عصر خودرو

اسپوتنیک:

تلاش چین برای بستن قراردادهای نفتی با یوآن

ورود یوآن به بازار نفت ضربه‌ای اساسی به دلار خواهد بود

عصر بازار- تصمیم دولت چین برای وارد کردن یوان به قراردادهای نفتی احتمالاً یک ضربه بزرگ و اساسی به دلار نفتی خواهد بود و راه را برای بین‌المللی‌تر شدن یوان در بازارها باز خواهد کرد.

تلاش چین برای بستن قراردادهای نفتی با یوآن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، کارشناسان چینی بر این باورند که پکن هم‌اکنون آماده است تا به پشتوانه طلا پروژه وارد کردن یوان به قراردادهای نفتی خود را کلید بزند و ریسک آن را پذیرفته است.

    تصمیم دولت چین برای ایجاد قراردادهای نفتی بر مبنای عرضه یوان به پشتوانه طلا ضربه‌ای بنیادین به سلطه دلار بر بازار نفت خواهد بود و راه را برای ورود بیشتر یوان به بازارهای جهانی باز خواهد کرد.

    چنگ بنگینگ، یکی از کارشناسان مؤسسه اقتصاد جهانی زیرمجموعه سازمان روابط بین‌الملل معاصر چین معتقد است آغاز شکل‌گیری قراردادهای نفتی بر مبنای ارزی یوان قدمی مهم برای بین‌المللی کردن ارز ملی چین است.

    چنگ تأکید کرد: هم‌اکنون بهترین زمان برای این کار است. قیمت نفت در سطوح پایین قرار داشته و عرضه نیز از تقاضا بیشتر است و از سوی دیگر چین نیز بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است.

    وی ادامه داد: اگر ما مبنای پرداخت قراردادهای نفتی را امروز به یوان تعیین نکنیم، ما دیگر یاد نخواهیم گرفت وقتی که شرایط بازار تغییر می‌کند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود، چگونه بر قیمت‌گذاری نفت اثر بگذاریم و در این صورت ما در موضع ضعف قرار می‌گیریم.

    این محقق چینی گفت: چین هم‌اکنون با مخاطرات جدی در برنامه خود برای قیمت‌گذاری نفت به یوان از طریق ایجاد قراردادهای نفتی یوان‌پایه روبرو است که از جمله آنها خروج سرمایه و ارز از چین است.

    چنگ ادامه داد: روند بین‌المللی شدن یوان چیزی شبیه نامحدود بودن اقیانوس است. موفقیت این پروژه بستگی به توانایی شنا کردن و پذیرش ریسک آن دارد. ما برای روبرو شدن با این ریسک‌ها آماده‌ایم، برای مثال یک کمیته زیر نظر شورای دولتی جمهوری خلق چین برای نظارت بر ثبات مالی و توسعه کشور شکل گرفته است.

    بنا به اعلام رسمی دولت چین این کمیته با مأموریت ایجاد اصلاحات اساسی و ارائه طرح‌های توسعه برای بخش مالی این کشور در کنار هماهنگ‌سازی اصلاحات مالی، قانون‌گذاری و توسعه، همچنین هماهنگی سیاست‌ها با در نظر گرفتن سیاست‌های پولی و هماهنگ کردن سیاست‌‌گذاری مالی و سیاست‌های صنعتی و اقتصادی خواهد بود، شکل گرفته است.

    ونگ ژیمین، دبیر کل مرکز جهانی‌سازی و مدرن‌سازی زیرمجموعه سازمان بازرگانی و اقتصادی خارجی چین معتقد است که این امکان وجود دارد که قراردادهای نفتی برمبنای طلا، مزایای بیشتری نسبت به نحوه قیمت‌گذاری کنونی برنت و وست تگزاس اینتر مدییت به دلار دارد.

    ونگ ادامه داد:‌ قیمت‌گذاری بر اساس یوان راحت‌تر است؛ چراکه یوان در بازار نفت می‌تواند به طلا تبدیل شود.

