عصر خودرو

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران خبرداد:

پیشرفت ۸۰ درصدی نوسازی شبکه انتقال گاز کشور

عصر بازار- نوسازی شبکه انتقال گاز کشور به ویژه در قالب طرح جامع خوزستان از جمله مهم‌ترین طرح های صنعت گاز کشور است که تاکنون با روند پیشرفت بالغ بر۸۰ درصد ادامه داشته است.

پیشرفت ۸۰ درصدی نوسازی شبکه انتقال گاز کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، سعید توکلی درباره ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر نوسازی شبکه انتقال گاز، گفت: بخشی از این ابلاغیه، به تاسیسات و خطوط لوله مربوط می‌شود که تاکنون 80 درصد از این طرح اجرایی شده است.

    وی استان خوزستان را قدیمی ترین بخش حوزه تولید گاز و نفت در کشور خواند و گفت: در دوران دفاع مقدس استان خوزستان به عنوان یک قطب انرژی مهم در کشور شناخته می‌شد به همین دلیل بارها هدف حمله‌های دشمن و بمباران قرار می‌گرفت، همین شرایط سبب شده بود صنعت نفت به تعمیرات سریع و اضطراری با کمترین امکانات روی آورد، اکنون نیز بخشی از شبکه انتقال که نوسازی می‌شود مربوط به استان خوزستان است.

    توکلی ادامه داد: حجم زیادی از خطوط انتقال گاز خوزستان با پیگرانی‌های هوشمند بررسی و عیوب شناسایی می‌شد اما به مرور زمان بخشی از خطوط و تاسیسات دچار فرسودگی بالا ناشی از تعمیرات مکرر و عمر طولانی شد و دیگر از لحاظ هزینه، ریسک و قابلیت اطمینان برای تعمیر مقرون به صرفه نبودند، به همین دلیل باید نوسازی می شدند.

    مدیرعامل شرکت انتقال گاز اظهار کرد: ابتدایی ترین پالایشگاه گازی ما در بیدبلند است که خط اول سراسری از آنجا تا آستارا احداث شد و وظیفه صادرات گاز مارون و آغاجاری به روسیه را در دوران پیش از انقلاب بر عهده داشت، اکنون نیز خط ششم سراسری از عسلویه تا بیدبلند، اهواز، ایلام، لرستان، میاندوآب و دهگلان ادامه می‌یابد که نقش مهمی در تامین گاز کریدور غرب کشور دارد به‌ویژه که صادرات گاز به بغداد و بصره نیز از همین کریدور اجرایی می‌شود.

    وی با بیان اینکه خوزستان توسعه مطلوبی را تجربه می‌کند، ادامه داد: اکنون همه برق مصرفی خوزستان از گاز تامین و تولید می‌شود، نیروگاه‌های رامین اهواز، آبادان و خرمشهر با بهره‌مندی از گاز با توان بالایی به تولید برق می‌پردازند، در بخش توسعه نفتی و گازی نیز از سال 85 یک طرح جامع در سطح شرکت ملی گاز ایران مطرح شد که بر اساس آن شبکه تاسیسات خوزستان نوسازی شد.

    توکلی مهم‌ترین خط نوسازی شده را خط پنجم اعلام کرد و گفت: بعضی از خطوط نوسازی شدند که مهم‌ترین آنها خط گاز ترش یا همان خط پنجم سراسری بود که گاز ترش خوزستان را نیز به پالایشگاه بیدبلند منتقل می‌کند.

    مدیرعامل شرکت انتقال گاز درباره تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند توضیح داد: وظیفه تامین خوراک پالایشگاه بیدبلند بر عهده شرکت انتقال گاز است که این امر از دو طریق تامین می شود، نخست از خط پنجم سراسری که گاز ترش را جهت شیرین‌سازی به بیدبلند تحویل می‌دهد، سپس از طریق جمع آوری گاز ترش در ان‌جی‌ال‌های 200، 300 و 1600 در مناطق نفت‌خیز که در بیدبلند تصفیه و شیرین سازی شده و به شبکه خوزستان تحویل داده می‌شود.

    برچسب ها