عصر خودرو

افزایش پنج درصدی تولید فسفات در مجتمع بافق طی هفت ماهه امسال

عصر بازار- سازمان توسعه و نوسازی معادل و صنایع معدنی (ایمیدرو) از افزایش پنج درصدی میزان تولید فسفات در مجتمع فسفات اسفوردی در هفت ماهه امسال خبر داد.

افزایش پنج درصدی تولید فسفات در مجتمع بافق طی هفت ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا, مجتمع فسفات اسفوردی تا پایان مهر امسال 34 هزار و 364 تن فسفات تولید کرد که این رقم در مدت مشابه پارسال 32 هزار و 637 تن بود؛ میزان تولید این شرکت نسبت به برنامه (24 هزار و 750 تن)، 39 درصد رشد نشان می دهد.
    همچنین در این مدت، میزان ارسال و فروش محصولات این شرکت با 129 درصد رشد نسبت به آمار مدت مشابه پارسال (16 هزار و 155 تن) به 37 هزار و 41 تن رسید.
    شرکت فسفات اسفوردی در هفت ماهه امسال، 213 هزار و 941 تن ماده معدنی استخراج کرد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (119 هزار و 535 تن)، 79 درصد رشد نشان می دهد.
    مجتمع فسفات اسفوردی از جمله شرکت های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به ایمیدرو، در 35 کیلومتری شهرستان بافق در استان یزد واقع شده است و تنها تولیدکننده کنسانتره(افشره) فسفات کشور محسوب می شود که بخش اعظم تولیدات آن صادر می شود.
    اکنون تنها از دو معدن بزرگ کشور فسفات استخراج می شود که یکی از آنها معدن فسفات اسفوردی بافق و دیگری شمشک در 45 کیلومتری شمال شرق تهران است؛ البته در مجتمع سنگ آهن چادرملو نیز کنسانتره فسفات به عنوان محصول دوم تولید می شود.
    بیشترین مصارف این ماده معدنی با ارزش در صنایع کود شیمیایی، صنایع شوینده، پاک کننده ها، حشره کش ها، صنایع غذایی دام و طیور و صنایع خوراکی، آبکاری، صنایع رنگ و دارویی، فولادهای ضد زنگ، صنایع عکاسی، صنایع نظامی برای تهیه گلوله های منور و وسایل آتش بازی و ادوات شب نماست و متداول ترین روش استفاده از سنگ فسفات تبدیل آن به اسید فسفریک و سپس مصرف در صنایع مرتبط است.
    اگرچه محصول فسفات آسفوردی بخشی از نیاز کشور را تامین می کند اما با توجه به وجود ذخایر فسفات در کشور می توان در آینده به خودکفایی در این بخش امیدوار بود.

    برچسب ها