عصر خودرو

حذف دلار مزایای زیادی برای اقتصاد دارد

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای توافق پیمان پولی بین دو کشور باید حجم تجارت دو طرف در یک سطح برابر قرار داشته باشد یعنی به نوعی باید بالانس باشد، گفت: حذف دلار مزایای زیادی برای اقتصاد دارد.

حذف دلار مزایای زیادی برای اقتصاد دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، یحیی آل اسحاق درباره ضرورت اجرای پیمان‌های پولی و حذف دلار از مبادلات تجاری اظهار کرد: این مسئله در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و جانبی قابل بحث است.

    وی افزود: به دلایل متعدد آمریکا پول خود را جایگزین طلا در سطح جهانی کرده است.

    عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دلار برای آمریکا از زوایای متعدد مهم است، گفت: آمریکا در قبال چاپ دلار دارایی‌های جهانی را در اختیار می‌گیرد، همچنین کشور‌ها به خاطر حجم مبادلاتی که دارند از دلار استفاده می‌کنند و هم بانک‌های مرکزی دنیا و هم سایر بانک‌ها دلار را به عنوان ذخایر قابل اتکا نگه می‌دارند.

    آل اسحاق با اشاره به اینکه سوداگری‌های متعددی روی دلار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: آمریکا با سوءاستفاده از دلار خواسته‌های سیاسی خود را به سایر کشور‌ها دیکته می‌کند.

    وی ادامه داد: آمریکا با استفاده از دلار روی سر نقل و انتقالات بین المللی قرار گرفته و همه را کنترل می‌کند و همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دنیا از این موضوع خسته شده و خواهان خلاص شدن از دست دلار است.

    آل اسحاق با بیان اینکه چین این کار شروع کرده است، گفت: ایران نیز به دنبال این است که از این سلطه خارج شود.

    وی افزود: برای توافق پیمان پولی بین دو کشور باید حجم تجارت دو طرف در یک سطح برابر قرار داشته باشد یعنی به نوعی باید بالانس باشد، مانند حجم تجارت ایران و ترکیه که در حد برابری است.

    عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هنگامی که حجم تجارت دو طرف بالانس باشد، می‌توان با یک موافقتنامه بانک مرکزی دلار را حذف کرد.

    آل اسحاق تاکید کرد: در حال حاضر در حال مذاکره با کشور‌های عراق، ترکیه و افغانستان هستیم، اما موفقیت در این مقوله مشروط به بالانس تجاری بین طرفین است در غیر این صورت بانک مرکزی در تسویه دچار مشکل می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان متوجه ضرر و زیان مبادله با دلار باشند عزم جدی به وجود خواهد آمد و راه‌های فنی و حرفه‌ای آن را می‌توانند پیدا کنند.

    عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم دلار را از تجارت خود حذف کنیم مزایای زیادی در مسائل اقتصادی و سیاسی برای کشور به بار خواهد آورد.

    برچسب ها