عصر خودرو

رشد بهای اجاره مسکن در تابستان امسال از نرخ تورم جا ماند

عصر بازار- در حالی که ناظران بازار مسکن انتظار داشتند نرخ اجاره بهای املاک به دلیل وضعیت رکودی حاکم بر فروش بویژه در شهرهای بزرگ و نیز برنامه نظام بانکی برای کاهش نرخ سود سپرده ها، افزایش یابد اما آمارها نشان می دهد که بهای اجاره مسکن همپای تورم رشد نکرده است.

رشد بهای اجاره مسکن در تابستان امسال از نرخ تورم جا ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، متوسط نرخ تورم در تابستان امسال به 8.9 درصد رسید اما شاخص بهای اجاره مسکن در مناطق شهری ایران در سه ماهه دوم سال 96 عدد 106.3 را ثبت کرد یعنی نسبت به سه ماهه بهار امسال 1.7 درصد و نسبت به تابستان پارسال 7.4 درصد افزایش یافت.
    متوسط شاخص بهای اجاره مسکن در 6 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال پیش نیز 7.5 درصد افزایش نشان می دهد.
    این شاخص در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 95 معادل 8.1 درصد افزایش داشته است.
    سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی بر پایه سال 100=1395 معادل 33.1 درصد است.

    شاخص بهای اجاره مسکن در استان های مختلف

    بررسی های بانک مرکزی بیانگر آن است که شاخص بهای اجاره مسکن در تابستان امسال نسبت به سه ماهه پیش در همه استان های کشور افزایش یافت؛ بیشترین میزان افزایش متعلق به استام ایلام معادل 2.8 درصد بود و استان مازندران با 2.3 درصد و استان های مرکزی و سیستان و بلوچستان هر یک با 2.1 ردصد افزایش در رده های بعدی قرار گرفتند.
    کمترین میزان افزایش مربوط به استان کرمانشاه معادل 0.8 درصد بود و استان های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد هر یک با 1.1 درصد در رده بعدی قرار گرفتند.
    این شاخص در استان تهران معادل 2 درصد افزایش یافت.

    اجاره مسکن در شهرهای بزرگ
    شاخص بهای اجاره مسکن در شهرهای بزرگ در تابستان امسال به عدد 106.3 رسید که نسبت به تابستان پارسال 1.8 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 7.3 درصد افزایش نشان می دهد.
    این شاخص در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 95 معادل 7.9 درصد افزایش داشته است.
    در این بررسی شهرهای بزرگ شامل اراک، اردبیل، ارومیه، اسلامشهر، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سنندج، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، مشهد، همدان و یزد است.

    اجاره مسکن در شهرهای متوسط
    شاخص بهای اجاره مسکن در شهرهای متوسط در سه ماهه دوم امسال به عدد 107 رسید که نسبت به بهار امسال معال 1.8 درصد و نسبت به تابستان پارسال 8.2 درصد افزایش یافت.
    این شاخص در 12 ماهه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 95 معادل 8.6 درصد افزایش را نشان می دهد.
    ایلام، آبادان، بابل، بجنورد، بروجرد، بندرانزلی، بندربوشهر، بیرجند، تربت حیدریه، جهرم، خوی، دزفول، رفسنجان، زابل، ساوه، سبزوار، سقز، سمنان، شهرضا، شهرکرد، کازرون، کاشان، گنبدکاووس، مراغه، ملایر، مهاباد و یاسوج در زمره شهرهای متوسط کشور قرار می گیرند.

    شاخص بهای اجاره مسکن در شهرهای کوچک
    در شهرهای کوچک شاخص بهای اجاره مسکن در تابستان امسال به عدد 107 رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل 1.4 درصد و نسبت به تابستان پارسال 8.3 درصد افزایش یافت.
    این شاخص در 12 ماه منتهی به شهریور 96 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 95 معادل 9 درصد افزایش داشته است.
    شهرهای کوچک شامل ابهر، اردکان، اقلید، الیگودرز، اهر، برازجان، بروجن، بم، بهبهان، بهشهر، تاکستان، تنکابن، تویسرکان، چالوس، خلخال، داراب، دامغان، دوگنبدان، دهلران، سراب، سنقر، شیروان، قائن، گلپایگان، لاهیجان، ماکو و میناب است.

    برچسب ها