عصر خودرو

قوانین از بانکداری الکترونیک جا ماند

عصر بازار- عضو هیات مدیره پست بانک با تاکید بر سرعت چشمگیر تکنولوژی در صنعت بانکداری ایران، گفت: تاکنون قوانین در بانکداری الکترونیک از تکنولوژی عقب مانده و نیاز به هماهنگی و سرعت عمل دارد.

قوانین از بانکداری الکترونیک جا ماند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا, محمد حسین مهرانی درباره وضعیت فعلی بانکداری الکترونیک در کشور اظهار داشت: خوشبختانه مردم برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک به بلوغی چشمگیر رسیده اند که شاید تصور بازگشت به بانکداری سنتی و روش های قبلی کمی سخت باشد.

    وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که با پیشرفت چشمگیر خدمات بانکداری، ریسک استفاده از این خدمات نیز افزایش یافته است که البته مشتریان با اشراف کامل بر حساب ها و عملیات بانکی، می توانند از با مدیریت حساب خود از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنند.

    عضو هیات مدیره پست بانک با تاکید بر اینکه البته همیشه صنعت بانکداری با ریسک همراه است، گفت: از طرفی سیستم های هوشمندسازی نیز به مشتریان سیستم بانکی این کمک را می کند تا با پیش بینی و اطلاع پیش از موعد از بسیاری مشکلات جلوگیری کنند.

    مهرانی با اشاره به اینکه خوشبختانه از نظر تکنولوژی و مباحث زیرساختی مشکلی در کشور و سیستم بانکی وجود ندارد، افزود: به دلیل اینکه زیرساخت های لازم در کشور ما وجود دارد، دسترسی به تکنولوژی روز دنیا مشکل بزرگی نیست و به راحتی امکان پذیر است اما مشکل فعلی ما ضعف قوانین و دسترسی به گواهینامه ها و ابزارهای لازم است.

    وی در ادامه به بحث هویت الکترونیکی اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال در حال حاضر امکان احراز هویت به صورت الکترونیکی و مجازی وجود ندارد و مشتریان سیستم بانکی در صورتی که اطلاعات هویتی خود را به شعب فیزیکی ارائه داده باشند، می توانند افتتاح حساب الکترونیکی و با برخی دیگر از خدمات را به صورت مجاز انجام دهند.

    این صاحب نظر حوزه بانکداری الکترونیک ادامه داد: در حالی که در کشورهایی مثل مالزی و سنگاپور به دلیل اینکه امکان احراز هویت الکترونیکی وجود دارد، به راحتی می توانند از خدمات بانکی مجازی از جمله افتتاح حساب الکترونیکی بهره مند شوند.

    مهرانی امضا الکترونیکی و بلاتکلیفی این موضوع در سیستم بانکی را یکی دیگر از مشکلات و ضعف های صنعت بانکداری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بحث امضا دیجیتال از قدیم الایام میان بانک مرکزی و وزارت صمت مطرح شده است، اما همچنان این طرح در سیستم بانکداری کارایی ندارد.

    وی در پایان تاکید کرد: با توجه به پیشرفت چشمگیر و قابل توجه سیستم بانکداری در زمینه تکنولوژی روز دنیا و بلوغ اجتماعی در این زمینه، باید تلاش شود تا قوانین و ساز و کارهای لازم هم با سرعت تکنولوژی تغییر کرده و به روز شود.

    برچسب ها