عصر خودرو

فرصت‌های صادراتی ایران در بازار روسیه

عصر بازار- عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه با اجرای طرح کانال سبز گمرکی بهبود یافته و با عملیاتی شدن این کانال، بروکراسی های اداری کاسته می شود.

فرصت‌های صادراتی ایران در بازار روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان, هادی تیزهوش تابان عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در رابطه با ایجاد کانال سبز گمرکی که مدتی زمزمه تجار شده است، اظهار کرد: روابط ایران و روسیه با اجرای طرح کانال سبز گمرکی بهبود یافته و با عملیاتی شدن این کانال، بروکراسی های اداری کاسته می شود.

    وی در ادامه افزود: ایران و روسیه مذاکراتی به منظور ایجاد تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه در مباحث گمرکی با یکدیگر داشته اند، اما تاکنون هیچ یک از این مذاکرات به مرحله عملیاتی نرسیده و آیین نامه هایی برای اجرایی شدن این مذاکرات تدوین کرده اند که اکنون در حال بررسی است.

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه ضمن تاکید بر اینکه تاکنون اقدامی در مرحله اجرا شکل نگرفته است ،گفت: مقامات روسیه اجرایی شدن طرح کانال سبز گمرکی و همچنین همکاری ایران با پیمان اقتصادی اوراسیا را تا پایان سال میلادی تخمین زده اند.

    به گفته این مقام مسوول،  پیگیری ها برای ایجاد کانال سبز گمرکی در حد گفتگو بوده و مقامات هر دو کشور برای ایجاد تسهیلات بیشتر به اصطلاح " در حال چانه زنی" هستند؛ البته ضریب احتمال عملیاتی شدن آن بالا است و مسوولان اجرای این طرح را امری حتمی دانسته اند.

    تیزهوش تابان تصریح کرد: ایجاد کانال سبز گمرکی به یک نوعی تسهیلات محسوب می شود و راه اندازی آن می تواند بر کاهش هزینه ها موثر واقع شود.

    وی با توجه به دیگر مزایای ایجاد کانال سبز گمرکی افزود: ایجاد این کانال موجب گسترش حجم ارتباطات تجاری ما با روسیه می شود که این امر به خودی خود، دست آوردی مبارک محسوب می شود.

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در رابطه با مشکلات بانکی که مدت زیادی است تبدیل به سدی در برابر تجارت ایران با دیگر کشور ها شده، یادآور شد: کشور روسیه هم مانند ایران با محدودیت هایی رو به رو است، بنابراین به منظور برقراری ارتباط مالی از حواله ها استفاده می کنیم.

    وی با توجه به استفاده از حواله ها در ابعاد مالی تجارت با روسیه، ادامه داد: البته استفاده از حواله ممکن است برای تجار هزینه بر واقع شود و تجارت را با سختی هایی همراه کند، اما این تنها راه پرداخت وجوه حاصل از معامله است.

    تیزهوش تابان  در خصوص نحوه صادرات محصولات به بازار هدف ایران، گفت: قزاقستان پیش از این، تعرفه  ترجیحی با ایران در نظر گرفته بود و تجار محصولات خود را ضمن صادرات به این کشور، به این واسطه به روسیه هم صادر می کردند اما اکنون دیگر این تعرفه ها وجود ندارد و تجار به طور مستقیم کالای خود را به روسیه صادر می کنند.

    گفتنی است؛ پیش از این مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران از حل مشکلات بانکی و ایجاد زمینه فعالیت بانکی و همکاری های گمرکی به ویژه ایجاد کانال سبز برای تجار ایرانی خبرداده بود و آن را به عنوان دستاوردی در توسعه روابط ایران و روسیه یاد کرد که زمینه مناسبی برای تعمیق همکاری های اقتصادی دو کشور را فراهم می کند.

    برچسب ها