عصر خودرو

مدیر اسبق دارایی‌های گلدمن ساکس:

دلار به زودی سلطه بر بازارهای مالی را از دست می‌دهد

عصر بازار- جیم اونیل پیش‌بینی کرد هم‌اکنون جایگاه دلار به عنوان قوی‌ترین ارز بین‌المللی در جهان زیر سوال رفته و به زودی بیش از این هم متزلزل خواهد شد.

دلار به زودی سلطه بر بازارهای مالی را از دست می‌دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، جیم اونیل، کارشناس ارشد اقتصادی، معتقد است که جایگاه دلار به عنوان قوی‌ترین ارز جهان زیر سوال رفته و به زودی بیش از گذشته تضعیف خواهد شد.

    وی معتقد است علی‌رغم آنکه بخش قابل توجهی از قراردادهای بین‌المللی به دلار بسته می‌شود، اما سرمایه‌گذاران باید قبول کنند که دلار نمی‌تواند برای همیشه سلطه خود بر بازارهای مالی را حفظ کند.

    اونیل معتقد است یکی از دلایل تضعیف دلار، تشدید تلاش‌های چین برای به چالش کشیدن سلطه دلار است.

    این کارشناس اقتصادی که سابقه مدیریت دارایی بانک گلدمن ساکس آمریکا را نیز در رزومه خود دارد در پاسخ به این سوال که تا چه حد وی حس می‌کند که سلطه دلار شکسته خواهد شد، گفت که وی دو نظر متناقض در این باره دارد.

    اونیل که در کنفرانس نمایشگاه بین‌المللی نفت در ابوظبی امارات سخن می‌گفت، گفت: اولین نظر آنکه سقوط دلار هرگز اتفاق نخواهد افتاد؛ چراکه این ارز، «دلار» است.

    نگاه دوم اینکه اگرچه اخیراً آلمان به بزرگ‌ترین شریک تجاری چین تبدیل شده و این دقیقاً زمانی است که شما احساس می‌کنید که دلار قرار نیست برای همیشه سلطان ارز بازارهای جهانی باشد.

    چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان انرژی در جهان در یکی از بزرگ‌ترین اقدامات علیه سلطه دلار بر بازارهای جهانی، از برنامه خود برای بستن قراردادهای نفتی به یوان خبر داده است.

    این بدان معناست که از این پس شرکای تجاری چین می‌توانند هزینه واردات از این کشور را به یوان و یا طلا به این کشور پرداخت کرده و به‌راحتی بتواند یوان را با طلا مبادله کند و دیگر نیازی نخواهند داشت که در داخل چین دارایی داشته باشند و یا ارزها را به دلار تبدیل کند.

    فاصله گرفتن از دلار نه تنها برای چین اهمیت دارد بلکه به یکی از اولویت‌های نخست روسیه نیز تبدیل شده است.

    این دو کشور قصد دارند قرارداد سواپ ارزی یوان ـ روبل بین خود را به ارزش 25 میلیارد دلار برای سه سال دیگر تمدید کنند و از ارزهای ملی خود در مبادلات دوجانبه بیشتر استفاده کنند و این به معنای سقوط سهم دلار از مبادلات بین دو کشور است.

    اونیل تأکید کرد: البته من فکر نمی‌کنم که بتوان ادعا کرد که طی 10 سال آینده سلطه دلار پایان می‌یابد، اما روند تغییرات ژئوپلتیکی کنونی نشان می‌دهد که سلطه دلار و شرایط این ارز در بازار تغییر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو