عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه؛

روزهای روشن صنعت خودرو در راه است؟

عصر بازار- صنعت خودرو، از صنایع مهم بورسی است، به طوری که طی سال های اخیر همواره استراتژی حضور سهامداران در نمادهای این صنعت مورد توجه همگان بوده است.

روزهای روشن صنعت خودرو در راه است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا, حسام حسینی کارشناس بازار سهام در خصوص روند اخیر صنعت خودرو گفت: بررسی روند شاخص صنعت خودرو طی ماه های اخیر حاکی از رفت و برگشت شاخص این صنعت در سطوحی معین است.

    وی در این زمینه افزود: شاخص خودرو طی این مدت بعد از رسیدن به قیمت ارزنده، بار دیگر رشد کرد و فضا برای داد و ستد در این گروه تا حد زیادی مثبت شد.

    حسینی در زمینه گزارش های 6 ماهه شرکت ها بیان کرد: شرکت های خودرویی در نیمه نخست سال عملکردی متعادل داشتند. در این بین ایران خودرو نسبت به دیگر شرکت ها عملکرد بهتری را به ثبت رساند.

    وی افزود: «خودرو» از ابتدای سال جاری تا پایان دوره 6ماهه، دو بار بودجه خود را تعدیل کرده است. به طوریکه در مرحله اول سود 104 ریالی به 109 ریال و در مرحله دوم به 111 ریال افزایش داده است.

    حسینی همچنین چشم انداز تقاضای خودرو در کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: متوسط درآمد سرانه از زمان رشد قیمت های جدید خودرو در سال 91(که ناشی از رشد ارز و عدم تخصیص ارز ارزان قیمت به این صنعت و نهایتا کاهش های شدید تیراژ تولید که خودش تشدید کننده رشد قیمتها به دلیل عدم بالانس عرضه و تقاضا شده بود) تاکنون رشد نزدیک به 2 برابری داشته است.

    وی در ادامه افزود: طبیعی است افزایش قدرت خرید خانوار، در شرایط فعلی سبب وجود یک تقاضای قوی برای خودروهای داخلی می شود. بنابراین امسال خودروسازان در یک شرایط بسیار خوب برای فروش محصولات خود هستند.

    بهبود شرایط سیاسی کشور اولین و ابتدایی‌ترین عاملی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر صنعت خودروسازی بگذارد. حسینی در این زمینه توضیح داد: درصورتی‌که شرایط سیاسی کشور در حوزه بین الملل و داخلی به سمت ثبات بیشتر پیش برود، قطعاً شرکت های خودروسازی، می توانند در بورس کارنامه موفقی داشته باشند.

    وی تثبیت نرخ ارز را از دیگر عوامل مؤثر و کلان تأثیرگذار در صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه بعد از اجرایی شدن برجام  برخی از تولیدکنندگان خودرو، با خودروسازان معتبر دنیا همکاری‌های مستقیم و غیرمستقیم داشته اند، با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات وارداتی نیز دست‌خوش تغییرات قرار گرفته و با افزایش قیمت همراه می‌شود.

    حسینی افزود: این موضوع می تواند افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی را به همراه داشته باشد. 

    از دیگر عوامل تاثیرگذار در صنعت خودروسازی، حمایت بانک‌های کشور از این صنعت است. حسینی در این زمینه گفت: شرکت‌های خودروسازی برای تامین مالی خود می‌توانند از تسهیلات بانک‎ها بهره‌مند شوند و وام‌هایی با نرخ سود پایین دریافت کنند.

    این کارشناس در خصوص اثر قیمت جهانی فلزات پایه بر صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه کامودیتی ها در یک سال اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده اند، نمی توان از اثر این رشد بر صنعت خودرو چشم پوشید.

    وی در ادامه گفت: البته این احتمال نیز متصور است که رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی زیر سایه رشد فرسایشی نرخ ارز و همچنین رشد طبیعی دستمزد و سربار که با توجه به تورم متغیر است، عملا حاشیه سود خودرو سازان را به سمت کاهش محدوده سود پیش ببرد.

    حسینی افزود: این کاهش حاشیه سود به خوبی در گزارش 6 ماهه خودرو سازان مشهود است، بطوریکه برای مثال شرکت سایپا حاشیه سود ناخالص 6 ماهه امسال نصف سال گذشته بوده است.

    وی در پایان بیان کرد: با تمام ریسک هایی که در بازار خودرو وجود دارد، به نظر می رسد این صنعت چشم انداز خوبی در نیمه دوم سال داشته باشد. از سویی افزایش تقاضا در بازار مشهود است و از طرف دیگر قیمت سهام این گروه در بازار بسیار ارزنده به نظر می رسد.

    برچسب ها