عصر خودرو

ایران از چند کشور جهان کالا می‌خرد؟

عصر بازار- بررسی ها نشان می دهد، ایران از ۱۲۰ کشور جهان نسبت به خرید کالا برای تامین مایحتاج خود اقدام می کند.

ایران از چند کشور جهان کالا می‌خرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شمانیوز, بررسی ها نشان می دهد، ایران از 120 کشور جهان نسبت به خرید کالا برای تامین مایحتاج خود اقدام می کند.

    حجم واردات کالا به ایران در فاصله فروردین ماه سال جاری تا پایان مهر ماه به 27 میلیارد و  800 میلیون دلار رسیده است.  نکته مهم در بررسی جزییات واردات به ایران تعداد کشورهای فروشنده کالا و همچنین تعداد اقلام وارداتی به کشور است.

    در شرایط کنونی ایران 5248 قلم کالا را از 120 کشور جهان خریداری می کند.

    بر اساس این گزارش این آمار در سال گذشته تفاوت هایی را با سال جاری دارد. در 12 ماهه سال 1395 ایران 5725 قلم کالا را از 141 کشور جهان خریداری و راهی ایران کرده بود.

    آمارها نشان می دهد، بیش از 78 درصد واردات کالا به ایران را اقلام واسطه ای و سرمایه ای تشکیل می دهد و سهم کالاهای مصرفی از واردات به ایران در سال جاری در حدود 22 درصد بوده است. کالاهای واسطه ای به اقلامی گفته می شود که در فرآیند تولید کاربرد دارند.

    این اقلام در حقیقت مواد اولیه یا کالاهایی هستند که تولید نهایی نیست و در ایران پس از طی مراحلی ، به کالای نهایی بدل می‌شوند.

    تولید ایران وابستگی بالایی به واردات دارد و بسیاری از کارشناسان همین مساله را نقطه ضعف تولید در این عرصه می دانند ،چرا که سیاست های مشوق صادرات در کشور خود تولید را تحت تاثیر قرار داده و زمینه را برای رشد قیمت ها فراهم می آورد.

    کالای سرمایه ای نیز به کالاهایی گفته می شود که به ذات واجد ارزش هستند. ماشین آلات و تجهیزات و ... را کالاهای سرمایه ای لقب می دهند.

    کالای مصرفی اما بدون هیچ ارزش افزوده ای وارد کشور شده و بازار را در اختیار می گیرند. این کالاها در حقیقت امکان ایجاد شغل در ایران را از میان می برند.

    بر اساس این گزارش ایران در سال های گذشته نیز همواره با واردات بیش از پنج هزار قلم کالا به کشور روبرو بود.

    در سال 1384 ، تعداد اقلام وارداتی 5466 قلم بود و ایران با 154 کشور جهان ارتباطاتی در این حوزه داشت اما تنگ شدن حلقه تحریم تعداد کشورهای فروشنده کالا به ایران را در سال 1392 به 121 کشور رساند.

    ایران در سال های اخیر برنامه ریزی دقیقی را برای پایش واردات و ممانعت از خروج بی رویه ارز در دستور کار دارد، به طوری که در برنامه ششم توسعه این مهم گنجانده شده است.

    برچسب ها