتباط با آخرین وضعیت طرح رونق تولید و نیز استقبال پایین تولیدکنندگان از این طرح در سال جاری اظهار کرد: آن گونه که ما اطلاع داریم، در نیمه اول سال کمتر از چهار درصد مربوط به تسهیلات 30 هزار میلیارد تومانی به واحدهای تولیدی جهت رونق و نوسازی پرداخت شده و در سال جاری شاهد هستیم که بر خلاف سال گذشته استقبال مطلوبی صورت نگرفته است.

    وی ادامه داد: بانک‌ها برای وصول مطالبات خود از تمامی اهرم‌های ممکن جهت اعمال فشار استفاده می‌کنند و به همین دلیل تولیدکنندگان از طرح رونق تولید استقبال نکرده‌اند. یکی از مشکلات موجود در این طرح پایین بودن طول مدت بازپرداخت است که به همین دلیل روز به روز به جرایم و دیون تولیدکنندگان اضافه می‌شود. مسئله‌ دیگری که باید به آن توجه داشت این است که سود تسهیلات 18 درصد یبرای واحدهای تولیدی رقم بالایی به شمار می‌آید و زمانی که بازپرداخت‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرد، سود بانکی بیشتر از 18 درصد محاسبه می‌شود.

    رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی تولیدکنندگان کارخانه‌داران مسائلی است که در روند ثبت شرکت‌ها به وجود آمده و واحدهایی که قصد دارند به روزرسانی خود را جهت تحویل مدارک به بانک در دستور کار قرار دهند در مسیر ثبت شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند. حال شما با وجود اینکه همه راه‌ها جهت دریافت تسهیلات بسته شده، چگونه توقع دارید واحدهای تولیدی از طرح رونق تولید استقبال کنند.

    سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه تا زمان حل نشدن مسائل بانکی مشکلات تولیدکنندگان برطرف نخواهد شد، عنوان کرد: تا زمانی که مسائل بانکی برای تولیدکنندگان حل نشود، هر ریالی که به واحدهای تولیدی تعلق گیرد، همانند سم می‌ماند چرا که روز به روز به دیون بانک‌ها اضافه شده و توان بازپرداخت وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه قرار بر این بود 30 درصد سهم هدفمند کردن یارانه‌ها به تولیدکنندگان اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این مسئله عملیاتی نشد و در حال حاضر اگر دولت تصمیمی اتخاذ کند مبنی بر اینکه این سهم با دیون تولیدکنندگان به بانک‌ها تهاتر شود، می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت واحدهای تولیدی باشیم.

    رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران وضعیت تولید را مناسب ندانست و گفت: به طور حتم باید جهت بهبود وضعیت تولید در کشور چاره‌اندیشی شود، چرا در غیر این صورت با بار سنگین بدهی بانکی و بهره‌های مربوط به آن تولید و حرکت درنمی‌آید و هم‌اکنون شاهد هستیم استقبال مناسبی از طرح رونق تولیدی توسط واحدهای تولیدی صورت نگرفته است.

    برچسب ها