عصر خودرو

باج ۲ میلیارد دلاری انگلیس به عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بورس لندن

عصر بازار- انگلیس قصد دارد برای جلب نظر مقامات سعودی در راستای عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس لندن یک وام ضمانتی ۲ میلیارد دلاری به آنها اعطا کند.

باج ۲ میلیارد دلاری انگلیس به عربستان برای عرضه سهام آرامکو در بورس لندن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, پس از آنکه دونالد ترامپ هفته گذشته طی توئینی از مقامات سعودی خواست تا سهام آرامکو را در بورس نیویورک عرضه کنند، انگلیسی‌ها نیز دست به کار شده  و قصد دارند با ارائه یک وام 2 میلیارد دلاری نظر سعودی‌ها را به بورس لندن جلب کنند.

    سعودی‌ها قصد دارند سال آینده میلادی 5 درصد کل سهام شرکت نفت دولتی آرامکوی این کشور را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

    سعودی‌ها ارزش تقریبی این عرضه اولیه را 100 میلیارد دلار برآورد کرده‌اند و در صورت صحت این ادعا، این بزرگ‌ترین عرضه اولیه در تاریخ بورس‌های جهان خواهد بود.

    بر همین اساس و با توجه به بالا بودن رقم عرضه سهام آرامکو، بورس‌های مختلف جهان قصد دارند تمام یا بخشی از این عرضه اولیه را به خود اختصاص دهند و به نظر می‌رسد کار بورس‌هایی نظیر نیویورک و لندن به جایی رسیده که قصد دارند با استفاده از فشارهای دولتی بر یکدیگیر غلبه کنند.

    اخیراً مقامات انگلیسی‌ از آمادگی خود برای ارائه 2 میلیارد دلار وام به شرکت آرامکو خبر دادند. این وام که برای خرید تجهیزات انگلیسی برای این شرکت از سوی دولت انگلیس ارائه شده است، به عنوان بخشی از تلاش خاموش دولت انگلیس برای جلب نظر سعودی‌ها در عرضه سهام آرامکو در نظر گرفته شده است.

    البته پیش‌تر نیز دولت انگلیس تلاش‌های پنهانی را برای جلب رضایت سعودی‌ها انجام داده بود.

    سخنگوی وزارت خزانه‌داری انگلیس با رد این ادعا اعلام کرد: اختصاص این وام تنها با هدف افزایش صادرات انگلیس انجام شده است.

    در حال حاضر بورس‌هایی نظیر بورس لندن، نیویورک،‌ توکیو و هنگ‌کنگ در حال رقابت برای پیروزی در به دست آوردن عرضه اولیه سهام آرامکو هستند.

    در حال حاضر رقابت بین بورس نیویورک و لندن برای به دست آوردن فرصت ارزشمند عرضه سهام آرامکو شدت گرفته و دولت‌های آمریکا و انگلیس نیز برای کمک به زیرمجموعه‌های خود وارد عمل شده‌اند. همان‌قدر که نیویورک به عرضه اولیه سهام آرامکو نیاز دارد، بورس لندن نیز که با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حال از دست دادن سلطه خود بر بازارهای مالی بین‌المللی است، تمایل زیادی به جلب نظر سعودی‌ها در عرضه سهام آرامکو دارد.

    برچسب ها