عصر خودرو

سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد؛

راه اندازی نسخه جدید سامانه «نت کلیر» در بازار سرمایه

عصر بازار- مدیر امور ناشران سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از افزایش قابلیت های سامانه «نت کلیر» در بازار سرمایه خبر داد.

راه اندازی نسخه جدید سامانه «نت کلیر» در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، مریم شاه حسینی مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی از راه اندازی نسخه جدید سامانه «نت کلیر» در بازار سرمایه خبر داد و گفت: اضافه شدن کد ملی سهامداران بر روی اعلامیه و گواهینامه های بازار سرمایه برای نخستین بار، امکان درج و گزارش دهی هزینه انبار گواهی های سپرده کالایی ومالیات سپرده کالایی بر ارزش افزوده آن و گزارش دهی مالیات بر ارزش بر افزوده معاملات از قابلیت های جدید این سامانه است.

    تسهیل ارایه خدمات

    وی با تاکید بر تلاش های انجام گرفته در چند سال اخیر برای تسهیل ارایه خدمات به کارگزاران، ناشران و سهامداران اظهار داشت: سامانه «نت کلیر» جهت تسویه و پایاپای انواع اوراق بهادار و همچنین برای ارائه گواهینامه های غیر کاغذی به سرمایه گذاران، از سال 90 راه اندازی شده است.

    مدیر امور ناشران سمات با بیان اینکه «نت کلیر» دارای دو سامانه مجزاست، ادامه داد : این سامانه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران توسعه داده شده که گزارش های الکترونیک و غیر کاغذی را که منشاء آن سامانه پس از معاملات بازار سرمایه است، ایجاد کرده و آن را در اختیار ذینفعان خود قرار می‏ دهد.

    عملکرد سامانه

    وی اضافه کرد: سامانه اول برای انتقال داده های معاملات و گواهینامه‏ ها از سامانه پس از معاملات به وب سایت «نت کلیر» است. سامانه دوم برای انتشار گواهینامه های الکترونیک و گزارشات اختصاصی برای کارگزاران، اتاق پایاپای و سایر ذینفعان، استفاده می شود و اعلامیه های الکترونیکی و گواهینامه های معاملات را به کمک یک سیستم گزارش گیری الکترونیک ایجاد کرده و قادر به تهیه گزارشات سفارشی تسویه، کارمزد و صورتحساب مالی است.

    افزایش امنیت و اعتبار

    شاه حسینی با تاکید بر افزایش امنیت و اعتبار گواهینامه های سپرده کالایی یا درج کدملی، افزود: برای نخستین بار کد ملی افراد حقیقی و شناسه ملی افراد حقوقی بر روی گواهینامه های صادره برای تمام ابزارهای مالی درج شده است که این امر باعث افزایش اعتبار و سهولت اعتبارسنجی گواهینامه های بازار سرمایه شده است.

    وی افزود : ناشران می‏ توانند با استفاده از نرم افزار Cert Reporter، گواهینامه های سهامداران خود را چاپ کنند. برخی از ویژگی های این سامانه را می توان به کاربرد آن در اوراق سلف نفتی، اوراق مشارکت ارزی، بورس ارز، قابلیت های تسویه اوراق با واحدهای پول متفاوت و همچنین قابلیت تعریف پویای ارزهای جدید، تهاتر با بورس و فرابورس، سرعت بالا 20000 معامله در دقیقه، غیر کاغذی شدن گزارشات کارمزدها، پایاپای روزانه، اعلامیه ها، گواهینامه و...نام کرد.

    برچسب ها