عصر خودرو

باغداران در تعیین قیمت پسته نقشی ندارند

عصر بازار- یک تولیدکننده پسته گفت: تنها عامل افت قیمت‌ها در بازار پسته تجار و بازرگانان داخلی هستند که از شرایط و مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی کشاورزان و باغداران سوءاستفاده کرده و پسته را با نرخ های پایینی خریداری می کنند. بنابراین به کمک بورس کالا نیاز داریم.

باغداران در تعیین قیمت پسته نقشی ندارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم, نبود مدیریت و انسجام در بازار فروش داخلی و صادراتی محصول پسته که هم اکنون به صورت کاملا سنتی اداره می شود، موجب شده دست کشاورزان و باغداران برای تامین هزینه های زندگی و برنامه ریزی برای سال زراعی جدید خالی بماند که این امر با دخالت تجار و بازرگانان بازار داخلی و صادراتی موجب نزول کاذب قیمت پسته شده و با افزایش عرضه روند کاهشی را مضاعف می کند. چرخه ای که هر ساله رقم می‌خورد و تبعات منفی آن بیش از هر بخش دیگری کشاورزان  باغداران را متحمل زیان می‌سازد.

    در همین ارتباط، یک تولیدکننده پسته در گفتگو با تسنیم ضمن ابراز نارضایتی نسبت به روند قیمت‌ها در بازار در سال زراعی جاری اظهار کرد: قیمت ها در حالی روندی نزولی را در دو ماه گذشته طی کرده که در بازار جهانی هیچ اتفاق خاصی در روند قیمت ها رخ نداده است؛ بطوری‌که به نظر می‌رسد تنها عامل افت قیمت ها در بازار پسته تجار و بازرگانان داخلی باشند که از شرایط و مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی کشاورزان و باغداران سوءاستفاده کرده و پسته را با نرخ های پایینی خریداری می کنند.

    مهدی محمدی افزود: در چنین شرایطی کمبود نقدینگی مشکلات متعددی را برای پرداخت بدهی ها و خرید نهاده های تولید برای فعالان و تولیدکنندگان پسته ایجاد می کند و موجب می شود تولید پسته برای باغدار مقرون به صرفه نباشد.

    وی در خصوص شرایط حاکم بر بازارهای صادراتی گفت: بازارهای صادراتی برخلاف بازار داخلی شرایط به نسبت بهتری دارند؛ چراکه بزرگان و صادرکنندگان اصلی پسته قیمت ها را تعیین می کنند، اما باغداران در روند تعیین قیمت ها در بازار داخل هیچ نقشی ندارند.

    وی با اشاره به اقدامات به عمل آمده از سوی استانداری کرمان و نمایندگان مجلس در این استان برای ساماندهی بازار پسته از طریق پذیرش و عرضه در بورس کالا، اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته، برخی واریته های پسته در بورس کالا پذیرش و عرضه شده که تداوم و استمرار آن می تواند در آینده موجب حل مشکلات بازار سنتی شده و ضمن کشف قیمت شفاف تر، به بازار صادراتی نیز نظم و انسجام بیشتری ببخشد.

    این تولیدکننده پسته افزود: با همگانی شدن بازار پسته در بورس، سرمایه ها از دیگر بازارها می توانند به بازار پسته آمده و در این حوزه سرمایه گذاری شوند. علاوه بر این، عرضه در این بازار با استفاده ازابزارهایی نظیر اوراق گواهی سپرده کالایی از جنبه تامین مالی نیز به کمک باغداران و پسته کاران می آید.

    وی به امکان افزایش کیفیت محصول تولیدی در باغات با عرضه در بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم رعایت یکسری استانداردها براساس ساختار و قوانین موجود در بورس، فروشنده باید پسته با ویژگی و مشخصات تعیین شده را تحویل خریدار بدهد و با این ساختار صادرکننده نمی تواند محصول بی کیفیت را با محصول صادراتی دارای کیفیت مختلط کند که این امر برای ارتقای کیفیت محصول پسته صادراتی در بازار جهانی بسیار موثر است.

    محمدی با بیان اینکه عرضه پسته در بورس کالا مانع از بروز تخلفات می شود، اظهار کرد: در این بازار باید محصول پسته با اونس، درصد رطوبت، اندازه و رنگ مشخص تحویل مشتری شود و در کنار آن پول عرضه کننده نیز به موقع در کوتاه ترین زمان ممکن واریز می شود. بر همین اساس، ورود پسته به بورس اقدام مثبتی بوده که می تواند به تدریج مشکلات بازار سنتی را مرتفع سازد.

    این تولیدکننده پسته با اشاره به اینکه کیفیت محصول ایرانی در مقابل محصول آمریکایی قابل مقایسه نیست، گفت: کیفیت و چربی پسته ایرانی در دنیا منحصر به فرد است و با وجود آنکه در سال گذشته آمریکا طی اقدامی سعی کرد با کاهش قیمت ها ایران را در بازار جهانی پسته از میدان خارج کند، اما به دلیل بالا بودن کیفیت محصول پسته در ایران و تمایز آن از نظر رنگ و طعم، ایران توانست جایگاه خود را در عرصه بین المللی حفظ کند. بر همین اساس، به کمک عرضه در بورس می توان با رعایت اصول بهداشتی، ساماندهی و انسجام در صادرات را در بازار پسته ایجاد کرد.

    برچسب ها