عصر خودرو

در کارگاه تخصصی کسب و کار دیجیتال مطرح شد؛

ماندگاری مشتری رمز موفقیت کسب و کار دیجیتال

عصر بازار- یک صاحب نظر کارآفرینی گفت: ماندگاری مشتری رمز اصلی موفقیت در کسب و کار دیجیتال است و باید از هر روش معقول و متناسب با نوع محصول و خدمات خود برای جلب نظر و تأمین نیاز و خواست مشتری بهره ببریم.

ماندگاری مشتری رمز موفقیت کسب و کار دیجیتال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، محمد صادق برادران در کارگاه تخصصی طراحی کسب و کار دیجیتال در یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فعالیت نسبتا دائمی تولید، عرضه یا خرید و فروش کالا یا خدمات را جهت خلق ارزش اقتصادی، کسب و کار تعریف کرد و اظهار داشت: تصویر ایجاد تغییر و ساخت آینده، سنگ بنای اولیه راه اندازی هر نوع کسب و کار در حوزه دیجیتال است.

    وی افزود: برای فعالیت و طراحی یک کسب و کار در حوزه دیجیتال، باید ضمن ارائه یک محصول فناورانه خوب و خلاقانه، ابعاد بیزینسی کار نیز مورد توجه و طراحی قرار بگیرد.

    برادران انواع تجارت را بر اساس فعالیت به چند دسته خانگی، خانوادگی، روستایی- شهری، خلاق و فرهنگی و همچنین اجتماعی تقسیم کرد و گفت: ما در صورت داشتن یک محصول فناورانه خوب تنها تا 25 درصد می توانیم از موفقیت خود مطمئن باشیم و مابقی آن به داشتن یک طرح مناسب از مدل کسب و کار بر می‌گردد.

    وی، کسب و کار دیجیتال را موجب افزایش درآمد و کاهش هزینه دانست و عنوان کرد: نخستین گام در طراحی این نوع از تجارت، طراحی مدل مشخص و دقیق کسب و کار دیجیتال است که طی آن تصویری انتزاعی از این کار مطابق با نحوه خلق ارزش اقتصادی و نحوه مدیریت آن در دست باشد.

    برادران در ارتباط با عناوین و موضوعات مهمی که باید در طراحی مدل کسب و کار مد نظر قرار بگیرند، اظهار داشت: رابطه با مشتریان، محصول یا خدمت، فعالیت های کسب و کار، شرکاء و تأمین کنندگان، هزینه ها، منابع، مشتریان، درآمد و کانال فروش باید به طور دقیق مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرند.

    وی ادامه داد: از جمله موارد مهمی که لازم است در ابعاد کلان مورد دقت نظر قرار بگیرند باید به محیط کسب و کار دور یا فضای بین المللی، شرایط کلان فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی و همچنین شرایط کلان علمی و فناوری اشاره کرد.

    وی با اشاره به اهمیت شناسایی رقبای قدیم و جدید در کسب و کار دیجیتال، خاطر نشان کرد: رقبای کاری از سطوح کوچک تا بزرگ شامل رقبای اطراف، رقبای شهری، استانی، کشوری و بین المللی را نباید از نظر دور نگه داشت.

    این صاحب نظر کارآفرینی و متخصص در امر کسب و کارهای دیجیتال انسجام و اتحاد یک تیم کاری آگاه و خلاق را از دیگر عوامل موفقیت در کسب و کار دیجیتال معرفی کرد و گفت: در کنار این عوامل باید تأمین کنندگان، خریداران و محصولات جایگزین را نیز مورد توجه قرار داد.

    وی شاخص‌ترین و درآمدزاترین بخش حوزه دیجیتال را خرید و فروش دانست و در خصوص اقدامات لازم در راستای توفیق در این زمینه اظهار داشت: تحلیل کامل مشتری یعنی تعیین دقیق و مشخص جامعه هدف و مشتریان به دور از تعاریف کلی در این زمینه، موجبات هدف گذاری دقیق و برداشتن گام های اولیه در مسیر موفقیت را فراهم می کند.

    برادران افزود: مشتریان تنها خریداران و کسانی که برای تهیه محصول و خدمات ما هزینه می کنند، نیستند بلکه تمام کاربران نیز به سبب حضور و واکنش نشان دادن به در صفحه ما و بالا بردن رنکینگ کسب و کار ما، مشتری محسوب می شوند.

    وی، دستیابی به فرصت مناسب برای طراحی کسب و کار دیجیتال را منوط به دو رویکرد کلی فرصت یابی عنوان کرد و گفت: رویکرد بر اساس مسائل و نیازها و رویکرد بر اساس قابلیت ها و ظرفیت ها که شامل قابلیت های فردی، منابع، بازار و مشتری بالقوه و بالفعل می شود.

    صادق برادران، غربالگری و توسعه مفهومی را گام‌های بعدی موفقیت در کسب و کار دیجیتال معرفی کرد و افزود: پس از این مراحل ارزیابی محصول و یا خدمت است که موجب طراحی محصول و فرایند می شود که در نهایت به تولید می انجامد.

    این صاحب نظر کارآفرینی بر اهمیت تمام موضوعات مرتبط با مشتریان تأکید ویژه کرد و گفت: باید انواع راه های ارتباطی که گروه های گوناگون مشتریانمان آنها را برای تماس با ما ترجیح می دهند را در کنار تمام کانال ها و شیوه هایی که ارتباط ما را با مشتری ایجاد و حفظ می کند، بررسی و مشخص کنیم.

    وی تصریح کرد: ماندگاری مشتری رمز اصلی موفقیت در کسب و کار دیجیتال است و به همین سبب هم باید از هر روش معقول و متناسب با نوع محصول و خدمات خود برای جلب نظر و تأمین نیاز و خواست مشتری و گروه مخاطبان جهت روشن نگه داشتن چراغ کسب و کار خود بهره ببریم.

    برادران در خاتمه اظهار داشت: در نهایت برآورد هزینه ها و شرایط سودآوری و نسبت این دو با یکدیگر  با درنظر گرفتن مدت زمان بازدهی، در صورت انجام کسب و کار تعیین کننده این نکته خواهد بود که کسب و کار شما در چه مرحله ای قرار گرفته است و اگر در ابتدای کار و ایده پردازی هستید نیز تعیین کننده راه اندازی و یا عدم آن است.

    یادآور می شود،  یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از تاریخ 20 لغایت 26 آبان ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها