عصر خودرو

تحولات پیروزی حزب عدالت و توسعه :

اقتصاد ترکیه به روزهای بزرگ نزدیک شده است

عصر بازار: پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات یکشنبه گذشته در ترکیه و جذب حداکثر آرا پارلمانی موجب آغاز فصل جدیدی در اقتصاد ترکیه شده است.

اقتصاد ترکیه به روزهای بزرگ نزدیک شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، یکی از عوامل پیروزی حزب عدالت و توسعه در ترکیه، امنیت و اقتصاد بوده است. نگرانی‌ مردم ترکیه از چالش‌های امنیتی و اقتصادی، در پیروزی این حزب تاثیر عمده داشته است.


    در فاصلۀ دو انتخابات، ترکیه شاهد حوادث غم‌انگیزی بود که از جملۀ آن‌ها افزایش عملیات نظامی در داخل کشور، پایان دورۀ آتش‌بس میان ارتش ترکیه و حزب پ.ک.ک، کاهش لیره در برابر ارزهای خارجی و بحران پناهندگان درگذر از ترکیه به اروپا بود.

    ترکیه از نظر امنیتی با چالش‌های زیادی مواجه بود. جنگ و ناامنی در سوریه بر ترکیه تاثیرگذار است و در این اواخر ترکیه نیز شاهد وقایع ناامنی بود که مردم این کشور را نسبت به آینده به شدت نگران ساخته است.
    بر همین اساس، مخالفین اردوغان نیز می‌گویند که دولت در طول 5ماه گذشته با خراب کردن اوضاع اقتصادی و امنیتی به صورت قصدی، مردم را از آینده نگران ساخت و در نتیجه مردم به دلیل ترس به حزب عدالت وتوسعه رای دادند.

    اما حکومت حزب عدالت وتوسعه در گذشته، در مقابله با ناامنی‌ها عملا کارایی خود را به اثبات رسانیده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش از انتخابات اخیر با اشاره به درگیری ارتش ترکیه و نیروهای کرد گفته بود که تنها کسب اکثریت کرسی‌ها از سوی این حزب می‌تواند انتظار رای دهندگان را در مورد بازگشت ثبات به کشور برآورده کند.

    درآمد‌های ناشی از صنعت توریسم که بخش بزرگی از درآمد کشور ترکیه را تشکیل می‌دهد، نیز به امنیت وابسته است. در ترکیه دو بخش صنعت و توریسم به ترتیب 32و 51 درصد کل اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند و به شدت نسبت به وضعیت بلاتکلیفی حساس هستند.
    از سال 2006 میلادی به بعد همه ‌ساله میزان ارقام توریسم در این کشور افزایش یافته است. در سال 2006 حدود 18 میلیون گردشگر از ترکیه بازدید کردند که در سال 2014 میلادی این رقم به 41 میلیون گردشگر رسیده بود، اما در سال 2015به دلیل نا امنی‌ها ورود گردشگران به ترکیه کاهش یافته است.

    اما آیا پیروزی حزب عدالت و توسعه می تواند تحولات اقتصادی را برای ترکیه به ارمغان بیاورد ؟

    گرچه سال 2015 میلادی برای ترکیه سال پر باری نبوده است اما پیش بینی ها نشان می دهد که سال 2016 میلادی برای این کشور با تحولات بنیادی مثبتی همراه باشد.

    احمد داوداوغلو، رئیس حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه در خصوص انتخابات اخیر اظهار داشت: این انتخالات نشان پیروزی دموکراسی و پیروزی مردم بوده است.

    از تاریخ نخستین انتخابات این کشور در ماه ژوئن، ترکیه تحولات اقتصادی مثبتی را شاهد نبوده است. افت شدید شاخص قیمت ها در بورس استانبول و افت شدید ارزش لیره در بازار ارز جهانی در این کشور به ثبت رسیده است.

    مایکل هریس،مدیر تحقیقات و استراتژی بورس ترکیه در شرکت سرمایه گذاری رنسانس در لندن معتقد است که بورس ترکیه یک بازار پر پتانسیل است.

    بورس استانبول یکی از چالش برانگیزترین بازارهای نوظهور شناخته می شود.

    وی در این خصوص ادامه داد: هم اکنون روحیه سرمایه گذاری در ترکیه در لحظات حساسی به سر می برد و سرمایه گذاران در این کشور نسبت به هر مسئله سیاسی واکنش نشان می دهند اما باید گفت بورس استانبول دارای آینده ای بسیار درخشان است.

    مارتین جان بکوم، مدیر تحلیل گری موسسه سرمایه گذاری NN در این خصوص اظهار داشت: اقتصاد ترکیه بسیار به سرمایه گذاری خارجی وابسته است و شرکت های داخلی در این کشور از جمله بانک ها همگی در حال سرمایه گذاری در خارج از مرزهای ترکیه هستند و به نظر می رسد بازار این کشور تا آینده ای نزدیک با یک اقتصاد بسیار قدرتمند رو به رو شود.

    به نظر می رسد ترکیه نیازی به اصلاحات عمده ندارد و بر خلاف آفریقای جنوبی که دارای نرخ بیکاری 25 درصد است، ترکیه اصلاحات زیادی در اقتصاد خرد ندارد و می تواند به راحتی به رشد اقتصادی دست یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها