عصر خودرو

سبد سهام چیست؟

عصر بازار- اگر صرفا تنها تعدادی از سهام یک شرکت را بخریم سرمایه گذاری فردی انجام دادهایم و تنوعی درآن نداشته ایم، اما با سرمایه گذاری بر روی چند ین سهم و خرید ان‌ها ما را به نوعی پرگونه گری سهام میل می‌دهد این مجموعه متنوع را همان سبد سهام یا بدره یا پرتفوی گوییم.

سبد سهام چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، اگر صرفا تنها تعدادی از سهام یک شرکت را بخریم سرمایه گذاری فردی انجام دادهایم و تنوعی درآن نداشته ایم، اما با سرمایه گذاری بر روی چند ین سهم و خرید ان‌ها ما را به نوعی پرگونه گری سهام میل می‌دهد این مجموعه متنوع را همان سبد سهام یا بدره یا پرتفوی گوییم. در اصل پورتفوی همان سبد سهام است که سهامداران برای اینکه ریسک سرمایه گذاری شان کمتر شود سبد تشکیل می‌دهند البته پورتفوی بطور عام سبد‌های غیر بورسی را نیز در بر می‌گیرد، ولی سبد سهام فقط برای شرکت‌های بورسی بکار می‌رود.

    مجموعه کامل دارای‌های مالی (نقدینگی، سهام، اوراق مشارکت) یک سرمایه گذار می‌باشد. انتخابی از سهام گوناگون یا دارایی‌های گوناگون در یک سبد. انتخاب‌های گوناگون یا تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد نریختن، به شما کمک می‌کند که ریسک کمتری در سرمایه گذاری متحمل شوید. به این ترتیب که شماعملکرد‌های متفاوت در پاسخ گویی به پیشامد‌های گوناگون از خود نشان خواهید داد. سبد سرمایه گذاری به طور عام و سبد سهام بطور خاص به این معنی است که همه سهامی که شما انتخاب نمودید، با همدیگر افزایش یا کاهش نمی‌یابند.

    از آنجایی که شرکت‌های بورسی، برای ادامه بقای خویش و سودآوری و دلایل دیگر، فعالیت‌های منحصر به فرد ویژه‌ای دارند و در زمان‌های گوناگون نیز تغییر می‌یابد، شما با خریداری سهام شرکت‌های متفاوت ریسک خود را کاهش خواهید داد. زیرا اگر در یک سهام خریداری شده دچار زیان شوید، با سود سایر شرکت‌ها این زیان جبران خواهد شد. در صورتی که پول شما اجازه نمی‌دهد که به این صورت انتخاب سهام داشته باشید، بهترین توصیه خرید سهام شرکت‌های سرمایه گذاری است. شرکت‌های سرمایه گذلری اکثرا دارای سبد سهام هستند و اگر به روند ارائه صورت‌های مالی آن‌ها نگاه کنید، همواره ارقام قابل اعتمادی را ارائه می‌دهند

    سازمان بورس در تیرماه سال 1383 طرح سبد سهام را که متشکل از سهام شرکت‌های مختلف است برای جذب نقدینگی بیشتر و کاهش ریسک سرمایه گذاری به اجرا درآورد. هدف از اجرای این طرح جلب سرمایه گذارانی است که اطلاعاتی کافی درباره بورس ندارند تا بتوانند با خرید سبدی متشکل از سهام شرکت‌های مختلف سرمایه خود را در مقابل خطرات ناشی از کاهش قیمت ایمن سازند. برای افرادی که اطلاعات کافی در مورد بورس ندارند و حاضر به پذیرش ریسک‌های بالا نیستند، سبد سهام بهترین گزینه موجود است.

    برای جلب سرمایه گذاران بیشتر، بورس در اکثر استان‌های کشور تالار‌هایی را تاسیس نموده است. اما بزرگ شدن بورس نیازبه جذب نقدینگی بیشتر را افزایش داده است و سبد سهام می‌تواند این کمبود نقدینگی را جبران کند. هدف دولت از گسترش بازار بورس به سراسر کشور، جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت سرمایه گذاری و افزایش رونق اقتصادی است. دولت برای رها شدن از اقتصاد متمرکز درصدد است با واگذاری دارایی‌ها امکان حضور بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کند .

    برچسب ها