عصر خودرو

رییس اتاق ایران خبر داد؛

تاسیس اتاق مشترک ایران و اتریش در دستور کار

عصر بازار- رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: تاسیس اتاق مشترک ایران و اتریش در دستور کار قرار دارد.

تاسیس اتاق مشترک ایران و اتریش در دستور کار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا  ، غلامحسین شافعی در نشست با سفیر اتریش در تهران گفت: در میان کشورهای اتحادیه اروپا رابطه ایران با اتریش از گذشته رابطه خاصی بوده و اتریش هم نگاه ویژه‌ای به ایران داشته است؛ در دوران تحریم نیز که ما دچار محدودیت‌های بسیاری بودیم، رابطه ما با اتریش برقرار بود.

    رییس اتاق بازرگانی ایران از سفر روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به اتریش خبر داد و افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور هم از گذشته تاکنون رابطه نزدیکی داشته‌اند و هفته آینده هیاتی شامل روسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش سفر می‌کنند.

    به باور رییس اتاق ایران، سفر روسای اتاق‌های سراسر کشور به اتریش، یک اتفاق مهم و کم‌نظیر و به این معنی است که همه ظرفیت اتاق‌های بازرگانی به اتریش سفر می‌کنند. شافعی با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق‌های مشترک ایران-اتریش و اتریش- ایران گفت: بعد از بازگشت از سفر اتریش، تشکیل اتاق مشترک ایران-اتریش را دنبال می‌کنیم.

    شافعی گفت: زمینه‌های همکاری ما با اتریش زمینه‌هایی متنوع است. ردپای شرکت‌های اتریشی همیشه در ایران بوده و فعالان اقتصادی هم خاطرات خوبی از روابط خود با اتریشی‌ها دارند.

    رییس اتاق ایران همچنین همکاری‌های سه‌جانبه را از دیگر زمینه‌های همکاری میان ایران و اتریش بیان کرد و گفت: ایران در منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، عراق و افغانستان حضور قابل‌توجهی دارد و بر اقتصاد این مناطق هم تأثیرگذار است. می‌توانیم در این کشورها همکاری سه‌جانبه داشته باشیم.

    وی افزود: بعد از برجام بزرگترین هیات اقتصادی با 200 نفر از اتریش به ایران آمد و از ایران هم هیاتی 120 نفره به اتریش رفت که این موضوع به لحاظ کمیت و کیفیت در میان کشورهای اروپایی شاخص بود.

    خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش

    سفیر اتریش در ایران هم در نشست با رییس اتاق ایران گفت: روابط ایران و اتریش به 800 سال قبل و اعزام دیپلمات‌ها میان دو کشور به 500 سال قبل برمی‌گردد و اتریش از اولین کشورهای اروپایی است که با ایران ارتباط برقرار کرده است.

    اشتفان شولتز از اهداف مهم خود در مدت حضور در ایران را افزایش مبادلات تجاری به میزان قبل از تحریم‌ها بیان کرد و گفت: ایران قبل از تحریم‌ها دومین شریک تجاری اتریش خارج از منطقه اروپا بود و بسیار امیدوارم تا پایان دوره مأموریتم رابطه ایران و اتریش را به این حد برسانم.

    سفیر اتریش در ایران همچنین از سفر رییس‌جمهور روحانی در آینده‌ای نزدیک به اتریش خبر داد و گفت: یکی از تصمیم های وزیر خارجه ما اعزام قائم‌ مقام وزیر خارجه اتریش به ایران برای فراهم کردن مقدمات سفر رییس‌ جمهور روحانی به اتریش بود.

    به گفته شولتز، گام مهم دیگر در روابط ایران و اتریش، اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش برای همکاری با ایران بوده که نه‌ تنها یک علامت مثبت به سرمایه‌گذاران اتریشی بلکه به تمام اروپاست.

    سفیر اتریش در ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: تکیه اصلی اقتصاد اتریش نه متکی به نفت و مواد خام اولیه بلکه متکی بر شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ شرکت‌هایی که جایگاه خود را در فضاهای بین‌المللی پیدا کرده‌اند و اتریش می‌تواند شریک قابل‌ اعتمادی برای ایران در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.

    برچسب ها