عصر خودرو

راه اندازی قرارداد فوروارد، کشف پریمیوم و مناقصه در تالار نقره ای

عصر بازار- معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از امکان راه اندازی قراردادهای فوروارد، کشف پریمیوم و مناقصه در حوزه بازار محصولات کشاورزی خبر داد.

راه اندازی قرارداد فوروارد، کشف پریمیوم و مناقصه در تالار نقره ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، طی این جلسه معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا به جزییات ابلاغیه جدید وزارت جهاد کشاورزی برای خرید توافقی محصول زعفران پرداخت و گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا را در قالب دو سناریوی خرید قطعی و امانی به شیوه گواهی سپرده کالایی ابلاغ کرد که برای اجرای آن لازم است شرکت های کارگزاری پذیرفته شده در بورس کالا نیز در جذب خریداران زعفران، بازاریابی موردنیاز را برای بازار داخلی و خارجی انجام دهند.

    رایزنی برای توسعه بازار

    محمد اسکندری افزود: در راستای اجرای موفق این ابلاغیه و توسعه بازار محصولات کشاورزی به ویژه زعفران، لازم به نظر می رسد تا کارگزاری های فعال این حوزه برای جذب تجار، شرکت های بسته بندی و صادرکننده های محصولات کشاورزی ارتباط و رایزنی کرده و بازاریابی بیشتری برای جذب خریدار از داخل کشور و نیز خریداران خارجی انجام دهند تا عرضه هایی که صورت می گیرد، مورد معامله قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: با تلاش هایی که از سوی بورس کالا انجام شده، عرضه کنندگان محصول زعفران آمادگی عرضه در این بازار را داشته و اقدامات مناسبی برای پذیرش کشاورزان صورت گرفته؛ بطوریکه تولیدکنندگان زعفران برای معامله محصولات خود از طریق بستر بورس کالا راغب هستند.

    اثرات مثبت بر پایه پولی و نرخ تورم

    وی ادامه داد: ما در بورس کالا معتقدیم در صورتی که دولت ارایه تسهیلات به کشاورزان را از طریق بورس کالا به صورت متمرکز انجام دهد، اثرات مثبتی بر پایه پولی و نرخ تورم خواهد داشت و تسهیلات به بخش واقعی حوزه کشاورزی خواهد رسید و گردش معاملاتی مناسبی در بر خواهد داشت. ضمن اینکه انجام این معاملات در توسعه بازار صادراتی محصولات مختلف می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    اسکندری صدور ابلاغیه معاملات خرید توافقی محصولات کشاورزی را باب تازه ای برای عرضه کالاهای مختلف عنوان کرد و گفت: غیر از زعفران و همچنین محصول پسته که معاملات آن در بورس اخیرا اغاز شده، عرضه محصولاتی از جمله کشمش، سیب درختی و خرما نیز در برنامه های بورس کالا است.

    راه اندازی معاملات آتی زعفران

    وی از امکان راه اندازی معاملات آتی زعفران سخن گفت و افزود: ایجاد این امکان برای افرادی که برای عرضه زعفران خود در بورس کالا فعال شده و یا خریداران داخلی و خارجی جذابیت بیشتری ایجاد می کند. بطوری که مشاهده روند معاملات ماه های آتی محصول، با کیفیت و با قیمت از پیش تعیین شده مزیت این ابزار در بورس کالا است. از این رو کارگزاری ها می توانند برای خرید توافقی زعفران و همچنین صادرات آن اقدام کنند.

    معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا همچنین از امکان راه اندازی قراردادهای فوروارد، کشف پریمیوم و مناقصه در حوزه بازار محصولات کشاورزی سخن گفت.

    وی همچنین از تمام کارگزاری های فعال در حوزه بورس کالا خواست تا در بخش راه اندازی صندوق های کالایی بیش از پیش فعال شوند.

    اسکندری امکان استفاده از نسخه انگلیسی سایت اطلاع رسانی شرکت بورس کالا را یک مزیت برای خریداران خارجی دانست و افزود: با فراهم شدن تمام این امکانات ایران می تواند در دنیا به مرجعیت اول قیمتی در بازار زعفران و برای محصول پسته به عنوان دومین کشور تعیین کننده قیمت مطرح شود.

    برچسب ها