عصر خودرو

اشتیاق اروپایی ها برای ورود به بازار محصولات کشاورزی ایران پس از برجام

عصر بازار- مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران با اشاره به اشتیاق مضاعف اروپایی ها برای ورود به بازار محصولات کشاورزی ایران پس از برجام گفت: شرکت های اروپایی برای حضور در بازار ایران به شکل متفاوت و نه به صرف تولید کننده نهاده های ابتدایی، علاقه دارند.

اشتیاق اروپایی ها برای ورود به بازار محصولات کشاورزی ایران پس از برجام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, جواد کلاهان  به تفاهم نامه امضا شده بین ایران و فرانسه در زمینه تولید بذر اشاره کرد و اظهار داشت: تفاهم نامه ای که با حضور فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و تولیدات روستایی اتحادیه اروپا امضا شد، در زمینه بذر و انتخاب بذرهای بهینه با توجه به شرایط آب و هوایی ایران است.
    وی افزود: در مراحل بعدی این بذرها در ایران تولید و شرکت های مشترک تولید بذر در ایران دایر می شود.
    وی افزود: در قالب این تفاهم نامه، علاوه بر تامین نیاز داخل، زمینه صادرات بذرهای فرانسوی که در ایران تولید می شود، برای سایر کشورهای دیگر مازاد بر نیاز داخلی فراهم می شود.
    کلاهان با بیان اینکه این تفاهم نامه با فدراسیون ملی بذر و ذرت سوربون فرانسه امضا شده است و فرانسوی ها فعلا پیش قدم برای عقد آن بودند، گفت: این همکاری به صورت علمی و اقتصادی خواهد بود.
    مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران یادآوری کرد: برای اتحادیه اروپا بحث محصولات تراریخته بسیار اهمیت دارد و به همین لحاظ با فدراسیون و اتحادیه آوریل(این اتحادیه بحث های کلزا را در فرانسه دنبال می کند) از یک ماه پیش تفاهم نامه امضا شده است.
    وی مدت زمان تفاهم نامه امضا شده بین ایران و فرانسوی ها در تولید بذر را سه سال عنوان کرد و اظهار داشت: در این تفاهم نامه مشخص شده که هر سال چه تعداد و در چه مجله هایی قرار است مقالات منتشر و کارگاه های آموزشی برگزار شود.
    کلاهان با اشاره به برگزاری نخستین کارگاه آموزشی در یک ماه پیش با حضور 50 نفر از متخصصان گفت: در این چارچوب کارشناسان فنی فرانسه از زمین های ایران بازدید کرده اند؛ به هشت مورد در تفاهم نامه اشاره شده که همه بحث های علمی اعم از برگزاری کارگاه آموزشی و نمایشگاه ها بوده اما هزینه آن برآورد نشده است.
    وی با یادآوری این که بذرهای هشت شرکت فرانسوی انتخاب شده اند و در مرحله کارهای علمی است، تصریح کرد: رویدادهای بسیار بزرگی در زمینه کشاورزی پس از برجام در حال انجام است و می توان به جرات گفت در سه سال گذشته حتی برای واردات چیزهای جزئی هم نمی توانستیم با اروپایی ها تعامل داشته باشیم چه برسد به تولید بذر و نیز انتقال دانش فنی اما از یک سال و نیم گذشته کاملا تغییر رویه اروپایی ها بویژه فرانسوی ها، آلمانی ها و دانمارکی و دیگر کشورهای اروپایی اعم از ایتالیا و اسپانیا که تا حدودی هم عقب مانده اند تغییر کرده است.
    کلاهان گفت: با توجه به این که بازار ایران تغییر کرده رویه اروپایی ها متناسب با این امر تغییر یافته و اگر بخواهند وارد بازار کشاورزی ایران شوند باید با تغییر رویه این کار صورت گیرد.

    برچسب ها