عصر خودرو

تلاش شرکت کپکو کره جنوبی برای گرفتن پروژه بازتوانی نیروگاه قدیمی بندرعباس

عصر بازار- شرکت کره ای کپکو که در زمینه احداث نیروگاه های حرارتی، احداث خطوط و تأسیسات انتقال و همچنین تجهیز خطوط توزیع برق فعال است، برای در دست گرفتن پروژه بازتوانی نیروگاه قدیمی بندرعباس ابراز تمایل کرده است.

تلاش شرکت کپکو کره جنوبی برای گرفتن پروژه بازتوانی نیروگاه قدیمی بندرعباس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، نیروگاه بخاری بندرعباس که بیش از 35 سال در مدار بهره برداری است یکی از نیروگاههای قدیمی کشور است که نیاز به بازسازی دارد. بازسازی و بازتوانی این نیروگاه اکنون در قالب طرح ملی بازتوانی نیروگاههای فرسوده که فاز نخست آن برای 13 نیروگاه بخاری در دست اجرا است، در دستور کار قرار گرفته است.

    این نیروگاه که چهار واحد 320 مگاواتی بخاری دارد، هم اکنون با راندمان 35 درصدی در مدار بهره برداری است و با مصرف سالانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، تولیدی 3 میلیارد و 160 میلیون کیلووات ساعتی برق در طول یک سال دارد. به عبارتی با مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، 3.1 کیلووات ساعت برق در این نیروگاه تولید می شود.

    مطالعاتی صورت گرفته تا این نیروگاه در طرح ملی بازتوانی نیروگاههای فرسوده کشور، مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد. طبق این مطالعات می توان با کاهش محسوس مصرف سالانه گاز طبیعی در این نیروگاه، تولید برق آنرا به‌طور قابل توجه افزایش داد.

    «علیرضا نصراللهی» مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی در خصوص وضعیت نیروگاه قدیمی بندرعباس به خبرنگار تسنیم گفت: "عملیات بازتوانی را در نیروگاه قدیمی بندرعباس دنبال می کنیم که در این خصوص در حال مذاکره با شرکت های صربستانی و گروه کپکو هستیم."

    وی ادامه داد: "شرکت های بسیاری برای بازتوانی نیروگاه بندرعباس ابراز علاقه مندی کرده‌اند که هر زمان مشکلاتی که در مسیر انعقاد تفاهم نامه ها به لحاظ مالی و آوردن سرمایه آنها وجود دارد رفع شود، این مذاکرات به مرحله اجرا وارد می شود."

    شرکت کره ای کپکو که در زمینه احداث نیروگاه های حرارتی، احداث خطوط و تأسیسات انتقال و همچنین تجهیز خطوط توزیع برق فعال است، برای در دست گرفتن پروژه بازتوانی نیروگاه قدیمی بندرعباس بسیار راغب است و به صورت مستمر پیگیر موارد مطرح پیرامون این پروژه و برگزاری نشست های مشترک با مسئولان مربوطه برای ارائه طرح های مالی و فنی خود است.

    این شرکت کره ای، اردیبهشت سال گذشته دفتر نمایندگی خود را با حضور معاون وزیر نیروی ایران در تهران افتتاح کرد.

    هدفگذاری صورت گرفته برای بازتوانی نیروگاه بخاری قدیمی بندرعباس، افزایش 20 درصدی راندمان این نیروگاه و رساندن راندمان فعلی آن از 35 درصد به 55 درصد است. برای اینکار برخی تجهیزات فرسوده این نیروگاه با تجهیزات جدید جایگزین خواهد شد و همچنین اقدام به ساخت واحدهای گازی جدید برای تبدیل بخشی از این نیروگاه (بر اساس ظرفیت مکانی) به سیکل ترکیبی می شود.

    در صورت تحقق این هدف، میزان مصرف گاز طبیعی در این نیروگاه بعد از بازتوانی از مرز یک میلیارد مترمکعب در سال به حدود 980 میلیون مترمکعب در سال کاهش می یابد و با وجود کاهش مصرف سوخت، میزان تولید برق این نیروگاه به 9 میلیارد و 270 میلیون کیلووات ساعت در سال می رسد. به عبارتی، همزمان با کاهش 12 درصدی مصرف سالانه سوخت در این نیروگاه، افزایشی حدوداً 200 درصدی در میزان تولید سالانه برق این نیروگاه شاهد هستیم.

    در نیروگاه بخاری بندرعباس بعد از بازتوانی با مصرف هر مترمکعب گاز طبیعی، به جای 3.1 کیلووات ساعت فعلی، حدود 9.4 کیلووات ساعت برق تولید می شود.

    به موازات شرکت کره ای کپکو، مذاکراتی با شرکت های صربستانی برای سرمایه گذاری در این پروژه صورت گرفته اما تا امروز مذاکرات با کره ای ها و صربستانی ها نهایی نشده و به مرحله عقد قرارداد یا حتی امضای تفاهم نامه نرسیده است.

    برچسب ها