عصر خودرو

ابهام رویا یا واقعیت اتصال بورس ایران به بورس جهانی

عصر بازار- عضویت ایران در آیسکو امکان اتصال بورس ایران به سایر کشور ها را فراهم می کند اما این گمانه زنی ها مخالفانی را در پی داشت و در مجموع آینده ای نامعلوم انتظار این اتصال را می کشد.

ابهام رویا یا واقعیت اتصال بورس ایران به بورس جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، زمزمه هایی برای اتصال بورس ایران به بورس جهانی شنیده می شود و دراین میان برخی از صاحب نظران معتقداند که عضویت ایران در آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) به معنای اتصال بورس ایران به دیگر بورس های جهانی شدنی است اما تعدادی دیگر، تفات الگوی اقتصادی ایران با جهان را دلیلی بر عملیاتی نشدن آن می شمارند.

    مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی، الویت اقتصاد کشور را در حذف بنگاه داری بانک ها دانست و معتقد است اتصال بورس ایران به بورس های جهانی، می تواند رونقی در بازار سرمایه به وجود بیاورد.

    بازار سرمایه ایران، تاکنون عملکرد ضعیفی داشته اما برخی از کارشناسان معتقد اند که با الحاق ایران به عنوان عضو عادی در آیسکو، زمینه اتصال بورس ایران به سایر بورس های جهانی را فراهم آورده است.

    اقتصاد ایران با بازار های جهانی همخوانی ندارد

    همایون دارابی ، در خصوص برخی از اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اتصال بورس ایران به بورس جهانی گفت: الحاق بورس ایران به بورس جهانی غیرممکن است چرا که مقررات و دستور العمل های اقتصاد ایران با بازار های جهانی همخوانی ندارد و  بنگاه های اقتصادی  از نظر حسابرسی و استاندارد های حاکمیتی و شرکتی، فاصله زیادی با بازار های جهانی دارند.

    وی افزود: دادگاه های ایران از لحاظ قوانین بین الملل، توانایی لازم را برای دفاع از سهامداران خارجی ندارد، بنابراین حاکمیت شرکتی در شرکت های ایران، اطمینان نسبی را از حقوق سهامداران خارجی در بنگاه ها ایجاد نمی کند.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عرضه سهام ایرانی در بورس های خارجی حدود سیزده سال پیش در اجرای اصل 44 گنجانده شد اما به دلیل نبود شفافیت در حساب های مالی و فاصله از استاندارد های جهانی به مرحله اجرا نرسید.

    دارابی، در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بانکی اشاره کرد و یادآورشد: نقل و انتقالات وجه از بانک ها با مشکلاتی روبرواست و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود و شعبه های بانک های خارجی در ایران تاسیس نشود نمی توان ارتباط مالی خوبی با دنیا برقرار کرد.

     به گفته دارابی، حسابرسی رسمی باید به ایران ورود کند و اطمینان نسبی از ثبات ارزی ایران و یا مدل حاکمیت بازار ارز حاصل شود تا بتوان پیش نیاز های ارتباطی با دنیا را دراین راستا بوجود آورد.

    این کارشناس معتقد است، اصول حاکمیت شرکتی باید در شرکت های داخلی پذیرفته شود، که متاسفانه هم اکنون حقوق سهامداران در مجامع بین المللی به خوبی رعایت نمی شود و این قضیه به حدی رسیده که حتی بنگاه ها را تا مرز ورشکستگی پیش برده است.

    ایجاد اطمینان خاطر برای فعالان بازار سرمایه بر طبق مقررات

    محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار ، در رابطه با این موضوع اظهار کرد: ایران، برای اینکه به بورس جهانی اتصال پیدا کند باید در وحله نخست، بورس هایی که شباهت زیادی با کشور دارند را شناسایی و پس از آن در راستای جذب سرمایه گذار پیشگام باشند.

     مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است، مدل های تجارتی و بورسی باید برای طرف های اتصال بورس ایران با دیگر کشور های جهان مورد پذیرش قرار بگیرد که تنوع زیاد در مدل های خرید و فروش حساسیت این انطباق مدل های تجاری را دوچندان می کند.

    خدابخش یادآورشد: موارد حقوقی همانند نحو معاملات، مدل معاملات، مدل های تسویه وجوه و حتی دستور العمل های مربوط به حاکمیت در دیگر کشور ها باید پیش از اتصال بورس ایران به بورس جهانی مورد بررسی قرار بگیرد.

    وی با اشاره به قوانین حاکم در بورس اضافه کرد: بازیگران بازار سرمایه برای ادامه فعالیت خود مستلزم رعایت مقرراتی هستند که تعدادی از این قوانین در برخی از کشور ها مشترک است و البته موارد دیگری از مقرات مختص به یک جمهوری می شود که پیش از اتصال بورس ایران به بورس جهانی باید مورد تحلیل قرار گیرد و سپس به فعالان بازار سرمایه گوش زد شود.

     مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس تصریح کردتحلیل و هماهنگی مقررات بورس های متصل شده کمک شایانی به فعالیت ناشران سهام ایرانی در خارج از کشور و همچنین ورود سرمایه داران خارجی به کشور می کند و در این ارتباط دوطرفه، کشور های طرفین ملزم به تعبیت از مقررات می شوند که ثمره آن، ایجاد اطمینان برای فعالان بازار سرمایه است.

    خدابخش افزود: زمانی که معامله ای در تجارت شکل می گیرد، به دنبال آن مباحث سیاست ارزی و نقل و انتقال وجه هم اهمیت ویژه پیدا می کند لذا نحو مبادله وجوه بر آینده این طرح، اثری مستقیم دارد به همین منظور باید مسوولان اثر گذار در نظام پولی و بانک مرکزی، بستر سازی های لازم را به وجود بیاورند.

    وی با اشاره به وظابف بانک مرکزی در اجرای این طرح اذعان کرد: بانک مرکزی برای اتصال بورس ایران به دیگر بورس های جهان، باید یک سکو از کانال پول شویی به وجود بیاورد.

    ارز تک نرخی، الزامی برای بازار بورس

    امیر نجومی کارشناس بازار سرمایه ، در این باره اظهار کرد: زمانی که بورس ایران به بورس جهانی متصل شود امکان خرید سهام ایرانی و خارجی برای هر فردی که در هرم اتصال بورس ها وجود دارد، فراهم می شود و به طور آنی می توانند مبلغ پرداختی در قبال سهام را بپردازند.

    وی یادآور شد: اتصال بورس ایران به سایر بورس ها تنها در شرایطی امکان پذیر می شود که سیاست ارز تک نرخی، اجرا شود و همچنین بازار ارز سامان یابد در غیر این صورت از لحاظ تئوری و عملیاتی توجیه عقلانی ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سیاست های ارز تک نرخی اگر اجرا شود به دنبال آن دیگر مشکل ها هم به طور خودجوش رفع می شود و دغدغه ای را ایجاد نمی کند.

    به گفته نجومی، گاهی نقل و انتقال وجوه، به عنوان یک دل نگرانی در اتصال بورس ایران با سایر بورس ها یاد می شود درحالیکه با انعقاد تفاهم نامه های نظام ارزی و همچنین توافق بین بانک های عامل، به راحتی این امر میسر می شود.

    وی در رابطه با افزایش سرمایه گذاری به واسطه این اتصال، گفت: زمانی که بورس ایران با دیگر بورس های جهان ادغام شود اثر روانی مثبتی ایجاد می شود و بازار سرمایه عمق بیشتری پیدا می کند، در نتیجه تعداد مشارکت سرمایه داران هم افزایش می یابد.

    براساس این گزارش، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معتقد است که عضویت ایران در آیسکو به عنوان عضوعادی، فرصت های زیادی در جذب سرمایه گذاری در کشور به وجود می آورد و همچنین این الحاق، موجب تامین مالی بیشتر شرکت ها و رونق فضای بازار سرمایه کشور می شود که در کوتاه مدت حضور آن به خوبی احساس نمی شود اما در بلند مدت تاثیر مثبتی بر زندگی افراد می گذارد.

    برچسب ها