عصر خودرو

زنگ خطر برای اوپک؛

صادرات نفت خام آمریکا به آسیا در حال افزایش است

عصر بازار- صادرات نفت خام آمریکا به آسیا افزایش می یابد و احتمال می رود با توجه به آربیتراژی که نخستین بار به دلیل توفان هاروی ایجاد شد و همچنان نیز وجود دارد، تداوم یابد.حضور نیرومند آمریکا در بازارهای نفت آسیا، زنگ خطری برای اوپک است.

صادرات نفت خام آمریکا به آسیا در حال افزایش است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، براساس آمارهای به دست آمده از رهگیری نفتکش ها و آمار ثبت شده در بنادر که توسط شرکت تحقیق و پیش بینی نفت تامسون رویترز گردآوری شده است، حجم بالایی از نفت خام آمریکا که تاکنون چنین حجمی سابقه نداشته قرار است در ماه نوامبر (آبان-آذر) به آسیا برسد.
    آمارها نشان می دهند، 19.7 میلیون بشکه نفت آمریکا بزودی در ماه جاری به آسیا می رسد که معادل تقریبا 657 هزار بشکه در روز است. این حجم بیش از 50 درصد از محموله های تحویل داده شده به آسیا در ماه اکتبر (مهر-آبان) که معادل 427 هزار بشکه در روز بود، بیشتر است.
    حجم یاد شده همچنین از رکورد قبلی صادرات نفت خام آمریکا به آسیا که مقدار آن معادل 541 هزار بشکه در روز بود، بیشتر است.
    از قرار معلوم، با 11 نفتکشی که 16.5 میلیون بشکه نفت خام را از آمریکا به مقصد بنادر آسیا بارگیری کرده اند، در ماه دسامبر (آذر-دی) نیز شاهد افزایش صادرات نفت خام آمریکا به آسیا خواهیم بود.
    وقتی توفان هاروی در اواخر ماه اوت (مرداد-شهریور) به سواحل آمریکا در خلیج مکزیک رسید، یکی از نخستین تاثیرات آن کاهش قیمت نفت خام غرب تگزاس به عنوان مهمترین نفت خام سبک آمریکا بود.
    در آن موقع احتمال می رفت صادرات نفت خام آمریکا به آسیا با توجه به کاهش قیمت نفت خام غرب تگزاس در مقایسه با نفت برنت دریای شمال که یک نفت خام سبک پایه جهانی است، به شدت افزایش یابد. آن زمان یعنی در 29 اوت (هفت شهریور) قیمت نفت برنت دریای شمال 5 دلار و 46 سنت از نفت غرب تگزاس بیشتر بود.
    این اختلاف قیمت برای اینکه تولیدکنندگان نفت آمریکا به هزینه های بالاتر حمل و نقل محموله با کشتی از خلیج مکزیک به آسیا فایق آیند و یک برتری نسبی نیز نسبت به نفت های مشابه آفریقایی مانند نفت آنگولا و نیجریه داشته باشند، کافی بود.
    تفاوت قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نسبت به نفت برنت دریای شمال در پایان ماه ژوییه (9 مرداد) تنها 2 دلار و 48 سنت در هر بشکه بود که به سختی صادرات نفت به آسیا را مقرون به صرفه می کرد.
    وقتی پالایشگاه های آمریکا در امتداد سواحل خلیجی پس از توفان هاروی بار دیگر به وضعی ثبات رسیدند و فعالیت خود را از سر گرفتند، به جای کاهش اختلاف قیمت نفت غرب تگزاس و نفت برنت دریای شمال، این اختلاف قیمت باز هم در سطوح بالا باقی ماند.
    در پایان معاملات روز دهم نوامبر (19 آبان) قیمت نفت برنت 6 دلار و 78 سنت از نفت خام غرب تگزاس بیشتر بود که این اختلاف قیمت حتی از اختلاف قیمت آنها بلافاصله پس از توفان هاروی هم بیشتر بود.
    بنابراین احتمال می رود، حجم بالای صادرات نفت خام آمریکا به آسیا تداوم داشته باشد، زیرا ارزانی نسبی آن، یک معامله سودآور برای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا و دیگر تولیدکنندگان فراهم می آورد.
    14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند. اوپک بیش از دو سوم نفت جهان را تامین می کند و کشورهای عضو این سازمان وابستگی زیادی به درآمد حاصل از صادرات نفت دارند.
    آمریکا که تا سال 2014 واردکننده بزرگ نفت بود، به کمک فناوری شکست هیدرولیکی، و تولید چشمگیر نفت شیل به صادرکننده نفت تبدیل شده است.

    برچسب ها