عصر خودرو

ایران راهگذر امن انتقال کالا

عصر بازار- رئیس‌کل گمرک ایران: ایران با ۱۵ کشور مرز مشترک زمینی دارد و راهگذر یا کریدور امن برای انتقال کالاهای کشورهای مختلف از شمال به جنوب، از دریای خزر تا اقیانوس هند است.

ایران راهگذر امن انتقال کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، فرود عسگری در دیدار کونیومیکوریا دبیرکل سازمان جهانی گمرک WCO) World Customs Organization) با الکترونیکی شدن گمرک، گفت: در ایران 149 گمرک، 8 منطقه آزاد و 66 منطقه ویژه اقتصادی مصوب وجود دارد و  ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خود، از موقعیت خاصی در نقل و انتقالات کالا برخوردار است.

    وی افزود: ایران با 15 کشور مرز مشترک زمینی دارد و راهگذر یا کریدور امن برای انتقال کالاهای کشورهای مختلف از شمال به جنوب، از دریای خزر تا تا اقیانوس هند است.

    رئیس کل گمرک ایران از اجرای موفقیت آمیز پروژه تیر الکترونیک در گمرک ایران خبر داد و گفت: برای سهولت حمل و نقل کالا ، دو پروژه اخیرا با کمک سازمان ایرو (کنوانسیون تیر) و کشور ترکیه عملیاتی کردیم و اطلاعات کالاها از طریق کارنه تیر به صورت فیزیکی بین کشورها جابجا می شد اما با پروژه مشترک ایران ، ترکیه و سازمان ایرو این اطلاعات به صورت الکترونیک تبادل می شود.

    وی گفت: ایران با آذربایجان وارد مذاکره شد که با این کشور نیز تبادل الکترونیک اطلاعات صورت خواهد گرفت.

    عسگری ادامه داد: اتفاق مهم درحمل و نقل کالا ، حمل ترکیبی است که ایران در میان 71 کشور عضو کنوانسیون کارنه تیر پذیرفته شده است و پروژه آزمایشی حمل ترکیبی با کارنه تیر از اسلوونی تا بندر عباس برای اولین بار در دنیا در گمرک ایران اجرایی شد .

    کالایی که از اسلوونی به سمت ایتالیا حرکت کرد از آنجا با کشتی به ترکیه و از ترکیه با قطار به سمت ایران و در گمرک ایران با کامیون به سمت بندرعباس انتقال داده شد و برای اولین بار کارنه تیر به صورت حمل و نقل ترکیبی انجام شد.

    این امر تسهیلات ویژه و سرعت در حمل را به دنبال خواهد داشت و تجربه جدیدی است که امیدواریم تقویت شود.

    معاون وزیر اقتصاد همچنین در این دیدار به تغییر سیستمی رویه های گمرکی اشاره و تصریح کرد: در حوزه های اجرای گمرک الکترونیک ، در جهت شعار سال 2016 سازمان جهانی گمرک ( گمرک دیجیتال؛ حرکت به سمت جلو) سامانه جامع گمرکی را اجرایی کردیم و همه رویه های گمرکی اعم از واردات، صادرات و ترانزیت هم اکنون به صورت سیستمی و الکترونیک در حال اجراست.

    به گفته عسگری؛ اظهار کنندگان به صورت الکترونیکی کالا را اظهار می کنند. به همین ترتیب، براساس شاخص ها و مدیریت ریسک، سیستم محموله ها را در مسیر سبز، قرمز و زرد سطح بندی می کند. یک اتفاق مهم این است که در سیستم الکترونیک از ظرفیت کامل کارشناس ها به صورت متمرکز و مجازی در سیستم استفاده می شود. یعنی همه کارشناس ها در زیرسامانه کارشناس مجازی متمرکز هستند و سیستم براساس تعریفی که برای آن شده است ، اظهارنامه ها را صورت هوشمند به کارشناسان ارجاع می دهد.

    رئیس کل گمرک ایران افزود : در این سیستم ممکن است، اظهار کننده در محل کار خود در تهران ولی محموله ای در بندرعباس و کارشناس در گمرک بازرگان باشد. پس اظهار کننده کارشناس را شناسایی نمی کند و بنابراین این سیستم در راستای شفاف سازی وفرهنگ شفاف سازی در گمرک است.

    قدرت نمایی گمرک ایران در عرصه های جهانی
    گمرک ایران همچنین از اجرای موفق یک پروژه مهم مشترک میان ایران و اروپا خبر داد و اعلام کرد : پروژه آزمایشی حمل ترکیبی تحت پوشش کارنه تیر برای اولین بار در بین 71 کشور عضو کنوانسیون تیر با مشارکت گمرک ایران اجرایی شد.

    کنوانسیون تیر در اروپا برای اجرای آزمایشی پروژه بین‌المللی ( Intermodal Tir Transportation) در میان 71 کشور عضو کنوانسیون بین المللی تیر پس ارزیابی ظرفیت ها و پتانسیل گمرکات کشورهای مختلف ، گمرک جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کرد و این پروژه با مشارکت گمرک ایران با موفقیت اجرا شد.

    این طرح با حرکت دو کانتینر از کشور اسلوونی با پلمپ مبدا از طریق کامیون به ایتالیا و سپس با کشتی به ترکیه و از طریق راه‌آهن به مرز رازی آغاز شد که در ادامه این محموله از طریق ریل به‌گمرک سهلان و از گمرک مذکور با کامیون به مقصد گمرک شهید رجایی بندرعباس ارسال گردید.

    اولین بار است که در میان 71 کشور عضو کنوانسیون تیر چنین پروژه‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای مسیر حمل اجرایی می‌شود.

    اجرایی شدن این پروژه می تواند فصل جدیدی را در تجارت ایران و اروپا به ویژه در بخش ترانزیت و صادرات رقم بزند و تجارت خارجی میان ایران و اروپا را تسهیل و توسعه دهد.

    کنوانسیون تیر یک کنوانسیون گمرکی است.

    کنوانسیون تیر در سال 1975 زیرنظارت کمیسیون اقتصادی اروپائی سازمان ملل متحد (UNECE) تدوین شده است.

    با امضای این کنوانسیون دیگرنیازی برای ارائه تضمین درقبال حقوق و عوارض گمرکی کالا و یا کنترل های خاص گمرکی برای کشورهای عضو نیست.

    قبل از این گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان ایرو که زیر نظر این کنوانسیون فعالیت می کند ، پروژه تیر الکترونیک را با موفقیت اجرا کرده بودند.

    «تیرالکترونیک» نخستین پروژه بین‌المللی محسوب می‌شود که ایران به عنوان کشور پایلوت اجرای یک پروژه جهانی در میان 71 کشور انتخاب شده است.

    سازمان ایرو موفقیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای پروژه تیر الکترونیک را به عنوان برترین پروژه سازمان ایرو در نمایشگاه سالانه سازمان جهانی گمرک برای تمامی کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک به دیگر کشورها معرفی کرده بود.

    برچسب ها