عصر خودرو

رئیس هیات مدیره مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی مطرح کرد؛

معاملات الگوریتم، کلید رشد مولفه های بورسی

عصر بازار- بازار سرمایه ایران نیاز دارد پیش نیازهای لازم، نظیر توسعه نرم افزاری را فراهم کند، تا کارایی ابزار معاملات الگوریتمی به حداکثر برسد.

معاملات الگوریتم، کلید رشد مولفه های بورسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در گفتگویی معاملات الگوریتمی را اینچنین تشریح کرد: معاملات الگوریتمی دسته ای از معاملات هستند که براساس حجم قابل توجه ای از داده ها و پردازش آنها اقدام به انجام معاملات می شود، و هدف آن ها انتخاب حجم و استراتژی ورود و خروج در سرمایه گذاری ها است.

    وی در ادامه بیان کرد: در مجموعه هایی که حجم های قابل توجه ای از معاملات را انجام داده و این معاملات به صورت الکتریکی یا آنلاین انجام می شود، از این روش به کرات استفاده می شود.

    اسلامی بیدگلی در ادامه بیان کرد: بانک های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی و صندوق های سرمایه گذاری مشترک از مجموعه هایی هستند که مدیریت دارایی و سبدگردانی آن بر اساس معاملات الگوریتمی شکل داده می شود. به همین دلیل در بازار سرمایه ایران نیز این روش می تواند دست آوردهای بسیاری داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین افزود: استراتژیست ها برای استفاده از معاملات الگوریتمی از روش های مختلفی استفاده می کنند، بنابراین در دنیا با مدل های متعددی از این معاملات مواجه هستیم .

    وی افزود: متداول ترین مدل های الگوریتم ها؛ مدل الگوریتم میانگین موزون حجم و قیمت، الگوریتم های آربیتراژی و الگوریتم موزون زمان و قیمت است.

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در خصوص استفاده از این ابزار در بازار سرمایه ایران بیان کرد: آنچه که در کشور ما در حال شکل گیری است و طبیعتا به دلیل نوین بودن آن باید احتیاط های لازم صورت بگیرد، الگوریتمی برای بازارگردانی شرکت ها و اوراق پذیرفته شده در بورس است.

    وی افزود: یکی از استراتژی های اصلی برای افرادی که از معاملات الگوریتمی استفاده می کنند، استفاده از ابزار پوشش ریسک است. با این روش سیستم این امکان را پیدا می کند حجم زیادی از تقاضا و عرضه را به صورت همزمان پردازش و وارد سیستم معاملاتی کند. این کاربرد می تواند پوشش ریسک بازار را افزایش دهد و نوسانات را تا حد قابل توجهی  کاهش دهد.

    اسلامی بیدگلی در ادامه بیان کرد: در بازارهای مالی دنیا به دلیل عمق قابل قبول این بازارها، معاملات الگوریتمی شبیه سازی کمی دارد و حضور آن ها منجر به بهبود و تعمیق بازار سرمایه و کارایی آن ها شده است. به همین دلیل در بازار سرمایه ایران باید دقت لازم را داشته باشیم تا این ابزار کارایی خود را از دست ندهد و به جای اثربخشی، اثرات مخرب نداشته باشد.

    وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه ایران به دلیل محدودیت هایی که دارد می تواند مسیری را ایجاد کند تا کارایی این ابزار کم شود، به همین دلیل لزوم ایجاد بسترهای کافی بسیار مهم است.

    رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی ابزارهای لازم برای ایجاد این ابزار را اینچنین برشمرد و گفت: افزایش حجم، ارزش و سهام شناور باید در دستور کار قرار بگیرد. همچنین باید فضایی ایجاد شود تا تنوع ابزارهای مشتقه در بازار افزایش پیدا کند.

    وی افزود: از دیگر پیش نیازهای آن افزایش ظرفیت سیستم های معاملاتی است. توسعه سیستم های نرم افزاری و پشتیبانی در این مسیر بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین بیان کرد: به دلیل اینکه توسعه معاملات الگوریتمی حجم و ارزش معاملات را افزایش می دهد، ارتقای سیستم های زیرساختی موضوعی مهم است.

    برچسب ها