عصر خودرو

تجدیدپذیرها از جمله اولویت های برنامه انرژی ایران است

عصر بازار- با هدف آشنایی با دستاوردهای شرکت وستاس دانمارک در زمینه نیروگاههای بادی و مسائل مربوط به اتصال این نیروگاهها به شبکه سراسری برق کشور، همایشی از سوی این شرکت با همکاری شرکت توانیر با حضور سفیر دانمارک در تهران برگزار شد.

تجدیدپذیرها از جمله اولویت های برنامه انرژی ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا, فرمد معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر نیز در این همایش گفت: کاربرد نوین انرژی باد به شکل توربین های بادی جهت تولید برق در ایران سابقه ای بیش از 20 سال دارد و در این مدت ضمن همکاری با کشورها و شرکتهای صاحب نام در عرصه ساخت توربینهای بادی به تولید در داخل کشور این توربینها نیز توجه شده است.

    وی تصریح کرد: ایران از نصب توربین های چند 100 کیلوواتی به ساخت توربینهای چند مگاواتی دست یافته است.

    فرمد با اشاره به هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر جهت رسیدن به ظرفیت 5 هزار مگاوات اذعان داشت: بخش قابل توجهی از این ظرفیت به توسعه نیروگاهی بادی با مشارکت بخش خصوصی اختصاص دارد.

    وی پایین بودن بهای برق و یارانه ای بودن آن، ناپایداری در منابع مالی اختصاص یافته به خرید برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر، بالابودن نامتعارف هزینه های خرید برق تضمینی از نیروگاههای تجدیدپذیر، متغیر بودن تولید انرژی حاصل از منابع تجدیدپذیر و وابستگی آنها به شرایط محیطی و همچنین عدم اطمینان به تولید برق حاصل از نیروگاههای تجدیدپذیر درزمان پیک مصرف را از جمله چالشهای جدی در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور برشمرد.

    فرمد با اشاره به دوربودن منابع تجدیدپذیر از مراکز مصرف برق اظهار داشت: این موضوع تمرکز شبکه های انتقال برق را جهت اتصال این نیروگاهها به شبکه ضروری می سازد.

    وی استفاده از تجربه کشورها و شرکتهای پیشرو در احداث و بهره برداری نیروگاههای تجدیدپذیر را یکی از مهمترین راهکارها جهت مقابله با چالشهای پیشرو دانست و یادآور شد: این همایش فرصت مناسبی برای تبادل نظر و انتقال تجربیات و راه حل هایی است که توسط دانشمندان و صاحبنظران برای رفع این چالشها یافت شده است.

    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر نحوه تنظیم و کنترل توان اکتیو و راکتیو نیروگاههای بادی، نحوه مشارکت این نیروگاهها در کنترل فرکانس ها، الزامات و سیستم های حفاظتی و نحوه عکس العمل این نیروگاهها در صورت بروز اتصال کوتاه در شبکه مجاور، موضوعات مرتبط با کیفیت توان و نحوه مدل سازی و شبیه سازی این نیروگاهها در شبکه خصوصاً در نقاط ضعیف را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر خاطرنشان کرد: ایران قصد دارد از دستاوردهای ارزشمند کشورهای پیشرو در عرصه توسعه تجدیدپذیرها استفاده کند و به زودی مشابه آن کشورها در کنار خرید تضمینی برق براساس روش Feed in tariff (تعرفه خرید تضمینی برق) به برگزاری مناقصه برای احداث یک مزرعه خورشیدی 150 مگاواتی در یزد اقدام کند.

    وی همچنین اظهار داشت: این اقدام به واقعی کردن قیمت های خرید برق از تجدیدپذیرها و ایجاد فضای رقابتی سالم بین دارندگان فناوری تجدیدپذیر منجر خواهد شد.

    برچسب ها