عصر خودرو

سالانه ۴۰۰ میلیون یورو کالا از اتریش به ایران صادر می‌شود

عصر بازار- یک مسئول اتاق بازرگانی اتریش گفت: سالانه ۴۰۰ میلیون یورو کالای صنعتی اتریش به ایران صادر می‌شود و ایران چهارمین و یکی از مهمترین شریک‌های تجاری ما در قاره آسیا محسوب می‌شود.

سالانه ۴۰۰ میلیون یورو کالا از اتریش به ایران صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, «پاتریک هارت ویگ» یک مسئول اتاق بازرگانی اتریش سفلی در پاسخ به این سوال که وضعیت روابط تجاری با ایران را چگونه می‌بینید، گفت: روابط اقتصادی بین ایران و اتریش همیشه و حتی قبل از تحریم‌ها خیلی خوب بود، به طوری که از استان اتریش سفلی به ایران سالانه 400 میلیون یورو انواع کالاهای صنعتی صادر می‌شد و ایران چهارمین و یکی از مهمترین شریک های تجاری ما در قاره آسیا محسوب می‌شد.

    مسئول بخش فعالیت های خارجی سیاست های انتقالی و زیر ساخت اتاق بازرگانی اتریش سفلی افزود: البته این روابط تجاری به خاطر تحریم ها ضعیف شد و به همین دلیل شرکت‌های اتریشی امیدوار و علاقه مند هستند تا این روابط را با ایران احیا و تقویت کنند.

    وی با بیان اینکه احیای روابط اقتصادی و تجاری با ایران امری زمان بر است، بیان داشت: شرکت ویث voith که سازنده انواع ماشین آلات صنعتی و هیدرولیک از قبیل توربین های آبی، قطعات لوکوموتیو و ماشین الات مربوط به صنایع کاغذ سازی است و این شرکت در استان اتریش سفلی واقع شده است، قبل از تحریم‌ها تعداد زیادی توربین به ایران برای تولید برق فروخته بودند.

    هارت ویگ افزود: به همین دلیل شرکت ویث هیدرو علاقه مند به ادامه این همکاری است، ضمن اینکه تعداد ایرانیانی که در اتریش زندگی می‌کنند و حتی برخی از آنها فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، بسیار زیاد است، بنابراین بخشی از امید ما برای توسعه روابط تجاری با ایران ناشی از همین شرکت های اتریشی است که صاحبان آن ایرانی هستند و در کشور ما فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند.

    وی در مورد این که فعالان اقتصادی اتریش بیشتر در چه زمینه‌هایی تمایل به برقراری روابط اقتصادی با ایران دارند، اظهار داشت: شرکت های اتریشی شرکت های بسیار بزرگی نیستند و این شرکت ها کوچک تا متوسط هستند و بنابراین کوچک تر از آن هستند که  خودشان به تنهایی بتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند، بلکه این شرکت ها حتما نیازمند شریک تجاری در ایران هستند.

    این مقام اتریشی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های اتریشی علاقه مند به سرمایه گذاری مشترک با ایران هستند، گفت: به صورت صریح این مسئله را نمی توانم پاسخ دهم، اما به نظر می رسد علاقه شرکت‌های اتریشی برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران خیلی زیاد نیست و کم است.

    وی در مورد نحوه ارتباطات بانکی بین ایران و اتریش و وضعیت آن بیان داشت: بخش مالی ضعیف‌ترین حلقه زنجیره ارتباطات اقتصادی دو کشور است.

    وی بیان داشت: شرکت های ایرانی هنوز نتوانسته‌اند آنچه اتحادیه اروپا از نظر استانداردهای مالی تقاضا می‌کند را فراهم کنند.

    و به همین دلیل هم بانک های اتریشی دست به عصا در این زمینه عمل می کنند و اگر شرکت های ایرانی این استانداردها را نداشته باشند، برای بانک های اتریشی بسیار مشکل زاست اما خوشحال هستیم که یک بانک منطقه ای در اتریش به نام اوبر بانک موافقتنامه ای امضا کرده اند که فعالیت های مالی را با ایران تسریع کنند.

    وی در پاسخ به اینکه آیا اتریش در برقراری مراودات تجاری متاثر از سیاست های آمریکاست و یا اینکه برنامه ای مستقل برای ادامه مراودات بازرگانی دارد گفت: اتریش وابسته زیادی از این نظر به آمریکا ندارد زیرا ما عضو اتحادیه اروپا هستیم و این اتحادیه یک اتحادیه گمرکی و اقتصادی است که البته تمام فعالیت های خارجی را به صورت متحد و یکپارچه انجام می‌دهد، بنابراین تصمیماتی که ما در مورد مراودات تجاری با ایران می‌گیریم، به اتحادیه اروپا بستگی دارد و براساس انچه که در بروکسل برای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تصمیم گیری می‌شود، عمل می کنیم.

    وی اظهار داشت: این تصمیمات در یک کشور انجام نمی شود و در سطح اتحادیه اروپا اتخاذ می شود، بنابراین هر تصمیمی که اتحادیه اروپا اتخاذ کند و اتریش هم همراه با تصمیمات اتحادیه اروپا خواهد بود و در این چارچوب از امکانات و تاریخچه خوب استفاده می‌کنیم.

    هیات تجاری ایرانی از بخش هایی از شرکت ویث هیدرو دیدن کردن که مدیران این شرکت بسیار علاقه مند بودند، تا بتوانند در مناقصات مربوط به ساخت قطارهای شهری موتوری ایران شرکت کنند و بیان داشتند که اگرچه شرکت‌های چینی در مناقصات مربوط به ساخت قطارهای متروی تهران حضور داشته‌اند، اما اتریش حضور نداشته است.

    این شرکت که فعالیت‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا دارد انواع، تولید کننده انواع ماشین‌آلات صنعتی تولید کاغذ، توربین‌های آبی و قطعات قطارهای شهری که با نیروی محرکه برق کار می کند است، ضمنا در بخشی از این شرکت سیستم های کنترل توربین‌های آبی مربوط به سد دز مشاهده شد که ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی سفارش داده شده بود.

    برچسب ها