عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای صادرات مشترک گاز به منطقه خلیج فارس ادامه دارد

عصر بازار- معاون وزیر نفت با بیان این که با سواپ (معاوضه) ترکمنستان به ترکیه و عراق مخالف هستیم، از مذاکره با عشق آباد برای صادرات مشترک گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای صادرات مشترک گاز به منطقه خلیج فارس ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حمیدرضا عراقی درباره طرح سواپ (معاوضه) گاز ترکمنستان از طریق ایران، اضافه کرد: تاکنون بحث سواپ گاز ترکمنستان به کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مطرح شده است.
    مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: در نهایت، با سواپ گاز این کشور به عراق و ترکیه مخالفت کردیم، اما سواپ گاز به ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مانعی ندارد و اکنون در جریان است.
    معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: مذاکرات با ترکمنستان برای صادرات مشترک گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان در جریان است.
    پیش از این، عراقی به ایرنا از افزایش صادرات گاز به عراق به 12 میلیون مترمکعب در روز خبر داده و اعلام کرده بود صادرات گاز به جنوب عراق (بصره) نیز تا پایان امسال آغاز می شود.
    ترکیه و عراق به عنوان بازارهای بزرگ واردات گاز به شمار می روند که ایران در نظر دارد، صادرات گاز خود به آنها را در آینده افزایش دهد؛ بنابراین تمایلی به سواپ گاز ترکمنستان به این کشورها ندارد، زیرا سبب محدون شدن بازار صادرات گاز ایران در آینده می شود.
    ایران در مرکز کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز و نفت در منطقه قرار دارد و بر این اساس به عنوان قطب نقل و انتقال انرژی به شمار می رود.
    از مهمترین طرح های ایران برای ترانزیت و سواپ انرژی می توان به سواپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس اشاره کرد که پس از حدود 6 سال وقفه از تابستان امسال دوباره آغاز شده است.
    طرح سواپ نفت عراق و همچنین روسیه به پایانه های نفتی خلیج فارس نیز از دیگرطرح ها به شمار می رود.

    برچسب ها