عصر خودرو

رئیس سازمان بورس؛

مجوز کارگزاری دیگر صادر نمی شود

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با وجود بیش از ۱۰۰ کارگزاری در بازار سرمایه، دیگر مجوز تاسیس کارگزاری صادر نمی شود.

مجوز کارگزاری دیگر صادر نمی شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، شاپور محمدی در پاسخ به این سوال که آیا صنعت کارگزاری در ایران نباید رقابتی شود؟ می‌گوید تعداد 108 کارگزاری که در ایران وجود دارد کافی است و با افزایش شعب آن‌ها باید این رقابت به وجود آید.

    وی در ادامه در پاسخ به اینکه پس اگر کسی بخواهد خارج از سیستم کارگزاری‌های موجود، وارد صنعت کارگزاری شود، تکلیف چیست؟ اظهار داشت : دنیا به سمت آنلاین شدن معاملات حرکت می کند و صنعت کارگزاری از لحاظ تنوع در سرویس ها می‌توانند به شکل‌های مختلف خدمت‌رسانی کند.

    رییس سازمان بورس درباره اینکه آیا این صنعت برای افراد مختلف جذابیت دارد یا خیر، باید گفت: با توجه به اینکه حجم معاملات در ایران نسبتا پایین است، کارگزاری‌های موجود مجبورند فعلا باید شرایط فعلی را مدیریت کنند تا سودآور باشند.

    ریسک سیستماتیک کارگزاری ها

    وی ادامه داد: اگر کارگزاری تشکیل شود و عملکردش موفق نباشد، ریسک سیستماتیک برای کشور ایجاد می‌کند. موضوع کارگزاری مانند بانک است و باید مراقبت‌های ویژه داشته باشد. اگر یک کارگزاری با تعداد زیادی از سهامداران دچار مشکل شود، باعث ایجاد ریسک سیستماتیک می‌شود.

    مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی

    محمدی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازارهای مالی ایران، گفت: به جز بحث نقل و انتقال پول، موضوع حساب متولی یا «کاستودین»  می‌تواند به ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران کمک کند. در حال حاضر کارگزاری‌ها به هلدینگ خدمات مالی تبدیل شده‌اند و این کمک خواهد کرد که موضوع «کاستودین» را برایشان تعریف کنیم.

    وی ادامه داد: سازمان بورس با بانک‌ها گفت و گوهایی را آغاز کرده است تا از طریق شعب خارجی، سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند و موضوع حساب متولی را خود بانک‌ها عهده‌دار شوند و شعب خارجی آنها نقطه اتصال بازار سرمایه با سرمایه‌گذار خارجی خواهد بود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: تنظیم صورت‌های مالی شرکت‌ها به روش گزارشگری مالی بین‌المللی مالی از دیگر موضوعاتی است که برای سرمایه‌گذاران خارجی مهم است و طی یک سال گذشته سازمان بورس به این سمت رفته است.

    برچسب ها