عصر خودرو

ضرورت اخلاق، رفتار و صلاحیت حرفه‌ای در صنعت بیمه

عصر بازار- پذیرش مسئولیت در قبال جامعه، از ویژگی‌های شاخص هر حرفـه است و مقبولیت هر حرفه، به میزان مسئولیت و توانای ایفای تعهداتی بستگی دارد که آن حرفه در جامعه بر عهده می‌گیرد.

ضرورت اخلاق، رفتار و صلاحیت حرفه‌ای در صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،. جامعه‌ای که ما بیمه گران با آن سر و کار داریم متشکل از بیمه گذاران حقیقی و حقوقی،سهامداران، دولت، اعتباردهندگان، کارکنان، کارفرمایان و سایر اشخاصی است که درجهت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه خود به نتایج کار بیمه گری حرفه‌ای اتکا می‌کنند. چنین اتکایی برای حرفه بیمه گری درقبال حفظ منافع شخصی و عمومی ایجاد مسئولیت می‌کند. براستی چقدر حاضر به پذیرش مسئولیت در حرفه خود هستیم؟ اخلاق حرفه‌ای، رفتار حرفه‌ای و صلاحیت حرفه‌ای، سه مورد از دهها شاخص مهم در تعیین میزان پذیرش مسئولیت مدیران و کارشناسان صنعت بیمه می‌باشد. فقط کسانی موفقیت را در هر زمینه‌ای که علاقه مند هستند، می‌توانند به دست آورند که دیدی حرفه‌ای داشته باشند و خود و مهارت‌های خود را مانند یک حرفه‌ای تقویت کنند.

    اینکه چگونه نگاه می‌کنید، صحبت می‌کنید، عمل می‌کنید و کار می‌کنید، مشخص می‌کند آیا یک حرفه‌ای هستید یا فردی تازه کار! هرچند کمیّت سابقه کاری مهم است، اما مهم‌تر از آن کیفیت انجام کار است. حقیقت این است که بسیاری از مردم حرفه‌ای بودن را خیلی جدی نمی‌گیرند، چون در بسیاری از کارها و مشاغل، کیفیت کمتر از خوب هم پذیرفته می‌شود. به عبارت دیگر حرفه‌ای بودن یعنی متفاوت بودن. یعنی همانند بقیه نبودن. یعنی اگر کاری سال‌ها به صورت اشتباه انجام می‌شود، شما اولین کسی باشید که آن کار را به صورت درست و صحیح انجام خواهد داد. اینکه دیگران چه می‌گویند برای یک حرفه‌ای اصلاً معنا و مفهومی ندارد.

    باید زیر و بم جزئیات را در آورید و بدانید تنها یک تازه کار است که هر جا که بتواند از آموختن سر باز می‌زند. هر چیزی را که نیاز است و می‌خواهید با دقت کشف کنید. مدارک حرفه‌ای مرتبط با حوزه کاریتان را دریافت کنید. یک حرفه‌ای اجازه نمی‌دهد مشکلات پا برجا بماند. یک حرفه‌ای مانند یک حرفه‌ای صحبت می‌کند، لباس می‌پوشد و همواره محل کار تمیزش از دیگران قابل تمایز است. فردی هوشیار است و همواره می‌داند چه می‌خواهد. اندکی تامل کنید. چه تعداد افراد را در محل کارتان با ویژگی‌های یاد شده سراغ دارید؟ حقیقت آن است که صنعت بیمه شدیداً نیازمند اینگونه افراد است. افرادی دلسوز، پیگیر، و البته قوی.

    هم از نظر علمی و هم از نظر تجربی. افرادی که از روی عادت‌ها و روش‌های اشتباه گذشتگان، همواره مانند یک نوار ضبط شده نطق پرانی نمی‌کنند و شیوه‌ای نو برای کسب و کار و ارائه خدمات دارند. آنها روزانه وقت مشخصی را به مطالعه در رشته کاری خود اختصاص می‌دهند و با وجود حجم بالای کاری و خستگی‌های روزانه که برای همه وجود دارد، سعی در یادگیری بیشتر و افزایش دایره معلومات خود و کسب مهارت‌ها و مدارک علمی گوناگون دارند و در یک کلام سعی می‌کنند که در عمل متفاوت باشند. از سوی دیگر مفهوم صلاحیت حرفه‌ای است که دربرگیرنده دو جنبه اساسی کسب صلاحیت حرفه‌ای و حفظ آن می‌باشد.

    الف: کسب صلاحیت حرفه‌ای، که نیازمند برخورداری از تحصیلات عالی است و براساس ضوابط تشکل‌های حرفه‌ای مربوط از طریق آموزش‌های ویژه، کارآموزی، گذراندن امتحانات و کسب تجربیات حرفه‌ای تکمیل می‌شود.

    ب: حفظ صلاحیت حرفه‌ای، که مستلزم آگاهی مستمر از تغییر و تحولات صنعت بیمه (شامل: نظرات جدید درباره اصول و ضوابط بیمه گری، آگاهی از آخرین قوانین و مقررات هر رشته بیمه‌ای، اطلاع از آخرین نرم افزارها و تکنولوژی‌های این صنعت، پیگیری نظرات بزرگان و پیشکسوتان و در نهایت آگاهی از دیدگاه‌های کارشناسان هم سطح)، به ویژه به کارگیری برنامه‌هایی است که در اثر اجرای آن، این اطمینان حاصل گردد که خدمات حرفه‌ای و با کیفیت مطلوب (با استفاده از یک سیستم کنترل کیفی مناسب)، در انطباق کامل با اصول و ضوابط حرفه‌ای ارائه می‌شود. بسیاری از موسسات و مراکز معتبر علمی فعال در حوزه صنعت بیمه نظیر موسسه بیمه چارتر لندن (CII) و مؤسسه بیمه مالزی (MII) در خارج از کشور، و انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در داخل کشور، نمونه‌هایی از مهمترین مراکزی هستند که وظیفه آموزش و تربیت نیروی انسانی پویا و خلاق از یکسو، و افزایش توان حرفه‌ای و علمی و صیانت از نقش و جایگاه صنعت بیمه را از سوی دیگر بر عهده دارند.

    البته از سازمان‌ها و نهادهای فعال و ذی‌ربط در صنعت بیمه کشور این انتظار می‌رود تا در جهت جذب علاقه مندان و فعالان این حوزه همکاری بیشتر نموده و با شناسایی، سرمایه‌گذاری و آموزش‌های لازم در خصوص افزایش توان این قشر از صنعت بیمه، به نوعی آینده این صنعت را بیمه نمایند. شرکت‌های بیمه باید با شناسایی تهدیدها، فرصت آفرینی کنند. باید آینده را در حال جست و جو کرد. باید حرفه‌ای بود و آن را در عمل اثبات کرد. باید حرفی نو و شیوه‌ای تازه برای گفتن داشت. چرا که دنیا به این سو در حرکت است. تنها اینگونه است که می‌توان در عمل ثابت کرد مسئولیت پذیر و حرفه‌ای هستیم و می‌توانیم از پس تعهداتمان بر آییم.

    برچسب ها