عصر خودرو

از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تا سودآوری سهام بیمه‌ای

عصر بازار: معافیت مالیاتی شرکت های بیمه ای در قانون جدید مالیات، بر سودآوری سهم های این صنعت، تاثیر بسزایی خواهد داشت

از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تا سودآوری سهام بیمه‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اجرای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بیمه نیازمند فراهم آمدن زیر‌ساخت های لازم در این زمینه است. بر اساس قانون جدید، شرکت‌های بیمه موظف هستند لیست مشتریان خود به همراه اطلاعات کاملی از آنها را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. در غیر اینصورت به دلیل ابهامات موجود‌، با رد دفاتر از سوی سازمان امور مالیاتی کشور مواجه شده و امکان اینکه مالیات علی الراس برای آنها صادر شود زیاد خواهد بود. (در حالت مالیات علی الراس اداره امور مالیاتی بدون درنظر گرفتن دفاتر شرکت از سوی کارشناسان خود راسا برای صدور مالیات اقدام خواهد کرد).

    از سوی دیگر در قانون قبلی مالیات‌های مستقیم آمده بود که وجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف مؤسسات بیمه که به موجب قراردادهای منعقده بیمه عاید ذینفع می‌شود از پرداخت مالیات معاف است، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی به مؤسسات بیمه ایرانی بابت بیمه عمر و بیمه های درمانی از درآمد مشمول مالیات مؤدی کسر می‌گردد، در قانون اصلاح شده مصوب 7/5/1394 عبارت «انواع بیمه‌های عمر و زندگی» جایگزین عبارت «بیمه عمر» شد.

     تا قبل از این تنها بیمه‌های عمر معاف از مالیات بودند اما پس از اجرایی شدن قانون جدید، بیمه‌های عمر و زندگی (عمر و بیمه‌های زندگی شامل بیمه حوادث، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه سپرده زندگی، بیمه مستمری زنان خانه‌دار، بیمه تحصیل فرزندان، بیمه جوانان، نوزادان و نظایر آن) نیز از مالیات معاف خواهند بود. بنابر این پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای که درصد بیشتری از حق بیمه‌های دریافتی آنها مربوط به بیمه‌های عمر و زندگی باشد از معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار بوده و این امر در سود هر سهم آنها تاثیر‌گذار خواهد بود.

     

     

    بررسی بودجه شرکت های بیمه ای نشان می دهد که بیمه پاسارگاد در میان سایر شرکت های بیمه ای از درصد بیشتری از حق بیمه های صادره برای عمر و سرمایه گذاری برخوردار است.بنابر این با حذف مالیات از این نوع بیمه نامه ها این شرکت، از عایدی بیشتری برخوردار خواهد شد. اما نکته قابل تامل آن است که به غیر از بیمه پارسیان سایر شرکت های بیمه ای در بودجه 94 خود میزان مالیات را صفر در نظر گرفته اند لذا اجرای اصلاح قانون مالیات های مستقیم عملا در سود هر سهم سال 94 آنها بی تاثیر خواهد بود.

    قرار است همچنین با تصویب مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده شرکت های بیمه ای نیز حذف گردد. این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که هزینه  تمام شده بیمه نامه ها برای مشتریان شرکت های بیمه کاهش خواهد یافت در نتیجه اقبال بیشتر افراد برای خرید بیمه نامه ها را در پی خواهد داشت.

    در این بین شرکت هایی که به نسبت حق بیمه صادره هزینه خسارت کمتری پرداخت می کنند از امکان سودآوری بالاتری برخوردار خواهند بود.

     

     

     

    * فهیمه رستمیان- تحلیلگر کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها