عصر خودرو

معاون اول رییس جمهور؛

بورس یکی از زمینه های همکاری با آفریقای جنوبی است

عصر بازار: معاون اول رئیس جمهور حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، بیمه و بورس، خدمات مالی و بانکی و انرژی را از زمینه های مناسب برای توسعه همکاری های دو کشور برشمرد.

بورس یکی از زمینه های همکاری با آفریقای جنوبی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، معاون اول رئیس جمهور باتأکید بر لزوم برنامه ریزی برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی گفت: با حمایت و برنامه ریزی این موضوع قابل تحقق است و این ظرفیت وجود دارد که آفریقای جنوبی به بزرگترین شریک ایران تبدیل شود.

    بر اساس این گزارش، دکتر اسحاق جهانگیری شنبه شب در مذاکرات مشترک هیأت های عالی رتبه جمهوری اسلامی و آفریقای جنوبی که در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد با اشاره به روابط خوب دو کشور در سال های پس از محو رژیم آپارتاید، اظهار داشت: ایران با حزب کنگره ملی آفریقا در دوران سخت مبارزه با آپارتاید نیز روابط دوستانه ای داشته و امیدوارم این همکاری ها استمرار داشته باشد.

    معاون اول رئیس جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری منظم کمیسیون های مشترک دو کشور اظهار داشت: اکثر موافقت نامه های مورد نیاز برای توسعه ی همکاری ها، میان دو کشور امضا شده است اما برخی از آنها در مرحله ی اجرا با موانعی روبرو هستند که باید در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گیرد تا توافقاتی که پیش نیاز توسعه ی مناسبات تهران و پرتوریا است هر چه زودتر اجرایی شود.

    معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت گسترش روابط تجاری و اقتصادی ویژه با کشورهای دوست نظیر آفریقای جنوبی تصریح کرد: البته پس از توافق جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 شاهد رقابت شدید کشورهای غربی و اقتصادهای پیشرفته در دستیابی به ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران هستیم اما برای ایران کشورهای دوست همچون آفریقای جنوبی در اولویت قرار دارند.

    دکتر جهانگیری همچنین از وضعیت کنونی مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور ابراز نارضایتی کرد و افزود: با توجه به وجود تجارب موفق قبلی در زمینه ی سرمایه گذاری مشترک و شناخت خوب طرفین از ظرفیت های یکدیگر، می توانیم شاهد یک جهش در روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور باشیم.

    معاون اول رئیس جمهور حوزه های صنعت، معدن، کشاورزی، بیمه و بورس، خدمات مالی و بانکی و انرژی را از زمینه های مناسب برای توسعه ی همکاری های دو کشور برشمرد و گفت: با توجه به اشتیاق زایدالوصف بخش خصوصی دو کشور، لازم است موانع پیش روی آنها را از میان برداریم و بسترهای لازم را برای توسعه ی همکاری های فی مابین فراهم کنیم.

    معاون اول رئیس جمهور افزود: در بعد همکاری های منطقه ای نیز دو کشور به واسطه ی قرار داشتن در مناطق مهم و استراتژیک جهان، ظرفیت های زیادی برای همکاری در اختیار دارند و می توانند همکاری های سازنده خود را در مجامع بین المللی افزایش دهند.

    دکتر جهانگیری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیارداشتن زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جاده ای و بنادر مهم تجاری در خلیج فارس می تواند دستیابی آفریقای جنوبی به بازارهای آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه را تسهیل نماید و در مقابل، آفریقای جنوبی نیز به عنوان دروازه ی ورود به قاره ی آفریقا از موقعیت ممتاز و زیرساخت های لازم برخورد است. بنابراین عزم دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه تأثیر بی بدیلی در توسعه ی دو منطقه خواهد داشت.

    جدیت شرکت های آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در ایران

    "سریل رامافوزا" معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این مذاکرات هدف از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را تقویت و تحکیم روابط عنوان کرد و گفت: دو کشور از روابط دیرینه و تاریخی برخوردار هستند و در روزهای سختی که آفریقای جنوبی علیه آپارتاید مبارزه می کرد، از حمایت های ایران برخوردار بود.

    معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی با اشاره به زمینه های متعدد برای همکاری های تهران- پرتوریا تصریح کرد: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی بر اساس منافع مشترک است و ما به دنبال تحقق اهداف و منافع دو ملت هستیم.

    وی با اشاره به حضور 80 نفر از سرمایه گذاران و تجار آفریقای جنوبی در این سفر، از فراهم شدن شرایط و بسترهای لازم برای سرمایه گذاری شرکت های آفریقای جنوبی در ایران قدردانی کرد و گفت: شرکت های آفریقای جنوبی برای فعالیت و سرمایه گذاری در ایران جدیت دارند.

    "سریل رامافوزا" همچنین با تأکید بر حضور بیش از پیش سرمایه گذاران ایرانی در بازار آفریقای جنوبی، ضرورت توسعه ی همکاری های بانکی را برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی مورد تأکید قرار داد.

    وی همچنین حمل و نقل دریایی، کشتیرانی، شیلات و آبزی پروری را از دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: آفریقای جنوبی علاقمند است از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ها استفاده کند.

    معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی با تبریک توافق هسته ای میان ایران و کشوهای 1+5 خاطرنشان کرد: معتقد هستیم این توافق فرصت های فراوانی را پیش روی توسعه ی همکاری های اقتصادی قرار خواهد داد و برای سایر کشورها نیز مفید و سازنده خواهد بود.

    معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی با بیان اینکه دو کشور از رویکردهای همگرایانه در خصوص مسائل سیاسی، تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند، تصریح کرد: روابط ایران و آفریقای جنوبی باید بسیار فراتر از روابط دیپلماتیک باشد و خواهان آن هستیم که روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری، همکاری های بانکی و نیز با ایجاد خط اعتباری فاینانس برای سرمایه گذاری های مشترک توسعه یابد.

    گفتنی است، بلافاصله پس از این مذاکرات مشترک، سه سند و یادداشت تفاهم همکاری در حضور دکتر جهانگیری و سریل رامافوزا، به امضای مقامات دو کشور رسید که شامل: یادداشت تفاهم همکاری در خصوص ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه بین دو کشور و نیز همکاری های فنی و اقتصادی میان ایران و آفریقای جنوبی می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو