عصر خودرو

شرایط جهانی بر بازار داخلی تاثیر گذاشت

تداوم کاهش قیمت فلز سرخ در تالار نقره‌ای

عصر بازار: همان طور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت، قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بازار با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی در روز جمعه گذشته کاهش یافت و به ۵ هزار دلار در هر تن رسید.

تداوم کاهش قیمت فلز سرخ در تالار نقره‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته معامله‌گران این روزها تغییر روند نزولی بهای فلز سرخ بیشتر مربوط به نوسان معاملات در بورس فلزات لندن و افت و خیز پی‌در‌پی بهای نفت است. البته این شرایط بر معاملات روز گذشته بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند نزولی همراه شد و کاهش بیش از 180 تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. به این ترتیب طی معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی با افت 99/ 0 درصدی رو‌به‌رو شد، این در شرایطی است که قیمت این فلز سرخ در بازار آزاد هیچ تغییری را تجربه نکرد. به گفته یکی از کارگزاران فلزات پایه، علت اصلی ریزش قیمت بیش از 100تومانی فلز سرخ در بورس کالای ایران نسبت به هفته گذشته، کاهش یک درصدی میانگین هفتگی نرخ این محصول در بورس لندن بوده است. البته نرخ ارز در بازار آزاد نیز افت اندکی داشته ولی به کاهش قیمت 3تومانی آن نمی‌توان استناد کرد. به این ترتیب روز یکشنبه 17 آبان ‌ماه، در بورس کالای ایران حدود 134 هزار تن انواع کالا به فروش رسید که در این میان 2500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2000 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره داشت. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.


    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 353 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 186 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 200 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 102 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 181 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 600 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 18 هزار و 157 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 181 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با تقاضای 250 تنی رو‌به‌رو شد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت 21 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به‌ روز گذشته کاهشی 100 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه قیمت مس در بازار داخلی پا به پای بازارهای جهانی کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد که با ادامه این اتفاق قیمت مس داخلی به کف قیمت واقعی خود خواهد رسید.


    از طرفی معاملات در بازار غیررسمی این محصول به شدت بی‌رونق شده است،البته فعالان بازار معتقدند این رکود ناشی از نبود تقاضا بوده و تنها افزایش قیمت‌ پارامترهای تاثیر‌گذار بر روند فلزات رنگی می‌تواند بر بهبود معاملات تاثیر بگذارد، چرا‌که رکودی که در حال حاضر بر بازارهای داخلی سایه افکنده ناشی از امید و انتظار تجار برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر است. از سوی دیگر سیاست‌های نادرست حمایتی از تولیدکنندگان و خروج سرمایه سرمایه‌گذاران از بازار مصرف و صنایع پایین‌دستی فلزات پایه کشورمان باعث شده تا بازار این محصولات بیشتر از سال‌های گذشته این سکوت را احساس کند. همچنین تولیدکنندگان فلزات پایه با هزینه‌های سنگین تولید همچون مواد اولیه، انرژی، حقوق و دستمزد، کمبود نقدینگی، مشکلات ارزی، بانکی و تاثیرات حاصل از محدودیت‌های بین‌المللی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند و راه گریزی برای آنها نیست. این در حالی است که رفع نیاز تولیدکنندگان فلزات پایه به مواد اولیه و تجهیزات، بالاترین سهم هزینه تولید را به خود اختصاص داده که باز هم مواد اولیه را می‌توان مهم‌ترین‌ بخش هزینه‌ها دانست.


    دورنمای قیمت جهانی فلز سرخ


    احتمال بالا رفتن نرخ‌های بهره در آمریکا در آینده نزدیک، فشار زیادی بر بازار فلزات پایه آورده است. گزارش‌های مربوط به بازار کار آمریکا و نیز برخی دیگر از گزارش‌ها در ماه‌های اخیر مثبت بوده‌اند و با توجه به بیانیه پایانی نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا، اکنون تصور می‌شود این نهاد در ماه دسامبر نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد. این اقدام به رشد ارزش دلار و کاهش قیمت انواع مواد خام منجر می‌شود. همچنین بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی سال آینده افزایش مازاد عرضه عامل اصلی فشار بر قیمت فلزات اساسی است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رویترز، تحلیلگران استاندارد چارترد معتقدند، فعالان بازار فلزات رنگی هنوز نمی‌دانند شرایط اقتصاد چین به چه شکل خواهد بود و این ابهام یک دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و تقاضا بوده است. از سویی بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی وضعیت عرضه و تقاضا بیشترین تاثیر را بر قیمت‌ها خواهد داشت و نکته مهم این است که مشخص شده میزان مصرف فلزات اساسی به حدی که قبلا تصور می‌شده نخواهد بود. در سال‌های اخیر تجربه نوسان قیمت مس نشان داده است که این کالا بیش از آنکه به داده‌های بنیادین و عرضه و تقاضا مربوط باشد به شرایط دیگری همچون وضعیت کلی در اقتصاد جهانی بازمی‌گردد. با توجه به تمامی این شرایط مخصوصا داده‌های بنیادین منفی از بازار فیزیکی، آتی و آپشن مس در اقصی‌نقاط جهان همچنین بهبود داده‌های جهانی دیگر از جمله انتظار برای رشد اقتصادی بیشتر از برآوردها در جهان، ثبات نسبی رشد اقتصادی در چین و دورنمای افزایش آن، افزایش قیمت نفت و بازگشت مجدد خریداران به این بازار نهایتا افزایش قیمت‌ها در اغلب بازارهای جهانی و سایر موارد موثر می‌توان به افزایش قیمت مس اما به‌صورت آرامی امیدوار بود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها