عصر خودرو

قیمت نفت روی سکوی صعود

عصر بازار- نزاع درون حاکمیتی عربستان سعودی و تعمیم آن به کشورهای همسایه از جمله ایران، یکی از عوامل مهم افزایش قیمت نفت محسوب می شود.

قیمت نفت روی سکوی صعود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارشپایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، همزمان با آغاز موج جدید جهش قیمت طلای سیاه در بازار، قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران در معاملات منتهی به سوم نوامبر 2017(16 آبان 1396) از مرز 60دلار عبور کرد و برای نخستین بار در سال جاری به باشگاه نفت‌های 60 دلاری جهان پیوست.

    بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با دو دلار و 59 سنت افزایش که بالاترین افزایش در مقایسه با تمامی شاخص‌های معتبر نفت جهان شامل برنت، سبد نفتی اوپک، WTI، عمان و دبی بود در محدوده 60 دلار و چهار سنت در بازار فروخته شده است.

    هرچند اکنون قیمت فعلی نفت ایران به نیمی از قیمت 6 سال پیش خود رسیده و هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی بسیار فاصله دارد اما شاید بدست آوردن رکورد بالاترین افزایش قیمت در جهان و ربودن گوی سبقت از نفت آمریکا برای نخستین بار در سال جاری ؛بتواند نوید بخش خوبی برای جبران خسارات درآمدهای از دست رفته در دوران سقوط قیمت این طلای سیاه باشد.

    در این گزارش به بررسی علل افزایش قیمت نفت و تداوم روند صعودی قیمت طلای سیاه پرداخته ایم که به شرح ذیل است.

    نزاع درون حاکمیتی عربستان و تعمیم آن به همسایگان عامل صعود قیمت نفت

    محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک اظهار کرد: عبور قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران از مرز 60 دلار ؛موضوع خاصی نیست چراکه 6 سال قبل ،نفت کشورمان قیمت هایی نظیر 100 دلار،120 دلار و حتی 130 دلار را نیز به خود دیده است.

    وی با بیان اینکه قیمت نفت ایران هنوز به سطح قبلی خود نرسیده ،افزود: طی 6 سال گذشته با سقوط قیمت نفت ،کشورهای صادرکننده طلای سیاه ؛درآمدهای بسیار زیادی را از دست دادند و در آن زمان بحثی روی آن نشد ولی اکنون که نفت کشورمان به قیمت 60 دلار و چهار سنت رسیده و اطمینانی به حفظ آن نیست ،همه درباره آن صحبت می کنند.

    خطیبی ادامه داد: قیمت نفت همیشه در حال نوسان است و نمی توانیم براساس این نوسانات قیمتی، تحلیلی ارائه دهیم.

    نماینده سابق ایران در اوپک در تشریح دلایل بنیادین افزایش قیمت نفت،گفت:اولین عامل مباحث روانی و ژئوپلیتیکی حاکم بر منطقه است؛ تنش های ایجاد شده در کردستان عراق که به خیر گذشت اما نزاع درون حاکمیتی عربستان ، دستگیری و حبس شاهزادگان این کشور در افزایش قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.

    خطیبی ادامه داد: علاوه بر این،عربستان در حال تعمیم دادن درگیری درونی خود به همسایگانش از جمله ایران است.

    وی درباره دومین عامل تاثیرگذار در قیمت نفت ،بیان کرد:مدیریت اوپک و اعضای آن بر بازار و تقاضای قوی موجود در صحنه طلای سیاه ،دیگر عامل افزایش دهنده قیمت است.

    نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: هر یک از این دو عامل سهمی در افزایش قیمت نفت دارند که با خنثی شدن هر کدام ، کاهش قیمت پدیدار شده و با تقویت آنها ،قیمت ها رشد خواهد داشت.

    خطیبی گفت:به عبارتی قیمت ها در بازار نفت ،متأثر از عوامل تاثیر گذاری است که به ذکر آنها پرداختیم. بنابراین با کاهش و یا افزایش سهم هر یک از عوامل ژئوپلیتیکی و مدیریت و تقاضای بازار می توانیم تحلیلی از افزایش و یا سقوط قیمت نفت در آینده نزدیک ارائه دهیم.

    برچسب ها