عصر خودرو

بازگشت به دلار نه ممکن و نه به صلاح اقتصاد کشور است

عصر بازار- یک کارشناس ارزی با تأکید بر ضرورت انعقاد پیمان پولی با ۱۰ شریک اصلی تجارت کشور گفت: اگر با این کشورها پیمان پولی منعقد شود، ۸۰ درصد از تجارت ایران از این طریق پوشش داده خواهد شد.

بازگشت به دلار نه ممکن و نه به صلاح اقتصاد کشور است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, محمد واعظ در خصوص حذف دلار از تجارت خارجی کشور اظهار داشت: شرایط تجارت خارجی ایران به‌گونه‌ای است که در مقایسه با قبل امکان استفاده از ارزهای غیردلاری را در پرداخت و دریافت بیشتر کرده است.

    وی افزود: باید از فرصت‌های موجود استفاده کرد و قراردادهای تسویه و پرداخت (پیمان پولی) در تجارت خارجی را با کشورهای دیگر برمبنای مجموعه متنوعی از ارزها انجام داد. به‌عنوان مثال در تجارت با ترکیه می‌توان با ریال و لیر، در تجارت با روسیه از ریال و روبل استفاده کرد.

    این کارشناس ارزی تصریح کرد: این اقدام خودبه‌خود موجب کاهش آسیب‌پذیری ایران از تحریم‌های ایران می‌شود و فضای تنفسی جدیدی برای سرمایه‌گذاری  خارجی در ایران را به وجود می‌آورد.

    واعظ بابیان اینکه بانک مرکزی بر مبنای رویه‌های گذشته عادت به استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی کرده است، گفت:‌ بااین وجود بازگشت به دلار نه شدنی است و نه به صلاح اقتصاد ایران است، زیرا همه مبادلات دلاری در جهان با سامانه یوترن رصد شده و همه آنها باید با مجوز آمریکا انجام شود که نهاد مربوطه در آمریکا در صدور چنین مجوزی برای ایران خودداری می‌کند.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا در توسعه مبادلات غیردلاری نیاز به جایگزین کردن سامانه‌های پیام‌رسانی دیگر با سوئیفت وجود دارد، گفت: سوئیفت ارسال پیام است و به‌راحتی با تغییر واحد پول واسط در پرداخت و تسویه می‌توان سامانه جدیدی برای ارسال پیام‌های مالی ایجاد و ویژگی‌های مثبت سوئیفت مانند سرعت و دقت را برای آن ایجاد کرد.

    این کارشناس ارزی ادامه داد: سوئیفت اگرچه یک سامانه پیام‌رسان سریع است اما گلوگاه مالی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود، به همین دلیل باید به‌شدت از این گلوگاه‌ها پرهیز کرد چون ممکن است به یکباره و به هر دلیلی این سامانه از دسترسی ایران خارج شود.

    واعظ در خصوص تغییر ارز گزارشگری نیز گفت: ارز گزارشگری می‌تواند تا مدتی همان دلار باقی بماند، زیرا این تغییر فقط اثر روانی برای بازار ارز دارد و آنچه که مهم است تغییر ارز پرداخت و تسویه در مبادلات بین‌المللی است.

    وی با تأکید بر ضرورت تغییر ارز پرداخت و تسویه در مبادلات با 10 شریک اصلی تجاری کشور، افزود: اگر با این 10 شریک اصلی قرارداد پیمان پولی دوجانبه منعقد کنیم، حدود 80 درصد تجارت کشور خارج از دلار قرار می‌گیرد و با دیگر شرکا مشکلی در مبادلات نخواهیم داشت.

    برچسب ها