عصر خودرو

ایران تا پایان ۲۰۱۸ صادرکننده ال ان جی می‌شود

عصر بازار- موسسه بی ام آی ریسرچ اعلام کرد، ایران احتمالا اولین محموله ال ان جی خود را در پایان سال ۲۰۱۸ صادر خواهد کرد.

ایران تا پایان ۲۰۱۸ صادرکننده ال ان جی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، پس از آنکه یک شرکت مشترک متعلق به شرکت پالایش گاز خارگ ایران و شرکت هلما وینتج مذاکرات با شرکت بلژیکی اکسمار برای اجاره کشتی تولید ال ان جی این شرکت را آغاز کرده، موسسه بی ام آی ریسرچ اعلام کرد، ایران احتمالا اولین محموله ال ان جی خود را در پایان سال 2018 صادر خواهد کرد.

    این شرکت مشترک قبلا قراردادی با شرکت ملی نفت ایران برای تامین خوراک اولیه این کشتی که ظرفیت تولید 500 هزارتن ال ان جی را دارد منعقد کرده است. شرکت مذکور همچنین مسئول ذخیره سازی و انتقال محموله های ال ان جی تولیدی آینده ایران است.

    ارزش این پروژه 600 میلیون دلار است و به گفته تحلیلگران بی ام آی ریسرچ هرچند حجم این پروژه قابل توجه نیست، اما یک دستاورد تاکتیکی به شمار می رود زیرا به ایران اجازه می دهد تا روابط خود با شرکایش در اروپا و آسیا را تعمیق بخشد و پایه ای اولیه برای تجارت پرسود صادرات ال ان جی ایجاد نماید.

    در یادداشت بی ام آی آمده است: «ایران یکی از سریعترین گزینه ها را برای به کارگیری این کشتی تولید ال ان جی که در حال حاضر بیکار است ارائه می دهد...این کشتی برای فرآوری گاز طبیعی با متان 97.6 درصد ساخته شده است. هرچند گاز تولید شده از میدان پارس جنوبی بسیار خیس تر است و گازهای مایع و میعانات بیشتری در آن وجود دارد، اما متان گازهای مشتعل در پروژه های فراساحلی نزدیک پارس جنوبی با میزان متان مورد نظر همخوانی دارد.»

    اهداف بلندپروازانه ایران در زمینه ال ان جی به سال های گذشته بر می گردد. ایران در اوایل دهه 2000 میلادی طرح هایی برای توسعه تولید ال ان جی داشت. اما تحریم های غرب مانع از اجرایی شدن این طرح ها شد. اکنون که تحریم ها برداشته شده است، به شرطی که مجددا تحریم های جدید علیه تهران به اجرا گذاشته نشود، این کشور به فن آوری غربی استخراج نفت و گاز دسترسی پیدا کرده و با شرکت های مختلف از جمله توتال فرانسه قراردادی را به امضا رسانده است.

    برچسب ها