عصر خودرو

قرارداد گازی ۴۳ میلیارد دلاری چین با آمریکا تا اجرایی شدن راه زیادی دارد

عصر بازار- کارشناسان حوزه انرژی معتقدند قرارداد گازی ۴۳ میلیارد دلاری که روز پنجشنبه بین چین و آمریکا به صورت اولیه امضا شد، راه زیادی تا اجرایی شدن دارد.

قرارداد گازی ۴۳ میلیارد دلاری چین با آمریکا تا اجرایی شدن راه زیادی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, روز پنجشنبه دو کشور چین و آمریکا قرارداد اولیه صادرات LNG از آلاسکای آمریکا به چین به ارزش 43 میلیارد دلار را امضا کردند.

    طبق این قرارداد که بین مقامات منطقه آلاسکا و شرکت سینوپک چین با حضور یک بانک چینی برای تأمین منابع مالی آن امضا شد، قرار است چین تأسیسات صادرات LNG در آلاسکا را ایجاد کرده و از سوی دیگر با ساخت یک خط لوله 1290 کیلومتری حامل‌های انرژی را از آلاسکا وارد کند.

    هدف از اجرای این پروژه ایجاد خط لوله برای انتقال گاز به ساحل آلاسکا و صادرات آن به چین و دیگر کشورهای آسیایی است.

    بنا به بیانیه منتشرشده در این رابطه که جزئیات مالی و توافقات بین دو کشور در آن نیامده است، توافق در این باره در سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به چین انجام شده است.

    برخی کارشناسان بر این باورند که این قرارداد راه به جایی نخواهد برد.

    به گفته جیسون فیر کارشناس ارشد مؤسسه POTEN&PARTNERS این گونه بیانیه‌ها چیزی است که پس از نشست‌های بزرگ اعلام می‌شود؛ شما واقعاً توانایی تأمین مالی و اجرای چنین پروژه‌هایی را ندارید مگر اینکه تمام تکه‌های پازل مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها کنار هم قرار گیرند.

    شرکت آلاسکا LNG که از سوی شرکت توسعه خطوط گازی آلاسکا حمایت می‌شود، قرار است یک خط لوله را از میادین جنوبی آلاسکا به ساحل غربی این منطقه بکشد که میادین گاز مربوطه 35 هزار میلیارد فوت مکعب گاز اثبات‌شده دارند.

    قرار است فرماندار آلاسکا تا پایان سال آینده میلادی قرارداد نهایی در این باره را امضا کرده و اجرای این پروژه از سال 2019 آغاز شود.

    لری پرسیلی یکی از مقامات گازی اسبق آلاسکا گفت: تنها اجرای خط لوله می‌تواند حدود یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

    وی تأکید کرد: شرکت‌های بزرگی نظیر بریتیش پترلیوم، اگزون‌مبیل و کونوکو فیلیپس پیش‌تر تلاش کردند تا در پروژه ساخت این خط لوله ورود کنند اما سپس پا پس کشیدند.

    وی معتقد است اگر شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری برای ساخت چنین خط لوله‌ای نیست، چرا باید دولت‌ها این اقدام را انجام دهند.

    وی معتقد است البته جواب این سوال را فرماندار آلاسکا داده است.

    وی معتقد است شرکت‌ها جای دیگری برای سرمایه‌گذاری دارند اما دولت‌ها در ساخت این خط لوله منافع بیشتری را نسبت به شرکت‌ها دارند.

    مارک بارتئو، مدیر مؤسسه انرژی دانشگاه میشیگان آمریکا معتقد است چین هم‌اکنون با مشکل آلودگی هوا مواجه بوده و قصد دارد با کاهش استفاده از ذغال‌سنگ و یافتن منابع گاز طبیعی، مشکل آلودگی هوا را حل کند.

    این کارشناس حوزه انرژی گفت: چینی‌ها بر این باورند که با اتصال به آلاسکا به یک منبع گاز طولانی‌مدت و بزرگ دست پیدا کرده‌اند و احتمالاً این بزرگ‌ترین کاری است که آنها برای مقابله با مشکلات خود انجام داده‌اند.

    برچسب ها