عصر خودرو

ادامه معاملات کم‌رونق بورس

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص و افزایش ۸۸ واحدی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با خبرهای رخداد زلزله در غرب کشور مواجه بودند، خبری که با تلفات جانی تاسفباری همراه شده است. در همین حال اما خبرهای اولیه از عدم رخداد مشکلی برای واحدهای صنعتی مستقر در غرب کشور حکایت داشت. در همین حال دیروز در تحولات اقتصادی مهم معامله‌گران شاهد رشد ارزش دلار در بازار تهران و عبور آن از مرز ۴هزار و ۱۰۰تومان بودند. امری که خبری مناسب برای شرکت‌های وابسته به بازار جهانی تلقی می‌شود.

ادامه معاملات کم‌رونق بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط بازار دیروز با اتکا به نمادهای فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو و هلدینگ خلیج فارس توانست با رشد 1/ 0 درصد به رقم 87هزار و 832واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز با افزایش 9واحدی به رقم 17هزار و 521واحد رسید.در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان شمال، نیروکلر، داروسازی جابربن حیان، حق‌تقدم خرید سهام مارگارین، سرمایه‌گذاری وثوق امین، بازرگانی و تولیدی مرجان‌کار، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی تهران دارو، پتروشیمی پردیس، لیزینگ خودروی غدیر و قند ارومیه متوقف شدند.  در گروه پالایشی انتشار شایعاتی در مورد نرخ احتمالی ارز مبادله‌ای در بودجه سال آینده پالایشگاه‌ها باعث رشد قیمت سهام این شرکت‌ها شد. دیروز شایع شد که دولت قصد دارد در سال آینده نرخ ارز مبادله‌ای را 3هزار و 800تومان قرار دهد.

    در گروه دارویی اعلام شد که شرکت دارویی کی‌بی‌سی مجوز افزایش سرمایه 26 درصدی را از سازمان بورس اخذ کرد تا سرمایه فعلی را محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 24 میلیارد تومان برساند. در گروه پتروشیمی دیروز معاملات پر حجم سهام وثیقه پتروشیمی لردگان ادامه داشت. در این گروه دو پتروشیمی جهرم و فسا نیز که در بازار پایه فرابورس حضور دارند، توانستند مجوز افزایش سرمایه 121 و 132درصدی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی اخذ کنند. پیش‌تر تصمیم افزایش سرمایه 362 و 396 درصدی این شرکت‌ها که در 30 فروردین سال جاری اعلام کرده بودند، با عدم موافقت سازمان مواجه شده بود. در این راستا، «جهرم» سرمایه فعلی را به 331/ 3 میلیارد تومان می‌رساند، سپس در مجمع فوق‌العاده می‌تواند برای افزایش سرمایه 109 درصدی و رساندن سرمایه به 694 میلیارد تومان از محل آورده نقدی، موافقت سهامداران را گرفته و اختیار آن را پس از اخذ مجوز سازمان به مدت 2 سال به هیات مدیره واگذار کند. «فسا» نیز سرمایه فعلی را با این افزایش سرمایه به 348/ 6 میلیارد تومان خواهد رساند و در مجمع فوق‌العاده می‌تواند در صورت اخذ مجوز سازمان و تفویض اختیار 2 ساله به هیات مدیره، سرمایه را با افزایش 114 درصدی به 7/ 745 میلیارد تومان برساند. اهداف تامین مالی این دو شرکت فرابورسی به تامین بخشی از مخارج اجرای طرح پلی اتیلن و پروژه‌های جانبی آن و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی فیروزآباد برمی‌گردد.

    در گروه بانکی، زیرمجموعه بانک ملت مجتمع 82 واحدی تجارت جام الهیه را با قیمت پایه 214 میلیارد تومان به مزایده گذاشت. شرکت توسعه بازاریابی و فروش ماد به نمایندگی از شرکت ساختمانی بانک ملت اعلام کرد، قصد فروش مجتمع مسکونی تجارت جام الهیه را از طریق مزایده عمومی به‌صورت یکجا و به بالاترین قیمت پیشنهادی در نظر دارد. از این رو، ملک مورد نظر که در خیابان الهیه روبه‌رو‌ی سفارت روسیه واقع شده با قیمت پایه 214 میلیارد تومان به‌صورت عرصه و عیان به فروش گذاشته شده و سپرده شرکت در مزایده باید 5 درصد قیمت پایه معادل 7/ 10 میلیارد تومان باشد. در گروه انفورماتیک مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان درباره صدور کارت‌های خرید بین‌المللی و مالکیت سهام شرکت پویا تجارت سیمرغ کیش توضیح داد. عبدالعظیم قنبریان، مدیرعامل «رتاپ» خاطر‌نشان کرد که این شرکت 30درصد سهام شرکت پویا تجارت سیمرغ کیش را تملک کرده است. در گروه فولادی دیروز جلسه ادغام و تشکیل کنسرسیوم 10میلیون تنی فولاد در هرمزگان برگزار شد در این گروه همچنین وزیر صنعت با امیدواری به تحقق صادرات 9 میلیون تنی فولاد درسال جاری و همچنین تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنایع گفت: در حوزه سیاست‌گذاری داخلی بنا را بر آن گذاشته‌ایم که فعالیت‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی را بر اساس اولویت آنها، با زنجیره ارزش بالاتر مواجه کنیم، ضمن اینکه در این راستا با احیای ستاد زنجیره فولاد فعالیت‌ها را از سر گرفته‌ایم.

