عصر خودرو

صندوق های طلا، مسیر امن ورود به بازار سکه؛

بازدهی "طلا" به ۱۴.۲۵ درصد رسید

عصر بازار- صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس با نماد "طلا" به عنوان اولین صندوق طلای بازار سرمایه کشور موفق شده است در مدت ۵ ماه فعالیت خود، بازدهی ۱۴.۲۵ درصدی نصیب سرمایه‌گذاران کند.

بازدهی "طلا" به ۱۴.۲۵ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،صندوق پشتوانه طلای لوتوس که با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران در زمان پذیره‌نویسی مواجه و موفق به جذب 170 میلیارد ریال در دوران پذیره‌نویسی شد، در حال حاضر با ارزشی بالغ بر 207 میلیارد ریال (مجموع خالص ارزش دارایی‌های صندوق) در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کند.

    این صندوق کالایی که با پشتوانه دارایی پایه سکه طلا در بورس کالا قابل معامله است، در حال حاضر 18 میلیون و 200 هزار واحد سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران دارد. ارزش هر واحد در آخرین معاملات قبل از تهیه این گزارش به رقم 11 هزار و 520 ریال رسیده است. حجم تقریبی معاملات روزانه این صندوق در حال حاضر بالغ بر 380 هزار واحد سرمایه‌گذاری است.

    مقایسه ارزش هر واحد در زمان آغاز فعالیت که معادل ارزش اسمی 10 هزار ریال بوده است و رقم فعلی ارزش هر واحد که به آن اشاره شد، حاکی از آن است که در دوره 5 ماهه فعالیت صندوق (از 24 خرداد 96 تا کنون)، سرمایه‌گذاران سود 14.25 درصدی کسب کرده‌اند که معادل 33.8 درصد بازدهی سالانه است.

    این در حالی است که تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر صندوق، از زمان تأسیس صندوق نیز به سرمایه‌گذاران وعده کسب بازدهی بالاتر از بازار فیزیکی معاملات سکه طلا را داده بود و اکنون با بررسی روند فعالیت 5 ماهه، پایبندی مدیر صندوق به تعهدات خود، برای سرمایه‌گذاران مشهود است.

    صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق‌های کالایی و اولین نمونه از این نوع صندوق است که به بازار سرمایه کشور عرضه شده است. این صندوق که در بورس کالای ایران پذیرش شده است، از نظر نوع معامله، از گروه صندوق‌های قابل معامله ETF است و دارایی صندوق شامل گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه سکه طلاست.

    تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس، پیش از راه‌اندازی این ابزار نوین، اکوسیستمی طراحی کرده است که ضمن بررسی مداوم ریسک و بازده صندوق، روند پرتفوی‌گردانی صندوق به نحوی مدیریت شود که همواره عملکرد بهتری از بازار فیزیکی داشته باشد.

    بر همین اساس، صندوق پشتوانه طلای لوتوس به صورت فعال (Active) مدیریت می‌شود. در این صندوق، تحلیل‌گر وظیفه پایش پارامترهای کلان اقتصادی، اندازه‌گیری نوسان، تحلیل بازار سکه، آتی و آپشن و ... را بر عهده دارد و نتایج را به عنوان داده‌های ورودی به واحد مدیریت ریسک ارائه می‌کند. مدیریت ریسک، مسئول محاسبه ریسک پرتفوی، طراحی سبد سرمایه‌گذاری بهینه، طراحی بهترین و بدترین سناریو و ... است. تعیین محدودیت‌های معاملاتی نیز بر عهده این بخش است. بازارگردان با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها و با توجه به تعهدات روزانه صندوق، سفارشات خرید و فروش را به معامله‌گر بازار اعلام می‌کند و معامله‌گر سفارش‌های خرید و فروش گواهی سکه، قراردادهای آتی و آپشن را ثبت کرده و در پایان هر روز، گزارشی از اجرای این سفارشات به تحلیل‌گر ارائه می‌دهد. منابع این صندوق برای انجام معاملات، از طریق صرافی‌های طرف قرارداد، افراد ذی‌صلاح، خزانه بانک رفاه و بانک کارگشایی تأمین می‌شود. در نهایت، مدیریت صندوق بر اساس گزارش عملکرد بخش‌های مذکور، عواملی چون بازدهی، ارزش در معرض ریسک و ... را مورد بررسی و یا بازبینی قرار می‌دهد

    برچسب ها