عصر خودرو

۸۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود

عصر بازار- مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در کشور بین ۱۰۰ تا۱۰۵ هزار هکتار است، گفت: بیش از ۸۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود.

۸۲ درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شبستان از مشهد، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی روستایی کشور امروز(25 آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن(علیه السلام) و با اشاره به اینکه زعفران یک محصول استراتژیک است، گفت:بیش از 80 در صد زعفران کشور در خراسان رضوی و جنوبی تولید می شود و اگر حمایت از زعفران کاران صورت نگیرد و مجبور باشند زعفران را به حداقل قیمت بفروشند و با توجه به اینکه نوعاً تک محصولی هستند آسیب فراوانی به آنها وارد می شود.

     

    وی با اشاره به اینکه ایران در شرایطی است که باید به سمت کشت محصولاتی برود که به ازای واحد محصولی که تولید می شود آب کمتری مصرف شود که پسته، زعفران، کشکمش، انگور و خرما از این دسته محصولات هستند، اظهار داشت: پسته، زعفران، کشکمش، انگور و خرما محصولاتی هستند که بالاترین ارز آوری را برای کشور دارند به طوریکه ایران در صادرات پسته بعد از آمریکا رتبه دوم را در جهان داریم.

     

    صفایی با بیان اینکه متوسط صادرات سالانه کشمش 140 هزار تن است که رتبه سوم صادرات را در جهان داریم، ادامه داد:بیش از 82 درصد زعفرانی که در دنیا عرضه می شود مربوط به ایران است که 200 تن بازار زعفران دنیا در اختیار کشور است و دولت باید مراقبت کند تا این بازار آسیب نبیند چرا که به اشتغال زایی و ارز آوری لطمه وارد می کند.

     

    مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور گفت:سال گذشته با اینکه حدود  200 تن زعفران صادر کردیم اما قبل از فصل برداشت قیمت در حداقل خود قرار داشت و گزارش ها حاکی از آن بود که بخشی از محصول سال 95 باقی مانده بود و امکان عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را نداشت لذا وزارت جهادکشاورزی تصمیم گرفت در بازار زعفران مداخله کند.

     

    وی با بیان اینکه برای خرید زعفران حمایتی قیمت خرید را 10 درصد بالاتر از قیمت روز گذاشتیم و از 2 آبان ابلاغیه خرید صادر و ساماندهی مراکز خرید صورت پذیرفت، افزود:اکنون زعفران ممتاز هر کیلو 54 میلیون ریال، زعفران سرگل 51 میلیون ریال، زعفران درجه یک 49 میلیون ریال و زعفران درجه دو هر کیلو 44 میلیون ریال قیمت گذاری شده است.

     

    صفایی با اشاره به اینکه 40 درصد قیمت زعفران ها بعد از تایید آزمایشگاه به حساب کشاورزان واریز و مابقی حداکثر تا 3 ماه بعد پرداخت می گردد، ادامه داد:سطح زیر کشت زعفران در کشور بین 100 تا 105 هزار هکتار است که عمده اینها در خراسان های رضوی و شمالی می باشد که 84 هزار هکتار فقط در خراسان رضوی وجود دارد.

     

    برچسب ها