عصر خودرو

مسیر صعب العبور سعودی برای عرضه آرامکو، نروژ عقب نشست

عصر بازار- تأخیر در عرضه اولیه آرامکو موجب شد عربستان یکی از بزرگترین مشتریان خود را از دست بدهد.

مسیر صعب العبور سعودی برای عرضه آرامکو، نروژ عقب نشست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، عرضه اولیه آرامکو به نظر قضیه پیچیده ای برای عربستان سعودی خواهد بود بالاخص که آرامکو بزرگترین حامی و مشتری خود را در این عرضه که صندوق توسعه دولتی نروژ بوده را از دست خواهد داد.

    بر اساس این گزارش، صندوق توسعه یک تریلیون دلاری نروژ قصد دارد تمامی سهام نفت و گاز موجود در پرتفوی خود را به فروش برساند و دیگر بر روی این صنایع سرمایه گذاری نکند.

    صندوق توسعه دولتی نروژ، که پرتفوی 35 میلیارد دلاری بر روی سهام شرکت های انرژی بسته بود تصمیم دارد تمامی پرتفوی خود را از این صنایع تخلیه کند.

    نروژ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفتی در دنیا است و به همین دلیل سرمایه گذاری سنگینی بر روی این صنایع دارد و در واقع یکی از بزرگترین سهامداران شرکت های بزرگ نفتی مثل BNP برزیل است.

    خروج پرتفوی این صندوق از صنایع نفتی دو مشکل عمده را برای عربستان سعودی ایجاد می کند.

    در وهله اول، یک سرمایه گذار بالقوه و عمده را در نزدیکی به جریان عرضه اولیه آرامکو از دست می دهد . به این دلیل که ریاض در نظر دارد عرضه اولیه ای را به سرانجام برساند که 2 تریلیون ارزش معاملات آن باشد و 100 میلیارد دلار در ازای فروش 5 درصد از سهام این شرکت تأمین مالی کند. در نتیجه جذب سرمایه گذار عمده برای این کشور اهمیت خاصی دارد و از دست دادن صندوق توسعه نروژ، تراژدی سهمناکی را برای این عرضه رقم می زند.

    در وهله دوم، عقب نشینی نروژ از سرمایه گذاری بر محصولات نفتی، دیگر سرمایه گذاران را نیز از این صنایع بر حذر می کند. به همین دلیل تمایل سرمایه گذاران غربی و صندوق های سرمایه گذاری دولتی به این عرضه اولیه کاهش پیدا می کند.

    نکته جالب این است که نروژ دقیقا پیرو سیاست های اقتصادی عربستان شده است و تصمیم دارد از اقتصاد وابسته به نفت اجتناب کند و سرمایه گذاری بر روی دیگر صنایع را آغاز کند.

    مدیران آرامکو در این خصوص هیچ واکنشی نشان نداده اند. در حالی که این شرکت، مشاوران بسیار به نامی برای عرضه اولیه خود انتخاب کرده است.

    جی پی مورگان، مورگان استنلی، اچ اس بی سی، مولیس و اورکور از مشاورین آرامکو برای عرضه اولیه هستند و مایکل ملین ، مشاور ارشد وال استریت، به صورت مستقل به این شرکت مشاوره می دهد.

    برچسب ها