    وی ادامه داد: این بسیار خوب است. قرار بود نظام پرداخت بین‌المللی موسوم به برتون وودز برمبنای مبادله ارزی به طلا باشد.

    ونگ معتقد است اگرچه مبادله طلا با دلار در سال 1971 معلق شد اما همچنان طلا یک مبنای مبادله‌ای پایدار است.

    این کارشناس چینی ادامه داد: با توجه به ناپایداری موجود در اقتصاد جهانی، طلا توانسته است توجهات بیشتری را به خود جلب کند.

    ونگ ادامه داد: هم‌اکنون برخی کشورها مثل روسیه آمادگی خود را برای مبادله و بستن قراردادهای چین به یوان را اعلام کردند.

    وی معتقد است قراردادهای نفتی با پشتوانه طلا در آینده توجه کشورهای بیشتری را نسبت به خود جلب خواهد کرد.

    در حالی که روسیه از ماه ژوئن سال 2017 مبادلات نفتی خود را با چین به یوان انجام می‌دهد، ونزوئلا نیز از تمایل خود برای قیمت‌گذاری نفت به یوان چین خبر داده است.

    منطق پس این اقدام کاملاً واضح است. این اقدام برای کشورهایی که از سوی آمریکا در زمینه مبادلات دلاری تحریم شده‌اند،‌ منافع خوبی دارد که از قضا همه این کشورها که شامل روسیه،‌ ایران و ونزوئلا می‌شوند نیز جزو کشورهای اصلی صادرکننده نفت در جهان هستند.

    ونگ معتقد است حتی عربستان سعودی که از سال 1970 تاکنون در نتیجه توافقات انجام‌شده بین این کشور و کشورهای همسایه و در آخر آمریکا نفت را به دلار می‌فروشد، به زودی به فروش نفت به یوان روی خواهد آورد.

    وی تأکید کرد: با توجه به افزایش نفت شیل در آمریکا این کشور رفته رفته واردات نفت خود را کاهش داده و این در حالی است که واردات نفت چین کاهش نخواهد یافت بلکه افزایش نیز می‌یابد. تعداد خودروها در چین روبه افزایش است،‌ اقتصاد چین در حال توسعه بوده و مصرف انرژی در این کشور افزایش می‌یابد،‌ به همین دلیل به نفع عربستان نیست بازار چین را از دست بدهد.

    مضاف بر این روسیه آمادگی دارد تا سهم عربستان در چین را اشغال کند. این کشور با صادرات 16.87 میلیارد دلار نفت به چین توانسته است عربستان را پشت سر بگذارد.

    به نظر می‌رسد سعودی‌ها ریسک این اقدام را درک کرده و حداقل در برخی از قراردادهای خود یوان را مبنای ارزی قرار دهند.

    پیش‌تر در ماه سپتامبر نیز یک روزنامه چینی اعلام کرده بود که عربستان نیز تمایل دارد تا بخشی از درآمدهای ارزی خود را به یوان چین دریافت کند.

    در این گزارش آمده است به دست آوردن بخشی از درآمدهای نفتی به یوان چین کانال‌های تأمین مالی در عربستان سعودی را پس از ده‌ها میلیارد دلار استقراض خارجی به دلار، برای عربستان تنوع بخشد.

    در ماه اکتبر نیز کارل وینبرگ، کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه های فرکوینسی اکونومیکس گفته بود که چین احتمالاً ریاض را مجبور خواهد کرد تا قیمت‌گذاری نفت خود را به یوان تغییر دهد.

    وینبرگ پیش‌بینی کرد تغییر معیار قیمت‌گذاری نفت از دلار به یوان 600 تا 800 میلیارد مبادلات نفتی سالانه را از سلطه دلار خارج خواهد کرد.

    سری جگاراجاح، کارشناس شبکه CNBC در ماه اکتبر گفته بود که تصمیم چین برای قیمت‌گذاری نفت به یوان به پشتوانه طلا با هدف پایین کشیدن دلار از سلطه بر بازار نفت انجام می‌شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو