عصر خودرو

کانال‌شکنی جدید آیفکس

عصر بازار- شاخص کل فرابورس در جریان دادوستدهای دیروز با افزایش ۶ واحدی همراه شد و در سطح ۸/ ۹۸۲ واحدی قرار گرفت. روز گذشته آیفکس پس از ورود به کانال ۹۸۰ واحدی، در قله جدید نشست. رشد شاخص فرابورس طی معاملات دیروز بیشتر وامدار افزایش بهای «مارون» بود.نماگر این بازار دیروز توانست برای نخستین‌بار وارد کانال ۹۸۰ واحدی شود و نسبت به ابتدای سال جاری، بازدهی ۶/ ۱۱‌درصدی را برای فرابورس ایران به ارمغان بیاورد. آنچه در معاملات دیروز قابل توجه بود، رشد ۳ درصدی قیمت در نماد پتروشیمی مارون بود. معاملات مثبت در نماد پتروشیمی مارون همچنان در نقش اهرمی قدرتمند شاخص را به دنبال خود می‌کشد.

کانال‌شکنی جدید آیفکس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر همین اساس، دیروز نیز شاهد تحرکات نسبتا بالا در نماد پتروشیمی مارون بودیم چنان‌که بیش از 280 هزار سهم مارون میان سهامداران فرابورسی دست‌به‌دست شد؛ حجم معاملات دیروز پتروشیمی مارون نسبت به میانگین ماهانه آن، رشد چشمگیر 1065درصدی داشت. در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» نیز به اهمیت رشد قیمت سهام پتروشیمی مارون اشاره شده بود. نماد «مارون» بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی است و هر‌گونه نوسان قیمت در این نماد تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر شاخص فرابورس خواهد گذاشت. تاثیر مثبت 3/ 6 واحدی نماد «مارون» بر آیفکس در جریان مبادلات دیروز نیز گویای همین امر است. اما نوسانات شاخص، تنها در نماد مارون خلاصه نمی‌شود. دیروز، علاوه بر نماد پتروشیمی مارون، نماد بیمه دی نیز تاثیر نسبتا قابل‌توجهی بر نماگر فرابورس داشت. نماد بیمه دی روز گذشته پس از 80 روز توقف، به تابلوی معاملات بازگشت. دلیل توقف نماد بیمه دی از نخستین روز شهریور، تعدیل مثبت 42 درصدی سود هر سهم نسبت به آخرین پیش‌بینی بود. این شرکت در آخرین پیش‌بینی بودجه، سود هر سهم خود را 28 تومان در نظر گرفته بود که 42 درصد نسبت به پیش‌بینی قبل از آن رشد نشان داد. بنابراین، روز گذشته نماد بیمه دی پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد و بر همین اساس، بهای سهامش بیش از 14 درصد افزایش یافت و شاخص فرابورس را حدود 6/ 0 واحد ارتقا بخشید. علاوه بر این، نماد پالایش نفت پاسارگاد روز گذشته افزایش قابل توجهی یافت و در صعود شاخص فرابورس موثر واقع شد. در مقابل، نمادهای سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، تولید برق عسلویه مپنا و پتروشیمی زاگرس در جریان داد و ستدهای دیروز با معاملات منفی مواجه شدند و روی‌ هم حدود 3/ 1 واحد از ارتفاع شاخص کل فرابورس کم کردند.

    به نظر می‌رسد با فاصله‌گرفتن از نوسان قیمت در نمادها و رصد گروهی معاملات، می‌توان به تصویر کلی‌تری از جریان دادوستدها دست یافت. دیروز شاهد رشد شاخص در صنایع بزرگ فرابورسی از جمله گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بودیم. شاخص گروه پتروشیمی فرابورس روز گذشته از رشد قابل توجه 7/ 1 واحدی برخوردار شد. از سوی دیگر، دیروز بیش از نیمی از گروه‌های فعال فرابورسی(13 گروه) با افت شاخص همراه شدند. بیشترین کاهش شاخص در میان صنایع فرابورسی با افت 3/ 3 درصدی در گروه استخراج زغال‌سنگ رقم خورد. پس همان طور که اشاره شد، حمایت قدرتمند نماد پتروشیمی مارون در سبزپوشی شاخص کل را نمی‌توان نادیده گرفت. اما آنچه که حائز اهمیت است توجه به محدودیت‌های شاخص در بیان جزئیات بازار است، به این معنا که تمام رخدادهای مهم بازار در شاخص نمودار نمی‌شود. در واقع در دو روز معاملاتی اخیر، به‌رغم کاهش تحرکات فعالان فرابورسی شاهد رشد چشمگیر نماگر بازار بودیم. به عبارت ساده‌تر، رشد شاخص کل در دو روز اخیر چندان واقع‌نما نیست. شاخص کل در این دو روز معاملاتی در شرایطی افزایش یافت که در جریان معاملات بازار اول و دوم نقدینگی چندانی جابه‌جا نشد. دیروز در بازار اول و دوم تنها 17 میلیارد تومان در بین سهامداران فرابورسی دست‌به‌دست شد و ارزش معاملات خرد سهام دراین دو بازار نسبت به میانگین آن از ابتدای پاییز بیش از 37 درصد کاهش داشت. ضمن اینکه حجم معاملات در این دو بازار از غلظت چندانی برخوردار نبود. در روز گذشته حدود 71 میلیون برگه سهم بین سهامداران فرابورسی دست‌به‌دست شد که نسبت به متوسط پاییزی آن بیش از 30 درصد افت کرده است. بنابراین چنان که گفته شد، شاخص فرابورس بر مداری مخالف با عمق و وسعت معاملات در حال حرکت است و این امر همان چیزی است که در نماگر فرابورس انعکاس نمی‌یابد. افت حجم و ارزش معاملات در بازار سهام از هفته گذشته کلید خورد. به نظر می‌رسد که اتفاقات و التهابات اخیر در منطقه و اقدامات ضدایرانی شاهزاده جوان عربستانی سایه مخاطرات سیاسی را بار دیگر به سمت بازار سهام هدایت کرده است. موضوعی که تاثیر خود را بر فضای حاکم بر معاملات بورس تهران نیز گذاشت تا شاهد افت عمومی قیمت در بورس تهران باشیم. در چنین فضایی، سهامداران چندان رغبتی به دادوستد از خود نشان نمی‌دهند و در فضای صبر و انتظار باقی می‌مانند. همان چیزی که در معاملات بی‌رمق دیروز بازار سهام تبلور یافت.

    دیروز در مجموع بیش از 245 میلیون برگه بهادار از جمله سهم، سخاب و سایر اوراق مالی به ارزش 2 هزار و 125 میلیارد تومان در میان معامله‌گران فرابورسی دست‌به‌دست شد. افزایش چشمگیر ارزش معاملات فرابورس طی معاملات روز گذشته به واسطه پذیره‌نویسی در نماد اوراق مرابحه گندم-موضوع بودجه 96- صورت گرفت. اوراق مرابحه گندم، اوراقی است که برای تامین منابع مالی جهت خرید گندم از سوی خزانه‌داری کل کشور منتشر شده است. نرخ بازدهی این اوراق، سالانه 17 درصد بوده و سررسیدی 48 ماهه دارد. با کسر 2 هزار میلیاردی ارزش معاملات اوراق مرابحه گندم، ارزش معاملات فرابورس رقم 129 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که نسبت به متوسط آن کاهش قابل‌توجهی داشته است. در بین بازارهای 5گانه فرابورس روز گذشته 35 میلیون برگه بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی خریدوفروش شد. ارزش معاملات این بازار با کسر معاملات اوراق مرابحه گندم، 85 میلیارد تومان است که حدود 65 درصد ارزش کل معاملات فرابورس را (بدون احتساب اوراق مرابحه گندم) به خود اختصاص داد. از این میزان معامله، جابه‌جایی 550 هزار ورقه به دادوستد اوراق اسناد خزانه اسلامی تعلق گرفت که ارزش معاملات آن حدود 52 میلیارد تومان رقم خورد. همچنین، فعالان فرابورس روز گذشته حدود 54 هزار ورق تسهیلات مسکن را به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان دست‌به‌دست کردند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو