عصر خودرو

موانع شکل‌گیری روابط بین‌الملل بانکی

عصر بازار- عضو شورای پول و اعتبار با بیان دلایل شکل نگرفتن روابط بین‌المللی بانکی ایران مطابق پیش‌بینی‌های برجام، بر لزوم شفاف سازی ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها تاکید کرد.

موانع شکل‌گیری روابط بین‌الملل بانکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا, بهمن عبدالهی در خصوص وضعیت روابط بانکی ایران در دوران پسابرجام و همچنین تهدیدهای برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا به منظور جلوگیری از شکل گیری روابط در زمینه های اقتصادی و بانکی، گفت: اگر روند کارها طبق توافق و پیش بینی های صورت گرفته در برجام پیش می رفت، شرایط بهتری حاصل می شد.

    این عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه پیش بینی های صورت گرفته برای تحقق روابط اقتصادی و بانکی در دوران پسابرجام به دلیل عهدشکنی های طرف های غربی به ویژه آمریکا شکل نگرفت، اظهارداشت: در حال حاضر، شرایط کار کردن بانک های ایرانی با بانک های بزرگ و تراز اول دنیا فراهم نشده است.

    عبدالهی ادامه داد: البته در این زمینه نگرانی ها و ترس هایی نسبت به رفتار دولت آمریکا با بانک های خارجی وجود دارد و این مسئله باعث تعلل آنها در برقراری روابط بانکی شده است. بنابراین هنوز روابط موثر در ارتباطات بین المللی بانک ها برقرار نشده است.

    وی افزود: در عین حال، تعدادی از بانک ها با نظام بانکی ایران کار می کنند ولی حوزه عملکرد آنها مشخص و محدود است و فعالیت این بانک ها امکان جوابگویی به نیازهای کشور در تعاملات بین المللی را ندارد و حتما لازم است ارتباط با بانک های بزرگ بین المللی شکل بگیرد.

    رییس اتاق تعاون ایران بیان داشت: دلیل دیگری نیز وجود دارد که ارتباطی به مسائل بین المللی ندارد و به وضعیت صورت های مالی بانک ها بر می گردد. ممکن است یکی از دلایلی که باعث ایجاد مانع در روابط بانک های خارجی با بانک های ایرانی شده باشد را بتوان مشکلات مربوط به صورت های مالی دانست.

    به گفته عبدالهی، اخیرا دستوراتی از سوی بانک مرکزی به بانک ها در زمینه شفاف سازی صورت های مالی داده شده که می توان امیدوار بود که در زمان ارایه ترازنامه بعدی بانک ها، این مشکلات به حداقل برسد و یکی از موانع ارتباط بانکی بین المللی کشور از این طریق حل شود.

    برچسب ها