عصر خودرو

در آستانه سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران اعلام شد ؛

تهیه بسته اقدامات تسهیل‌کننده تجارت با ایران در وزارت خارجه انگلیس

عصر بازار- در آستانه سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تهران، وزارت امور خارجه انگلیس در حال مطالعه بسته ای از اقدامات به منظور تسهیل روابط تجاری با ایران است.

تهیه بسته اقدامات تسهیل‌کننده تجارت با ایران در وزارت خارجه انگلیس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در آستانه سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تهران، وزارت امور خارجه انگلیس در حال مطالعه بسته ای از اقدامات به منظور تسهیل روابط تجاری با ایران است.

    بر اساس این گزارش، حوزه های کلیدی مورد بحث میان طرفین احتمالا شامل ادعای ایران برای دریافت میلیاردها دلار خسارت بابت بلوکه شدن دارایی های شرکت های ایرانی در دوران تحریم، تسهیل روابط بانکی شرکت ها و اشخاص ایرانی مشغول فعالیت در انگلیس و دشوارتر از همه، کاهش تهدیدات ناشی از تحریم های امریکا بر شرکت های فعال در ایران خواهد بود.

    جانسون این هفته در اقدامی غیرمعمول با سفر به واشنگتن، نظر دونالد ترامپ در مورد خروج از برجام را به چالش کشید.

    این گزارش حاکی است، مقامات ایرانی معتقدند که بسته وزارت خارجه انگلیس، به حل مسائل باقیمانده میان دو کشور کمک خواهد کرد. از زمان لغو تحریم های ایران در ژانویه 2016، تهران با موانع جدی در پیوستن مجدد به بازار جهانی مواجه بوده است. از نگاه تهران، انگلیس به طور ویژه تمایل چندانی از خود برای برداشتن گام های جدی جهت اطمینان به بخشی به فعالان بازار در مورد تجارت با ایران یا حل مسائل بانکی نشان نداده است.

    با گذشت حدود 2 سال از لغو تحریم ها، به دلیل ترس از تحریم های پابرجای دولت آمریکا هنوز هیچ بانک تراز اول اروپایی آماده تجارت با ایران نیست. برخی بانک های کوچکتر اروپایی که اکثرا آنها هیچ فعالیتی در آمریکا ندارند، شروع به تسهیل پرداخت ها به مقصد و مبدا ایران کرده اند، اما فضای حاکم در انگلیس به گونه ای است که حتی سفارت ایران نیز که بعد از وقفه ای 4 ساله در اوت 2015 بازگشایی شد، نتوانسته یک حساب بانکی برای خود افتتاح نماید.

    در حال حاضر هیچ بانک انگلیسی ای با ایران همکاری نمی کند و از زمان انعقاد برجام تنها برای امضای چند موافقتنامه تجاری معدود بین دو کشور تلاش هایی صورت گرفته است، اما هیچ کدا از آنها تاکنون نتوانسته اند تامین مالی مورد نیاز را برای اجرایی شدن به دست بیاورند.

    ایران از این مسئله ناخرسند است که لندن حتی نتوانسته بانک آر بی اس را که عمده سهام آن متعلق به دولت انگلیس است، نسبت به همکاری با تهران مجاب نماید.

    برچسب ها