عصر خودرو

رشد ۸ درصدی تقاضای طلا در ایران

عصر بازار- بررسی‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضا برای جواهرات در ایران طی سه ماهه سوم امسال برای نهمین دوره سه ماهه متوالی افزایش داشته و با رشدی ۸ درصدی به ۴. ۱۱ تن رسیده است.

رشد ۸ درصدی تقاضای طلا در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، در هفته ای که گذشت افزایش جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن، رشد 19 درصدی کنسانتره آهن و ارتقای روابط تجاری ایران و آلمان از محورهای مورد توجه رسانه ها به ویژه مطبوعات اقتصادی بود.

    ** رشد 8 درصدی تقاضای طلا در ایران
    بررسی‌های شورای جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضا برای جواهرات در ایران در سه ماهه سوم امسال برای نهمین دوره سه ماهه متوالی افزایش داشته و با رشدی 8 درصدی به 4. 11 تن رسیده است.
    به گفته شورای جهانی طلا، کاهش نرخ بهره در ایران موجب شده مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت خرید طلا روی بیاورند. تقاضای ایران برای خرید شمش و سکه طلا 5. 5 تن بوده، در حالی که این رقم یک سال پیش تنها 7. 2 تن بوده است. تقاضای ترکیه برای شمش و سکه طلا در این بازه زمانی تقریبا 3 برابر شده و از 3. 5 تن در مدت مشابه سال قبل به 15 تن رسیده است. کاهش قیمت طلا به لیر ترکیه و یک برنامه اعطای وام دولتی از عوامل افزایش تقاضا برای طلا در ترکیه بوده‌اند.
    علاوه براین، شورای جهانی طلا اعلام کرد، تقاضا برای جواهرات طلا در عربستان و امارات بعد از افزایش مقطعی در چند هفته آینده، احتمالا قبل از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده در ماه ژانویه در این کشورها کاهش خواهد یافت.

    ** جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن
    «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از امضای قراردادهایی با بانک‌های اروپایی و آسیایی، به منظور جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر، توافقنامه‌هایی را با کره جنوبی، دانمارک و اتریش امضاء کرده و در حال توافق با کشورهای دیگری همچون آلمان هستیم. ایران به دنبال همکاری با تولیدکنندگان و معدنکاران خارجی است و نهایت تلاش خود را برای یافتن بهترین سرمایه‌گذاران خواهد داشت، به خصوص اینکه معادن و کارخانه‌های ایران، فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی فراهم آورده است.
    وی تاکید کرد: ایران درصدد جذب 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی تا سال 2025 است. رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: به عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه ایران، قصد داریم ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را از 450 هزار تن به سالانه 1.5 میلیون تن تا سال 2025 برسانیم که برای رسیدن به این هدف، نیازمند تأمین منابع بوکسیت از خارج هستیم.
    کرباسیان تصریح کرد: توسعه معدن از زمان تمدید توافقنامه 25 ساله در سال 2015 سرعت یافته است.

    ** رشد 19 درصدی کنسانتره آهن
    شرکت‌های بزرگ معدنی ایران طی 7 ماهه نخست سال‌جاری 21 میلیون و 880 هزار تن کنسانتره آهن تولید کردند که حاکی از رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در این مدت تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی نیز با رشد همراه شدند.
    شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با مجموع تولید 8 میلیون و 30 هزار تن در رتبه نخست قرار گرفت و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 4میلیون و920 هزار تن، شرکت سنگ آهن مرکزی با تولید 2 میلیون و 860 هزار تن، شرکت سنگ آهن گهر زمین با 2 میلیون و470 هزار تن، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تولید 2 میلیون و 180 هزار تن، شرکت اپال پارسیان سنگان با یک میلیون و 210 هزار تن و شرکت سنگ آهن سنگان با 190 هزار و 940 تن کنسانتره سنگ آهن در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
    در بخش تولید سنگ آهن دانه ‌بندی شده طی مدت مذکور میزان تولید شرکت‌های معدنی با 7 درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 3میلیون و 500 هزار تن کاهش یافت. بزرگترین تولیدکننده در این بخش شرکت سنگ آهن مرکزی با مجموع تولید یک میلیون و 50 هزار تن بود. گندله پس از کنسانتره آهن بیشترین سهم را در تولید 7 ماهه نخست سال‌جاری با تولید 17 میلیون و 960 هزار تن و رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داد.
    طی 7 ماهه نخست سال جاری مجموع تولید محصولات فولادی با 5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 میلیون و 111 هزار و 229 تن به ثبت رسید. همچنین فولادسازان کشور 9 میلیون و 571هزار و 871 تن شمش فولادتولید کردند که حاکی از رشد 14 درصدی نسبت به سال گذشته است. تولید آلومینیوم طی 7 ماهه نخست سال 96 با افت 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 194 هزار و 913 تن کاهش یافت. همچنین تولید کاتد مس طی مدت مذکور با 30 درصد کاهش نسبت به سال گذشته 77 هزار و 600 تن به ثبت رسید.در همین حال میزان تولید کنسانتره مس با رشد 3 درصدی به 644 هزار و 160 تن افزایش یافت.

    ** ارتقای روابط تجاری ایران و آلمان
    «سعید محمدزاده» مدیرعامل شرکت راه‌آهن در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش ریلی ایران به شرکت‌های آلمانی، با اشاره به رشد روابط تجاری ایران و آلمان به 2.9 میلیارد یورو، گفت: ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت ریلی کشور است. روابط اقتصادی و عمرانی ایران و آلمان در طول دو تا سه سال اخیر، به خصوص پس از سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به این کشور در سال جاری، روند رو به رشدی داشته است.
    وی آلمان را یکی از تاثیرگذارترین کشورهای اتحادیه اروپا به خصوص در بخش اقتصادی برشمرد و افزود: روابط ایران و آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی، از اولویت‌های مهم سیاست خارجی کشور به حساب می‌آید؛ ضمن اینکه حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان پس از برجام نیز، رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است؛ به نحوی که در پایان سال 2017، این روابط به رقمی‌معادل 2.9 میلیارد یورو رسیده است.
    مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، دومین اقتصاد بزرگ منطقه محسوب می‌شود، تاکید کرد: GDP ایران در سال 2016 به رقمی‌معادل 412 میلیارد دلار رسید که نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی، جهش 6.4 درصدی داشته است.

    برچسب ها