عصر خودرو

ایران سومین تامین کننده نفت هند شد

عصر بازار- در حال حاضر عراق بعد از عربستان دومین تامین کننده بزرگ نفت هند است. ایران نیز جایگزین نیجریه شده و به سومین عرضه کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است.

ایران سومین تامین کننده نفت هند شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم  ، آمارهای کشتیرانی نشان می دهد، واردات نفت هند از کشورهای آفریقایی در ماه اکتبر به پایین ترین رقم در بیش از 4 سال گذشته رسیده و سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان به نحو فزاینده ای در حال روی آوردن به نفت ارزان قیمت آمریکا و نفت سنگین خاورمیانه است.

    میزان تولید نفت خام آمریکا نسبت به اواسط سال 2014 رشدی بیش از 14 درصدی داشته و به 9.65 میلیون بشکه در روز رسیده است. این روند در حال تغییر دادن مسیرهای تجارت نفت است، زیرا نفت نسبتا ارزان و سبک آمریکا در حال تبدیل شدن به یک گزینه جایگزین پایدار رای پالایشگاه های آسیایی است.

    احسال الحق، مدیر نفت خام و فرآورده های نفتی موسسه مشورتی ریسورس اکونومیست در این باره گفت: «قبلا در بازار آسیا نفت غرب آفریقا با نفت خاورمیانه در حال رقابت بود، اما الان یک رقیب جدید به نام نفت خام آمریکا پیدا شده است.»

    افزایش تولید نفت خام آمریکا موجب شده تا قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در مقایسه با نفت برنت، که به دلیل توافق کاهش تولید گران تر شده، پایین تر بیاید.

    قیمت نفت خام آمریکا از ماه اکتبر به این طرف به طور متوسط 6 دلار در هر بشکه ارزان تر از نفت برنت بوده است.

    آر راماچاندران، رئیس بخش پالایشگاه های شرکت بهارات پترولیوم گفت: «در طی چند ماه اخیر، نفت خام آمریکا رقابت سرسختانه ای با انواع نفت خام آفریقا داشته و تفاوت قیمت (نفت برنت و نفت خام آمریکا) آنقدر بوده که هزینه حمل نفت خام آمریکا به بازار آسیا را پوشش دهد.»

    رامچاندران افزود، پالایشگاه های جدید و توسعه یافته هند همچنین به سمت پالایش نفت خام خاورمیانه روی آورده اند.

    در عین حال، اختلال در عرضه نفت نیجریه موجب شده تا پالایشگاه های هندی برای تامین نفت خود به سوی عرضه کنندگان دیگر بروند.

    این گزارش حاکی است، در حال حاضر عراق بعد از عربستان دومین تامین کننده بزرگ نفت هند است. ایران نیز جایگزین نیجریه شده و به سومین عرضه کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است.

    برچسب ها