عصر خودرو

قیمت اوراق تسه با وجود افزایش تقاضا در مهر‌ماه افت کرد

عصر بازار: گزارش‌های آماری از از تداوم کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مهر‌ماه امسال با وجود افزایش تقاضای تسهیلات حکایت دارد.

قیمت اوراق تسه با وجود افزایش تقاضا در مهر‌ماه افت کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، نگاهی به وضعیت معاملات اوراق تسهیلات مسکن قابل معامله در بازار فرابورس در مهرماه 94 نشان می‌دهد که ارزش معاملات این اوراق از ابتدای سال رو به کاهش نهاده و در پایان مهرماه با 110 میلیارد ریالی نسبت به شهریور، معادل 640 میلیارد ریال بوده است.
    از نکات قابل توجه این است که با وجود افزایش معاملات مازاد در هفتمین ماه امسال، میانگین قیمت اوراق در مهرماه ضمن کاهش نسبت به شهریور از 705 هزار ریال به 670 هزار ریال افت کرده که این وضعیت به معنای عدم ارتباط معنادار بین معاملات مازاد و قیمت اوراق تسهیلات در بازار فرابورس است.
    همچنین، میزان تسهیلات منقضی شده در مهرماه نسبت به دو ماه قبل از آن، افت چشمگیری داشته و معادل 380 میلیارد ریال کاهش نشان می‌دهد و دارندگان این اوراق باید به یاد داشته باشند که مهلت استفاده از هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دو سال از زمان انتشار مندرج در آن بوده و پس از اتمام مهلت قانونی، غیر قابل استفاده و منقضی خواهد شد.
    همچنین حجم تسهیلات استفاده شده از یک میلیون و 16 هزار و 969 ورقه در شهریورماه به 785 هزار و 408 ورقه در مهرماه کاهش یافته و حجم کل اوراق موجود در بازار در مجموع به عدد 6 میلیون و 276 هزار و 62 ورقه رسید.
    البته در مهرماه برخلاف شهریور، تقاضای اوراق از عرضه آن پیشی گرفت و در شرایطی که ارزش تسهیلات عرضه شده به میزان 252 میلیارد تومان بود، ارزش تقاضا به 393 میلیارد تومان رسید.
    گفتنی است، با توجه به احتمال افزایش مراجعه برای خرید اوراق تسهیلات مسکن به دلیل اعلام افزایش سقف تسهیلات به 60 میلیون تومان، باید گفت که طبق نامه 4 آبان‌ماه معاونت سپرده ممتاز بانک مسکن، تاکنون هیچ تغییری در سقف تسهیلات اوراق تسه قابل معامله در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ایجاد نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها