عصر خودرو

۶ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم می‌رود

عصر بازار- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۳ میلیون و ۲۵۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت گندم رفته و پیش‌بینی ما این است که تا پایان آذرماه ۶ میلیون هکتار زیر کشت گندم دیم و آبی برود.

۶ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت گندم می‌رود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس, اسماعیل اسفندیاری‌پور در مورد آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید خاطرنشان کرد: تا تاریخ 16 آبان 96 حدود 3 میلیون و 253 هزار هکتار گندم آبی و دیم در استان‌های سردسیر کشور کشت شده که بیش از 57 درصد برنامه کشت ما را در سال زراعی جدید محقق کرده است.

    وی اضافه کرد: 2 میلیون و 534 هزار هکتار گندم دیم کشت شده و 718 هزار هکتار از آن مجموع کشت به گندم آبی اختصاص دارد.

    مجری طرح گندم بابیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال رقمی حدود 6 میلیون هکتار در کشور به کشت گندم اختصاص یابد، تصریح کرد: استان‌های گرمسیر و اقلیم معتدل نیز مانند استان‌های خوزستان، نوار ساحلی خزر، ایلام، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان نیز کشت گندم را آغاز کرده‌اند که البته تا آخر آذرماه کشت گندم ادامه دارد.

    وی همچنین در مورد راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش کیفیت گندم تولید داخل که برخی نسبت به آن انتقاد داشته و گندم وارداتی را ترجیح می‌دهند، گفت: 75 تا 80 لاین و رقم گندم مرغوب به‌عنوان بذر تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است که قیمت هر کیلوگرم بذر گندم اقلیم گرم کشور که عملکرد بالایی هم دارد،‌کیلویی 1760 تومان و هر کیلوگرم بذر گندم مربوط به اقلیم سرد کشور کیلویی 1630 تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

    اسفندیاری‌پور همچنین به کشاورزان توصیه کرد که میزان کود مصرفی خود را مطابق با نتایج آزمایش خاک و نظر کارشناسی کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی تعیین کنند، مضاف بر آنکه در کنار استفاده از کود اوره و فسفات از کود پتاس هم استفاده کنند.

    وی تأکید کرد: کشاورزان استان خوزستان و آنهایی که کشت ذرت دانه‌ای را در دستورکار دارند استفاده از کود پتاسه را به‌عنوان یک ضرورت با توجه به شرایط نیاز خاک و محصول در دستور کار قرار دهند.

    برچسب ها