    محمد شریعتمداری افزود: اگر بخواهیم هدف‌گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد محقق شود، باید به سمت دانش بنیان کردن بیشتر امور و ایجاد بازارهای باثبات صادراتی پیش برویم. همچنین وی از تخصیص 10 هزار میلیارد تومان بودجه از سوی دولت برای نوسازی صنعتی خبر داد و گفت: تمامی صنایع کوچک و بزرگ نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند. در گروه سیمانی دبیر انجمن سیمان گفت: زلزله آسیبی به کارخانه‌های سیمان واقع در غرب کشور وارد نکرده و هم‌اکنون در این کارخانه‌ها قطعی برق و گاز نداریم. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: زلزله شب گذشته باعث قطع برق در غرب کشور شد و در نتیجه برق کارخانه‌های سیمان واقع در آنجا نیز قطع شد اما بعد از چند ساعت جریان برق مجددا برقرار شد. وی با بیان اینکه قطعی گاز در کارخانه‌های سیمان غرب کشور اتفاق نیفتاده است،‌ گفت: دو کارخانه سیمان در غرب واقع شده که در حال حاضر مشکلی در روند تولید آنها وجود ندارد. وی همچنین در مورد موضوع تعیین قیمت مازوت برای کارخانه‌های سیمانی در آستانه روزهای سرد سا‌ل گفت: هنوز بخشنامه‌ای در این مورد صادر نشده اما بر اساس قانون کسب و کار در صورت قطع گاز، مازوت یارانه‌ای به کارخانه‌های سیمان اختصاص خواهد یافت. بسیاری از کارخانه‌های سیمانی مطابق میزان عرضه و تقاضا به تولید سیمان می‌پردازند و در این شرایط، مطرح کردن بحث عدم پرداخت یارانه مازوت به کارخانه‌ها به منظور مدیریت تولید و جلوگیری از تولید مازاد، منطقی نیست.

    وی با اشاره به طلب 29 میلیون دلاری صنعت سیمان از وزارت نفت بابت صرفه‌جویی در مصرف گاز طی سال‌های قبل‌ گفت: در حال حاضر کارخانه‌های سیمانی با 73 درصد ظرفیت خود فعال هستند. بخشی از تولید مازاد کارخانه‌ها، کیفیت خود را از دست داده‌اند و به همین دلیل به‌طور مستقیم به بازار عرضه نخواهند شد؛ اما به‌عنوان افزودنی در سیمان‌های تازه‌ تولید‌شده مورد مصرف قرار خواهد گرفت.در تحولات پیرامون بازار سهام دیروز اعلام شد که بلوک 25 میلیون سهمی سنگ آهن مرکزی ایران به ارزش کل پایه 39 هزار میلیارد ریال در آذرماه امسال واگذار می‌شود.بلوک 25 میلیون سهمی سنگ‌آهن مرکزی ایران معادل 925/ 67 درصد سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم یک میلیون و 568 هزار و 795 ریال و ارزش کل پایه 39 هزار و 992 میلیارد و 748 میلیون و 131 هزار و 930 ریال روی میز مزایده می‌رود. این میزان سهام به وکالت از سوی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز هفتم آذرماه جاری واگذار می‌شود. همچنین مبلغ سپرده شرکت در این مزایده یک هزار و 199 میلیارد و 782 میلیون و 443 هزار و 958 ریال تعیین شده است که خریدار باید 20 درصد مبلغ پیشنهادی خود را به‌صورت نقد در مدت 20 روز کاری و بقیه را به‌صورت اقساط در مدت 4 سال پرداخت کند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 197میلیارد تومان و در فرابورس به 242میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها